StoryEditor

Najnovší Matrix sa nechal zosmiešniť Supermanom

23.05.2003, 00:00

Zahrať si v Matrixe a zomrieť, hovorí si zrejme v súčasnosti mnoho hercov, pre ktorých je životnou príležitosťou zjaviť sa v niektorom z veľkých filmov roka. Doslova to zobrala iba stará dáma hrajúca Vešticu, ktorá po natáčaní druhého dielu naozaj zomrela a scenáristi museli kvôli tomu v tretej časti zmeniť dej.

Hrozivá trojka
Keď sa v roku 1999 objavil v kinách Matrix, patril medzi najvýraznejšie filmové udalosti roka. Film zapadal do názoru, že všetko už bolo povedané a dnes záleží iba na tom, ako to poskladáme. A bratia Wachowskí, ktorí sa zhostili scenára aj réžie, skladajú mimoriadne zručne a v prvej časti aj originálne. Mala všetky komponenty moderného a sčasti aj prevratného sci-fi filmu, akými je nápaditá kamera, kríženie akčných scén s myšlienkami o virtuálnej realite, osudovosti s nepopierateľnou charizmou niektorých hercov. Hoci sa Matrix až donedávna držal na čele internetovej stránky moviemistakes.com, ktorá mapuje logické skraty vo filmoch, dnes je už na treťom mieste a jeho mladší brat zredukoval svoje omyly na tretinu, aj keď na podrobné preskúmanie bolo ešte málo času a určite sa jeho skóre zlepší. Logický nezmysel je najlepšou cestou k pocitu tajomnosti, ktorý stačí umocniť prevahou čiernej farby a tmavými okuliarmi na očiach.
Rok 2003 sa nesie v znamení Matrixu, po aktuálnej májovej premiére Matrix Reloaded sa na konci novembra objaví tretia časť Matrix Revolution. Predvianočná sezóna teda nebude charakteristická iba veľkými nákupmi, ale aj troma megafilmami, keď sa už s trochu únavnou pravidelnosťou objaví aj ďalší Harry Potter a Pán prsteňov, aby rozohrali svoj rozprávkový súboj o rozprávkové peniaze. Päťmesačný rozdiel medzi dvoma dielmi Matrixu je pochopiteľný, Matrix Reloaded vlastne ani nie je kompletným filmom, ale iba prvou časťou s nápisom To be continued pred záverečnými titulkami. Druhá a tretia časť majú spoločný rozpočet vo výške 300 miliónov dolárov, kvôli efektu a zatieneniu prvej časti je uvádzaný aj údaj o dvoch tisíckach efektov. V skutočnosti však Matrix Reloaded prvý diel príliš nezatienil.

Éra zasvätených
Nepodarilo sa mu to predovšetkým v myšlienkovej rovine, kde bol Matrix vzrušujúci pre každého, kto nezvykne siahať po knihách venovaných vedeckej fantastike. Pre znalcov bol motív zlepšeného virtuálneho sveta, kam stroje odviedli ľudskú pozornosť, aby ich mohli využívať ako zdroj energie, trochu obohraný, táto sekta zasvätencov však tvorí iba zanedbateľné percento publika. Matrix Reloaded sa na rozdiel od iných pokračovaní vôbec nenamáha vysvetľovať čokoľvek z východiskovej situácie prvého dielu, takže ak sa v kine objaví niekto, kto ho nevidel, nebude dosť dlho chápať rozdiely medzi dvoma svetmi, výlety hrdinov do virtuálnej reality ani zmysel prísaviek na ich telách. Takmer celá sila filmu sa vyčerpáva v bojoch, akčných scénach a trikoch, ak sa do kina vyberiete kvôli nim, má to racionálny základ. Automobilová naháňačka na diaľnici má rekordných pätnásť minút, agent Smith (opäť výborný Hugo Weawing) sa dokáže naklonovať, takže v jednom momente má podobu stovky rovnakých tiel. Diváci filmového festivalu v Cannes práve pri tejto hromadnej scéne tlieskali, keď sa to isté dialo vo filme Asterix a Obelix po vypití čarovného nápoja, všetci sa tvárili zhnusene. Zo starého klobúka kúzelníci opäť vytiahli Neovu (Keanu Reeves) schopnosť zastaviť vystrelené guľky a nechať ich spadnúť na zem. K jeho novým trikom patrí lietanie v oblakoch, ktorým nezosmiešňuje iba Supermana, ale aj Matrix Reloaded. Reálnejšiu podobu dostáva vzťah medzi Neom a Trinity (Carrie Anne Moss), dlhá scéna ich milovania je prestrihávaná s technorytmami diskotéky. V skutočnosti je oveľa vzrušujúcejší jediný bozk Keanu Reevesa s epizódne obsadenou Monicou Bellucci.

Keep on smiling
Kvôli vlečúcej sa prvej hodine 135-minútového filmu si môžete čas krátiť sledovaním jeho strojenosti, za pozornosť stoja dialógy a počet usmiatych tvárí. Azda aj v márniciach býva viac humoru než v Matrixe, pozitívne postavy majú zo zásady utrápený pohľad, situáciu zachraňuje aspoň sarkastický agent Smith. Príkaz Ani jeden úsmev! majú všetci nainštalovaný až kdesi pri mozgovom kmeni, ak by obyvatelia ohrozeného podzemného mesta Zion prežívali iba takúto smrteľnú vážnosť, namiesto boja za slobodu by páchali hromadné samovraždy. Zúfalou stránkou filmu sú jeho dialógy -- také dokonalé, až sú neprirodzené. Za celý film neskočí nik nikomu do reči, nikdy nevznikne trápne ticho, strojová disciplína reči postáv má jedinú výnimku v pasáži, kde sa predvádzajú schopnosti francúzštiny ako nositeľa nadávok. Rafinovanosť chýba takmer všetkým bojovým stretnutiam, kedykoľvek niekto narazí na svojho protivníka, začnú sa v akrobatických scénach tupo obtĺkať, akoby mesiace strávené v telocvični boli dôležitejšie ako akákoľvek dobre nastražená intriga komplikovanejšia než úder päsťou.
Prvý diel Matrixu získal štyroch Oscarov v technických kategóriách, kde sa akosi bezradne končia všetky veľké filmy ostatných rokov. Pri animovaných filmoch je zreteľná tendencia podobať sa realite, hrané filmy sa k takému istému výsledku chcú priblížiť tým, že sa budú čo najviac podobať videohrám. Matrix Reloaded, ktorý má na tento prístup opodstatnenie v scenári, je len posledným výkrikom tejto tendencie.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
21. september 2024 11:49