Globálne operujúce koncerny síce majú obrovské finančné oddelenia, to však neznamená, že účtovníctvo zvládajú. K tomuto záveru prišla štúdia britskej spoločnosti REL Consultancy Group.
Štúdia preskúmala 60 koncernov, z nich 41 percent v USA, 59 percent v Európe a Ázii, ktorých ročné výdavky dosahujú celkovo 84,5 miliardy dolárov, vydávajú 44 miliónov faktúr a disponujú viac než 380-tisíc dodávateľmi. V priemernom vyjadrení má každá spoločnosť 6 500 aktívnych dodávateľov, ročne spracuje 160-tisíc faktúr, na jedného dodávateľa minie 130-tisíc dolárov a hodnota faktúry dosahuje 6 170 dolárov.
Štúdia prišla k záveru, že dodávatelia dostávajú peniaze v stanovenom termíne od menej než 50 percent najväčších spoločností. Podľa informácií REL Consultancy načas platí svoje faktúry iba 49 percent skúmaných spoločností, 33 percent firiem uhradilo prijaté faktúry neskoro, pričom priemerné omeškanie dosahuje deväť dní po termíne splatnosti faktúry. Oveľa prekvapujúcejšie je však zistenie, že 18 percent faktúr, čiže takmer každá piata, je splatená predčasne. Ako pre denník Die Presse povedal člen Predstavenstva REL Alexander Bielenberg, príčinou predčasného platenia je zväčša kombinácia nešťastných rozhodnutí. Napríklad koncern sa rozhodne pre krátkodobé splácanie faktúr, aby získal ponúkané zľavy, avšak kvôli komplikovaným účtovným procesom tento termín zmešká. Platba teda prichádza pre zľavu neskoro, avšak pred normálnym termínom splatnosti. Omeškanie aj predčasné platby majú pre koncerny drahé následky. Neustále omeškávanie totiž núti dodávateľov zvyšovať predajné ceny a v prípade predčasnej úhrady prichádza spoločnosť o úroky.
Okrem toho štúdia uviedla, že osem percent celkových výdavkov skúmaných korporácií obsahovalo zľavy a ponúkané podmienky zliav za včasnú platbu boli prijaté vo viac než 72 percentách prípadov.
Štúdia rozdelila spoločnosti podľa platobnej morálky do štyroch kategórií, ktoré autori označili priliehavými názvami. Prvou sú zlomyseľní zaostalci, ktorí úmyselne vyplácajú faktúry oneskorene. Druhú kategóriu tvoria neefektívni zmätkári, pretože omeškania spôsobuje nesprávne a neefektívne riadenie účtovníckych procesov. Treťou sú vzorní žiaci a poslednú kategóriu označila štúdia za zaneprázdnených bláznov, ktorí kvôli nedostatočnej alebo neexistujúcej kontrole platia pred určeným termínom.
REL Consulting odporúča finančným oddeleniam, aby urýchlene prijali technológie, ktoré im umožnia zautomatizovať účtovné procesy. Podľa štúdie totiž spracovanie faktúry na sumy pod 500 dolárov stojí v priemere 41 centov.
Predstaviteľ REL Consulting Stephan Thomas uviedol, že táto analýza platobných postupov je najširšia v tejto oblasti a poukazuje na niektoré doslova hororové príbehy účtovných oddelení. V prvom rade je podľa neho dôležité zistenie, že menej než polovica nadnárodných koncernov platí svoje účty včas aj napriek neustávajúcemu tlaku vlád a dozorných orgánov, ktoré požadujú čestnejší prístup k dodávateľom. Thomas upozorňuje, že dôsledky pocítia všetky strany: dodávatelia v dôsledku omeškania trpia a sú nútení zvyšovať ceny, takže veľké firmy napokon zaznamenávajú rast nákladov na zaobstarávanie.
Priemerné transakcie najväčších firiem | |||
Sektor |
Hodnota faktúr (USD) |
Platba dodávateľom (USD) |
Počet faktúr na dodávateľa |
Kapitálovo intenzívne činnosti |
7 871 |
78 027 |
10 |
Spotreba & Médiá |
7 145 |
145 028 |
78 |
Strojárstvo |
5 422 |
91 256 |
19 |
Technológia |
4 647 |
167 845 |
53 |
Priemer |
6 170 |
130 443 |
47 |
Zdroj: REL Consultancy |