StoryEditor

Na dne morí ležia miliardy dolárov

03.01.2008, 23:00

Vraky lodí ležiace na dne morí zaujímali v minulosti iba historikov a spisovateľov dobrodružnej literatúry. Že sa rozpadávajúce plavidlá stanú súčasťou veľkého obchodu, kvôli ktorému sa do sporov dostanú vlády a zahraničné firmy, chyroval pred rokmi málokto. Objavenie vraku Titanicu v septembri 1985 a stále modernejšie technológie však všetko zmenili a dnes je tzv. komerčná archeológia lukratívnym biznisom.
Práve tento posun viedol minulý rok k medzinárodnému konfliktu, keď najskôr v júli španielska civilná garda obsadila loď Ocean Alert americkej spoločnosti Odyssey Marine Exploration, ktorá sa špecializuje na pátranie po morských pokladoch, a v októbri zabavila aj ďalšiu loď firmy, Odyssey Explorer. Súd v Cádize začal spoločnosť vyšetrovať za krádež španielskeho dedičstva a kauzu rieši aj federálny súd v Tampe na Floride.
Miliardy na dne morí
Spoločnosť ešte v máji oznámila, že vo vraku lode označenej iba Black Swan (Čierna labuť) našla pri Gibraltáre poklad v hodnote asi 500 miliónov dolárov (11,4 miliardy Sk). Podľa CNN išlo približne o 17 ton strieborných španielskych mincí, ktoré firma už stihla vyviezť do USA. Španieli tvrdia, že loď stroskotala v ich vodách, firma zasa, že v medzinárodných.
Spor má ďalekosiahle dôsledky. Odyssey sa drží medzinárodného práva OSN o moriach, ktoré hovorí, že opustená loď a všetko na nej, čo sa nájde v medzinárodných vodách, patrí nálezcovi. Ak má loď majiteľa (a Španieli sa k svojim galénam hlásia), nálezca musí dostať aspoň časť z hodnoty lode. Ak by súd dal za pravdu Američanom, poklad sa bude musieť deliť. A do toho podľa denníka Independent navyše vstúpila Británia.
Odyssey totiž neoznámila skutočný názov lode, preto nie je vylúčené, že plavidlo nie je bývalá bojová loď Nuestra Seňora de las Mercedes, ako tvrdia Španieli, ale anglická Merchant Royal, ktorá sa potopila v roku 1641 neďaleko Španielska. Ak by bola v medzinárodných vodách, potom si aj Londýn môže začať robiť nároky. A tu nejde iba o jednu loď.
Pre Britov je ešte zaujímavejšia HMS Sussex, anglická bojová loď, ktorá išla ku dnu v roku 1694. Na jej palube by sa mali nachádzať zlaté tehly približne za päť miliárd dolárov v dnešnej hodnote (113,5 miliardy Sk). Aj táto loď leží vo vodách, ktoré Odyssey a Londýn označujú za medzinárodné, Madrid za španielske.
Španielske eldorádo
Podľa BBC je západná časť Stredozemného mora pohrebiskom stoviek historických lodí s obrovským bohatstvom. Odborníci tvrdia, že sa ich tu nachádza asi 700 a mnohé z nich z obdobia zlatého veku koloniálneho Španielska, keď denne prevážali zlato, striebro a bronzové predmety. Pre Madrid je tak rozhodnutie súdu kľúčové.
Práve tak pre Britániu, ale aj pre USA, kam americké firmy vyvážajú vyťažené poklady. Práve Spojené štáty sú zaujímavým účastníkom sporu. Nielenže sú to americké firmy, ktoré takto zarábajú na bohatstve ležiacom v Európe, no podľa Wikipedie nemalý podiel vo firme Odyssey vlastní kandidát demokratov na amerického prezidenta John Edwards.
Aj samé firmy ako Odyssey Marine čakajú na výsledok. Ako povedal jej spoluzakladateľ Greg Stemm, v moriach je ešte zhruba 3 000 "vhodných vrakov". Aj preto si Odyssey trúfla koncom roka kótovať svoje akcie na burze Nasdaq. Za rok 2006 mala tržby päť miliónov dolárov, po pripadnutí výsledkov objavov by sa jej tento objem mal výrazne zmeniť.
Stále ziskový Titanic
Aj keď prípravy, zistenie miesta stroskotania a vyťaženie pokladov je finančne náročné, tieto spoločnosti vlastnia najmodernejšiu techniku. Len na palube lode Odyssey Explorer je podmorský robot za štyri milióny dolárov schopný skúmať trosky aj v hĺbke 2500 metrov. Podobne sú vybavené aj ďalšie firmy ako RMS Titanic, ktorá má po objavení slávneho rovnomenného vraku v Atlantickom oceáne výhradné práva na všetky komerčné aktivity v súvislosti s plavidlom. Spoločnosť prevádzkuje celkovo sedem exhibícií týkajúcich sa Titanicu. Tie jej za finančný rok končiaci sa februárom 2007 dopomohli k tržbám za vyše 30 miliónov dolárov. Hľadaním pokladov z vrakov lodí sa zaoberajú aj Sovereign Exploration Associates International a Admiralty Holding Company.
Napokon, ešte jedna skupina čaká na to, ako súd dopadne. Tou sú kurátori múzeí a archeológovia. Podľa nich sú aktivity firiem typu Odyssey iba ďalšou formou krádeže historického dedičstva. A to hlavne v európskych krajinách. "Komerčná archeológia nemá dobré renomé," povedal pre CNN Damien Robinson z Centra pre morskú archeológiu na univerzite v Oxforde poukazujúc na častý rozpredaj nájdených artefaktov. Ako dodal, aj keď konkrétne spoločnosť Odyssey Marine má na palube aj archeológov, je len ťažko uveriteľné, že by história bola v ich rebríčku najvyššie.

Najväčší moderní lovci pokladov
Odyssey Marine Exploration
-- jej najväčšie projekty sú projekt Black Swan a HMS Sussex za miliardy dolárov, v roku 2003 objavila pri Georgii vrak parníka z občianskej vojny SS Republic so zlatými a striebornými mincami za 75 miliónov dolárov, tie pomaly predáva
RMS Titanic -- ako nálezca (vyťažil 6 000 artefaktov) má výhradné práva na všetky aktivity spojené so slávnym Titanicom, príjmy má najmä z predaja artefaktov, lístkov na expozície a licencií pre tretie strany

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
14. november 2024 23:09