Šéf najväčšej juhokórejskej automobilky Hyundai Motor Company Čung Mong-ku (68) pôjde na tri roky do väzenia za spreneveru. Obžaloba pôvodne žiadala šesť rokov.
Sudca uznal Čunga za vinného zo sprenevery približne 110 miliónov dolárov (2,96 miliardy Sk), ktoré presúval z firmy do čiernych fondov. Z nich potom peniaze využíval na vlastné obohatenie, na podplácanie politikov s cieľom získať kontrakty v prospech firmy a na pretlačenie svojho syna Čonga Ui-suna do vedenia dcérskej spoločnosti Kia Motors. Informovala o tom BBC.
Špičkové autá
Napriek tomu, že verdikt je miernejší, Čung ostal zaskočený. Podľa pozorovateľov počítal s podmienkou, keďže automobilku dostal na svetovú úroveň. Ako informovala agentúra AFP, firma mala roky problémy s kvalitou. Až nástup Čunga Mong-kua do vedenia v roku 1998 tento problém vyriešil. Najmä vďaka nemu sa zlepšila nielen kvalita áut, ale aj ich dizajn, a pre kľúčový americký trh zaviedol tiež novinku -- 10-ročnú záruku na autá Hyundai. Výsledkom bolo, že juhokórejská značka sa stala šiestou najrýchlejšie rastúcou značkou v USA.
Bez šéfa ani na krok
Pre automobilku by jeho nástup do väzenia mal vážne dôsledky. Hyundai je podobne ako ďalšie juhokórejské koncerny čebol, teda rodinný podnik s vertikálnou štruktúrou riadenia. Bez šéfa je vo firme vákuum, tvrdí Wall Street Journal. To sa potvrdilo aj v nedávnom období. Keď v júni minulého roka Čunga zatkli, než ho prepustili na kauciu do začatia procesu, spoločnosť musela odkladať všetky rozhodnutia o zahraničných investíciách a výstavbe tovární. Aj pri štrajkoch sa vždy čaká na šéfa. Navyše, problémy spôsobil aj zákaz jeho vycestovania.
Práve pre zákaz sa oneskoril aj podpis o výstavbe továrne Hyundai v českých Nošoviciach. Terajší verdikt by však slávnostné začatie výstavby stanovené na jar tohto roka nemal narušiť. Ako pre ČTK povedal hovorca českej pobočky Hyundai Petr Vaněk, firma nemá dôvod meniť dátum začatia výstavby, keďže súd nenariadil Čungovo uväznenie a do odvolacieho konania bude na slobode. Čung by sa mal na akcii v Nošoviciach osobne zúčastniť.
Odvolacie súdy sú mäkšie
Rozhodnutie súdu však analytikov znepokojilo. "Je to veľká rana," povedal pre Bloomberg Džung Song-kook z investičnej spoločnosti Macquarie-IMM Investment Management v Soule. "Firma čelí zostrujúcej sa konkurencii zahraničných automobiliek a problémy má aj s nespokojnými zamestnancami," povedal. Zatvorenie šéfa by už úplne zmarilo spoločnosti plány posunúť sa na pozíciu piatej najväčšej automobilky na svete. Tým Čung aj argumentoval na súde, keď žiadal miernejší trest. Sľúbil, že ak ho nechajú na slobode, dostane firmu do svetovej päťky, čo podporí tiež ekonomiku. Teraz Čung verí, že aspoň odvolací súd zmierni trest na podmienku. Podľa niektorých analytikov sa možno aj vyhne väzeniu, pretože odvolacie súdy sú vždy zmierlivejšie.
Chronológia
Rast giganta
1967 -- Čung Džu-jung zakladá firmu, ktorá zatiaľ len montuje Fordy
1975 -- vyrába prvý vlastný model Pony
1986 -- prvýkrát vyváža na svetový trh, upravený model Pony známy ako Excel dodáva do USA
1988 -- na trh prichádza Sonata, prvý model vyrobený len z juhokórejských komponentov
1998 -- vedenie preberá syn Čunga Džu-junga, Čung Mong-ku
1999 -- firma investuje päť miliárd dolárov do zlepšenia kvality a vývoja nových modelov
2005 -- Sonata je označená za najspoľahlivejšie auto v USA
2006 -- v hodnotení kvality sa Hyundai umiestnil v USA na 3. mieste, predstihol aj Toyotu