"Náš trh sa nespráva ako duopol, je skôr charakteristický dynamickou konkurenciou dvoch existujúcich hráčov a rýchlym rastom portfólia služieb," uviedol na konferencii Tele.Com 2003, ktorá sa včera uskutočnila v Bratislave, riaditeľ pre stratégiu a regulačné vzťahy Orange Slovensko Ivan Marták.
Extenzívny rast počtu klientov mobilných operátorov by mal podľa prognóz spoločností Orange Slovensko aj EuroTelu Bratislava skončiť na budúci rok, čo súvisí s vysokou penetráciou mobilných služieb v SR. Obe firmy sú preto presvedčené, že trh už nemá kapacitu pre ďalšieho poskytovateľa mobilných služieb. Akceleráciu mobilného trhu najväčšmi brzdí nezamestnanosť a nízky disponibilný príjem obyvateľstva, čo spôsobuje podkapitalizáciu oboch súčasných operátorov. K zvýšeniu podielu telekomunikačného odvetvia na tvorbe hrubého domáceho produktu by podľa I. Martáka mala prispieť liberalizácia.
V roku 1990 v oblasti telekomunikačných technológií a služieb zaostávalo Slovensko za krajinami tzv. starej Európy o zhruba pätnásť rokov. Operátori očakávajú, že sa tieto rezervy vyrovnajú už v roku 2005. Podľa I. Martáka budú mať Slováci aj naďalej rezervy v internetizácii domácností. Ako dodal, slovenský trh má však dnes prevahu v rýchlosti uvádzania nových služieb a predbieha v tomto smere krajiny EÚ.
Svetový vývoj sa v posledných mesiacoch otáča smerom k tvorbe nových služieb a rozkvet zažíva technológia GPRS. Rovnako si svetové mobilné spoločnosti uvedomujú potrebu spájania. Prekvapujúco však stagnuje počet udelených licencií na služby tretej generácie, a to aj napriek tomu, že mobilné služby postupne začínajú dostupnosťou a svojím praktickým využitím nahrádzať pevné linky.
Penetrácia mobilných telefónov na Slovensku (%) | ||
Celkovo |
Domácnosti | |
Bratislava |
73 |
85 |
Západné Slovensko |
63 |
80 |
Stredné Slovensko |
57 |
75 |
Východné Slovensko |
55 |
72 |
Zdroj: Tele.Com 2003 |