Ako hodnotíte vývoj telekomunikačného trhu za uplynulý rok pri porovnaní s minulým obdobím?
-- Ako už tradične, aj uplynulý rok potvrdil potenciál slovenského trhu, čo sa týka využívania služieb mobilnej komunikácie. Rast trhu za prvých deväť mesiacov roka bol v súlade s našimi očakávaniami, najmä v oblasti predplatených služieb. Výsledky môžeme hodnotiť, samozrejme, najmä na základe našich výsledkov. Čistá penetrácia trhu predstavuje v súčasnosti niečo nad 50 % a do konca roka ešte porastie. Oproti začiatku roka sa zvýšila viac ako o 10 percentuálnych bodov. Napriek týmto číslam sme už viackrát deklarovali, že trh sa postupne dostáva do fázy nasýtenia. Budúci rok bude pravdepodobne posledným rokom výraznejšieho rastu trhu na Slovensku. Slovenský trh mobilnej komunikácie je v mnohom veľmi vyspelý, v porovnaní s iným trhmi západnej Európy má však stále čo doháňať. Rezervy sú vo využívaní služieb s pridanou hodnotou, hlavne dátových služieb. Predpokladáme, že slovenský trh, podobne ako trh v Európe, bude ešte dlho poháňaný najmä hlasovou prevádzkou. Vďaka novým aplikáciám a možnostiam, ktoré prinesú nové technológie, ako GPRS či UMTS, sa v nasledujúcich rokoch ťažisko prenesie z hlasovej najmä na dátovú komunikáciu a multimédiá.
Ako hodnotíte pôsobenie vašej spoločnosti za uplynulý rok?
-- Rok 2002 bol pre Orange Slovensko jedným z najúspešnejších, a to nielen z hľadiska nárastu počtu zákazníkov či finančných ukazovateľov. Okrem toho sme v tomto roku prešli náročným procesom zmeny značky. Ukazuje sa, že zákazníci sú verní svojej značke, podobne ako keď si kupujú športové oblečenie či elektroniku. Značka je zárukou istej kvalitatívnej úrovne, určitého štandardu. Aby bola značka úspešná, musí byť obľúbená, zákazník musí vedieť a cítiť, prečo sa k nej vracia. Všetky tieto atribúty možno spĺňala aj naša pôvodná značka, Orange má však ambíciu byť v tom ešte lepší. Napokon o výsledkoch hovoria čísla. Za prvé tri štvrťroky predstavoval čistý prírastok našich zákazníkov viac ako 400-tisíc nových používateľov, čo v percentuálnom vyjadrení predstavuje od začiatku roka nárast o viac ako 34 % a v medziročnom porovnaní takmer o 65 %. V obidvoch trhových segmentoch sme zaznamenali podstatne vyššie prírastky ako naša konkurencia. Náš trhový podiel sa zvýšil na viac ako 60 %. Okrem toho sa nám podarilo zvýšiť tiež ukazovateľ ARPU, ktorý hovorí hlavne o mesačných výdavkoch zákazníkov na mobilnú komunikáciu. Rast tohto ukazovateľa je dôkazom toho, že zákazníci využívajú naše služby čoraz intenzívnejšie. Postupne sa orientujú od hlasových služieb aj smerom k službám s pridanou hodnotou či službám, ktoré sú založené na technológii GPRS.
Čo mohla vaša spoločnosť urobiť lepšie?
-- Určite je toho veľa, čo mohol jeden alebo druhý urobiť lepšie. Zdôraznil by som azda jeden fakt, možno to však nie je ani taká veľká chyba, ale: Slovenský trh je natoľko konkurenčný, že operátori prakticky s mesačnou periodicitou prichádzajú s novinkami pre zákazníka. Je to veľmi pozitívny jav, ktorý poháňa rast trhu a inovatívnosť. Na druhej strane pri takom počte noviniek sa mnohé z nich "stratia", zákazníci jednoducho nemajú šancu všetky z nich si všimnúť a strácajú prehľad, ak ich je v krátkom čase priveľa. Portfólio služieb slovenských operátorov na druhej strane však vďaka tomu patrí k najrozvinutejšiemu v celej Európe. A to aj v európskom meradle pri súčasne najnižších cenách. Sme radi, že sa nám podarilo na trh uviesť novinky ako, napríklad, prenos neprevolaných minút, Orange panorama, sekundovú tarifikáciu na medzinárodné hovory, Lokalizačné služby, Prima variant a i. Nedávno sme uviedli novinku -- službu, vďaka ktorej môžu zákazníci dostávať informácie o najvýhodnejších zľavách v hypermarketoch.
V čom vidíte príležitosť ešte do konca roka?
-- Sme tesne pred Vianocami, teda v období, ktoré býva z hľadiska predaja najúspešnejšie. Samozrejme, snažíme sa túto príležitosť využiť, nie je však naším cieľom predháňať sa v číslach predaja či v počte zákazníkov. Myslím si, že v súčasnosti si zákazník vyberá operátora hlavne pre ponúkané služby a ich kvalitu. Naším prvoradým cieľom je byť čo najlepším a obľúbeným operátorom. Značka je preto pre nás v tomto smere kľúčom k úspechu a pre zákazníka istou garanciou. Máme ešte pripravených niekoľko noviniek, ktoré zákazníkov určite príjemne prekvapia.
Čo očakávate od budúceho roka, v čom vidíte príležitosť na lepšie
uplatnenie na trhu?
-- Ukazuje sa, že budúci rok bude prelomový, a to nielen z hľadiska rastu trhu, ale aj čo sa týka kvality. Očakávame výrazný nástup MMS správ, ďalších služieb na báze GPRS a čím ďalej tým väčší posun k multimédiám. V oblasti komunikačných riešení pre firmy bude naďalej prevládať trend využívania konvergentných riešení od jedného dodávateľa. Rast trhu sa v budúcom roku spomalí, resp. bude na približne rovnakej úrovni ako vo tomto roku. Máme pripravených niekoľko noviniek pre našich zákazníkov, ktoré určite budú príjemným prekvapením. Naším cieľom bude udržať si naďalej pozíciu inovátora
StoryEditor