Nemeckí vodiči sa nateraz nemusia obávať mýtneho za osobné autá. Ministri dopravy spolkových krajín sa po vášnivej diskusii tesnou väčšinou vyslovili proti cestnému clu.
Namiesto toho v jednohlasne schválenom dokumente požiadali ministri, aby dostávali ročne o 3,5 miliardy eur viac z príjmov z dane z minerálnych olejov. Sedem krajín sa vyslovilo proti mýtnemu, šesť bolo za a tri sa zdržali hlasovania. Medzi odporcami diaľničnej známky boli krajiny, v ktorých je na čele Sociálnodemokratická strana: Meklenbursko-Predné Pomoransko, Brandenbursko, Berlín, Sasko a Dolné Sasko. Za zavedenie mýtneho hlasovalo okrem iných Sársko, Bádensko-Württembersko, Bavorsko a Brémy.
Vďaka tomu sa presadil spolkový minister dopravy Manfred Stolpe so svojím odmietavým postojom. "Je to zdieranie vodičov osobných áut. Som jasne proti tomu," povedal. Podľa neho diaľničná známka by nepriniesla žiadnu úľavu, pretože plánované zníženie dane z minerálnych olejov by sa vyrovnalo zvýšenými cenami ropných koncernov.
Diskusiu vyvolalo poverenie konferencie ministrov dopravy pre pracovnú skupinu, ktorá sa má zaoberať budúcnosťou financovania ciest a železníc. Pod vedením Bádenska-Württemberska skupina navrhla diaľničnú nálepku, ktorá má stáť 100 eur ročne. Ako protiváha mala klesnúť daň z minerálnych olejov, čím by doprava získala dodatočných 3,5 miliardy eur.
Namiesto toho však chcú ministri dopravy viac peňazí z dane z minerálnych olejov. Vodiči na dani z minerálnych olejov každý rok zaplatia 32 miliárd eur, z čoho sa päť miliárd eur vráti na stavbu ciest. V jednohlasnom uznesení požiadali ministri dopravy o viac peňazí z tohto balíka. Konkrétne 3,5 miliardy eur ročne.
V boji proti neplatičom mýtneho v nákladnej doprave chce spolkový minister dopravy Stolpe dať krajinám viac možností: Krajinám sa má uľahčiť uzávierka štátnych ciest. Ak má byť na jednotlivých úsekoch štátnych ciest povinnosť platiť mýtne, rozhodnutie o tom chce Stolpe prenechať na spolkové krajiny. "Krajiny musia veľmi presne zohľadniť, či sa cesty hodia na zavedenie mýtneho systému," povedal. Pri tom musia zohľadniť aj podniky, ktoré tam sídlia. Okrem toho by sa malo zabrániť tomu, aby nákladné autá odklonili svoje trasy na iné, bezplatné cesty.
Stolpe okrem toho avizoval útok v záujme zavedenia zákazu alkoholu pre začínajúcich vodičov. Prvé dva roky po vodičských skúškach sa 18- až 25-roční musia zriecť alkoholu za volantom. Stolpe odôvodnil svoje úsilie vysokým počtom nehôd, ktoré mladí vodiči spôsobujú. "Nemôžeme sa dlhšie prizerať," uviedol Stolpe na konferencii ministrov dopravy.
StoryEditor