Najcennejšou svetovou firemnou značkou sa aj v tomto roku stala Coca-Cola pred značkou softvérového gigantu Microsoft.
Najvýraznejší prírastok hodnoty značky zažil internetový vyhľadávač Google. Vyplýva to z každoročného prieskumu, ktorého výsledok za obdobie od júna 2005 do júla 2006 oznámila americká konzultačná spoločnosť Interbrand.
Žiadna stredoeurópska značka sa medzi stovku najhodnotnejších značiek sveta neprebojovala.
Prvá šestka sa nezmenila
Interbrand vypočítava cenu značky ako súčasnú hodnotu príjmov, ktoré značka v budúcnosti vytvorí. Firma tak určila hodnotu značky Coca-Cola na 67 miliárd dolárov, v prepočte asi dva bilióny korún, čo je zhruba polovica jej celej trhovej hodnoty a takmer trojnásobok ročných tržieb. Druhý Microsoft má značku ohodnotenú na 57 miliárd dolárov a na podobnej úrovni sa pohybuje aj tretie IBM.
Prvá dvadsiatka firiem zaznamenala v porovnaní s minulým rokom len nepatrné posuny. Na šiestom mieste zostala prvá európska spoločnosť Nokia, pri ktorej sa hodnota značky po piatich rokoch poklesu zvýšila o štrnásť percent na tridsať miliárd dolárov. Fínsky výrobca mobilných telefónov sa tak po nemeckom automobilovom koncerne BMW mohla pochváliť najvýraznejším rastom zo všetkých dvadsiatich najcennejších značiek.
Sedemmíľové čižmy Google
Najviac si z celej stovky polepšil Google, ktorý postúpil z 38. na 24. miesto a hodnotu svojej značky zvýšil o 46 percent na 12,4 miliardy dolárov. Druhý najväčší prírastok vykázala sieť kaviarní Starbucks, ktorá začala svoju značku využívať v oblasti hudby a vydavateľských aktivít. Nasledoval internetový obchod eBay.
Najviac, o dvadsaťdva percent, sa znížila hodnota značky americkej odevnej spoločnosti Gap, ktorá podľa Interbrandu stráca v prospech veľkých predajcov a nie je schopná svoju značku na trhu jasnejšie vyprofilovať. Výrazne straty utrpela aj americká automobilová značka Ford a tradičná značka fotografického priemyslu Kodak.
V prvej stovke sa nachádza tridsaťšesť európskych spoločností, osem japonských, tri juhokórejské a jedna so sídlom na Bermudách. Všetky zostávajúce značky patria firmám zo Spojených štátov.
Prieskum je založený na zložitej metodológii, ktorú Interbrand vyvinul pred dvadsiatimi rokmi a od toho času ju aplikoval na viac než štyritisíc značiek. Hodnota značky z prvej stovky bola v tomto roku minimálne 2,7 miliardy dolárov.
Najhodnotnejšie značky sveta | ||||
Poradie |
Spoločnosť |
Hodnota |
Zmena | |
2006 |
2005 |
(v mld. USD) |
(v %) | |
1 |
1 |
Coca-Cola |
67,00 |
-1 |
2 |
2 |
Microsoft |
56,93 |
-5 |
3 |
3 |
IBM |
56,20 |
5 |
4 |
4 |
General Electric |
48,91 |
4 |
5 |
5 |
Intel |
32,32 |
-9 |
6 |
6 |
Nocia |
30,13 |
14 |
7 |
9 |
Toyota |
27,94 |
13 |
8 |
7 |
Disney |
27,85 |
8 |
9 |
8 |
McDonald's |
27,50 |
6 |
10 |
11 |
Mercedes |
21,80 |
9 |
Zdroj: ČTK |