Ekonomika je od áut závislá ako nikdy predtým. Tri automobilky a desiatky ich dodávateľov vo februári zinkasovali na tržbách 33,75 miliardy korún. Skončila tak u nich zhruba každá štvrtá koruna tržieb v celej priemyselnej výrobe. Štatistický úrad včera oznámil, že aj vďaka nim priemyselná produkcia vo februári poskočila o 15,5 percenta.
Všetko nasvedčuje tomu, že dôležitosť autopriemyslu ešte porastie. Dynamika rastu tržieb v tomto odvetví je totiž dlhodobo niekoľkonásobne vyššia ako v celom priemysle. Automobilky Kia Motors v Žiline a PSA Peugeot Citroën v Trnave pritom svoju kapacitu stále len napĺňajú a ich výroba zo dňa na deň rastie.
Štatistický úrad vyčíslil, že vo februári sa produkcia v autopriemysle v medziročnom porovnaní viac ako zdvojnásobila. Podľa ekonómov zostávajú autá hlavným zdrojom vysokého rastu priemyselnej produkcie. Analytik Tatra banky Juraj Valachy tvrdí, že tempo rastu vo výrobe áut sa bude postupne spomaľovať.
Okrem automobilového priemyslu však rastie produkcia aj v ďalších odvetviach. Podľa analytika Michala Mušáka zo Slovenskej sporiteľne priemyselná výroba, teda produkcia bez ťažby nerastných surovín a výroby a distribúcie energií, bez započítania výroby dopravných prostriedkov, vzrástla o 10,6 percenta.
Popri automobilovom sektore zostáva pilierom ekonomiky aj hutníctvo, v ktorom majú najsilnejšie zastúpenia podniky ako žiarske Slovalco, košický U.S. Steel, senický Arcelor či Železiarne Podbrezová. Ťažným koňom hospodárstva sa onedlho stane aj elektrotechnika. Toto odvetvie je z hľadiska tržieb už dnes tretím najväčším, pričom obrovské závody pri Nitre a Trnave stavajú koncerny Sony a Samsung.
StoryEditor
Priemysel ťaží z automobiliek
Ekonomika je od áut závislá ako nikdy predtým. Tri automobilky a desiatky ich dodávateľov vo februári zinkasovali na tržbách 33,75 miliardy korún. Skončila tak u nich zhruba každá štvrtá koruna tržieb v celej priemyselnej výrobe.