"Nastúpiť a odviezť sa" je víziou Dopravného združenia Vogtland (VVV). S elektronickým tiketovacím systémom spoločnosti Siemens Business Services sa táto vízia stáva skutočnosťou. V rámci pilotného projektu testovalo zhruba 500 vybraných osôb počas dvoch mesiacov predaj lístkov prostredníctvom mobilu.
Dopravné združenie Vogtland (VVV) spája v rámci projektu EgroNet slobodné spolkové štáty Sasko, Bavorsko, Durínsko a Českú republiku na ploche okolo tisíc km2 formou jednotných cestovných poriadkov a cien. Na 148 linkách s 1 033 zastávkami a 230 vozidlami cestuje každoročne 23 miliónov cestujúcich. Doteraz si títo mohli pri kúpe cestovného lístku vybrať medzi osobným predajom a predajom cez automat. Zavedením elektronického cestovného lístku na báze platformy Java (prostredníctvom mobilných telefónov, nazývaných tiež TeleFahrschein (Tele-lístok)), spoločnosť VVV začala novú éru. Toto mobilné tiketovacie riešenie od spoločnosti Siemens Business Services dáva mobilu ďalšiu novú -- prekvapujúcu funkcionalitu. Mobilný telefón sa stáva akýmsi osobným automatom na cestovné lístky.
Dve cesty
Horúca pilotná fáza elektronického tiketovacieho systému začala vo Vogtlande v polovici februára tohto roku na tarifnom území združenia VVV a vo vybraných oblastiach Českej republiky. Do apríla 2004 skúšalo toto inovatívne riešenie zhruba 500 osôb. Títo mali na rozhraní Českej republiky a troch nemeckých spolkových krajín Bavorsko, Durínsko, Sasko okrem bežných cestovných lístkov z papiera k dispozícii (po jednorazovej registrácii) dve mobilné alternatívy:
Alternatíva 1 -- Dátová komunikácia: Po tom, čo si cestujúci nahrá patričný softvér do svojho mobilného telefónu (ktorý musí podporovať Javu), objedná si cestovné lístky cez klávesnicu a menu. V menu uvedie počet cestujúcich, požadovanú trasu ako aj druh "tele-lístka". Samotný virtuálny cestovný lístok sa nachádza na serveri, na ktorý má prístup len kontrolór (revízor).
Alternatíva 2 -- Hlasová komunikácia: Cestujúci si objedná lístok prostredníctvom telefonátu. Pri použitom systéme príjmu objednávky sa po prvýkrát využíva nový softvér na rozpoznávanie hlasu vyvinutý spoločne s Fraunhoferovým inštitútom. Táto inovatívna technika je schopná z úplných hovorených viet vyextrahovať údaje potrebné na zrealizovanie objednávky. Zdĺhavé absolvovanie postupných krokov hlasového menu už takto nie je potrebné.
Po zaregistrovaní lístka do IT-systému dopravného združenia dostane cestujúci potvrdenie o kúpe cestovného lístka na svoj mobilný telefón -- čím je celý proces nákupu ukončený. Počas pilotnej fázy sa toto potvrdenie realizovalo v prípade dátovej komunikácie ako priamy zrozumiteľný text a v prípade hlasovej komunikácie zase verbálne. Samotný lístok je bezpečne uložený na serveroch združenia VVV.
OBOJSTRANNÉ VÝHODY
Výhody tohto mobilného tiketovacieho riešenia pre cestujúceho sú zrejmé. Nemusí vyhľadať ani žiadne predajné miesto, ani automat a tiež sa nemusí riadiť podľa ich otváracích hodín. Takto odpadá tiež vystávanie "vo fronte" či hľadanie drobných. Vyúčtovanie výkonov sa zrealizuje jednoducho a spoľahlivo cez inkaso -- v budúcnosti tiež cez kreditnú či predplatnú kartu alebo alternatívne cez samotný účet za mobilný telefón.
Z tohto riešenia profituje aj združenie VVV. Toto mobilné tiketovacie riešenie totiž ponúka nesmierny potenciál na úspory. "Najmä v oblasti infraštruktúry predaja klesajú investičné, prevádzkové a údržbové náklady na automaty či predajné miesta s osobnou obsluhou," vyhlásila Susanne Goldammer, Business Development Manager pre Verejnú miestnu osobnú dopravu (ÖPNV) a logistiku v spoločnosti Siemens Business Services.
Budovanie mimoriadne nákladnej infraštruktúry takto odpadá. Zákazník má vo forme svojho mobilného telefónu k dispozícii už potrebné koncové zariadenie. Len revízorov bude nutné vybaviť potrebnými kontrolnými zariadeniami a okrem toho je treba vybudovať potrebný systém technického pozadia. Okrem toho môžu dopravné podniky prostredníctvom tohto mobilného tiketovacieho riešenia ponúkať aj ďalšie služby, ako informácie o ponuke parkovacích miest alebo autopožičovniach či požičovniach bicyklov.
PILOTNÁ FÁZA ÚSPEŠNÁ
"S priebehom pilotného projektu sme stopercentne spokojní," povedal Michal Leonhardt, technický a plánovací riaditeľ dopravného združenia VVV. Pravidelne realizované prieskumy ukázali, že túto novú technológiu predaja akceptujú najmä tí, ktorí často cestujú autobusom alebo vlakom. V neposlednom rade systém presvedčil svojou rýchlosťou a jednoduchosťou, s akou dokáže dať k dispozícii cestovný lístok,- o čom svedčia vyjadrenia zúčastnených užívateľov. Od 1. novembra 2004 systém prešiel do ostrej prevádzky.
Spoločnosť Siemens Business Services reagovala na úspešné ukončenie pilotného projektu vo Vogtlande a svoju ponuku pre verejnú miestnu dopravu ešte rozšírila. V budúcnosti budú môcť všetky nemecké dopravné podniky využívať tento elektronický tiketovací systém, ktorý je prevádzkovaný vo výpočtovom stredisku v Drážďanoch a ktorý funguje na princípe modelu ASP (Application Service Providing).
Rozšírená bola aj funkčnosť tohto riešenia: Cestujúci si môžu svoj lístok teraz kúpiť aj prostredníctvom SMS-ky. Celkom sú takto k dispozícii hneď tri technické spôsoby nákupu mobilného cestovného lístka. Časom by mali pribudnúť ďalšie funkcie ako tikety typu Park-and-Ride, časové lístky alebo turistické špeciálne ponuky možno do tohto riešenia integrovať. Okrem toho bol zlepšený kontrolný proces a spoločnosť Siemens Business Services ho prihlásila aj na patentovanie.
Trhový potenciál na riešenia tohto druhu je nesmierny. Len v Nemecku existuje asi 400 podnikov verejnej miestnej dopravy, z toho 75 stredných či veľkých dopravných združení.
(js)