Jeden z najväčších investorov na Slovensku Kia Motors spustí testovaciu výrobu v máji. "Výrobné haly sú postavené, namontované sú technológie a v súčasnosti ich testujeme. V niektorých halách začneme skúšobne vyrábať už v koncom apríla. Pôvodný termín na začatie výroby áut dodržíme," tvrdí Dušan Dvořák, hovorca Kia Motors.
Vyrábať budú úplnú novinku
Automobilka ešte nevie, koľko áut stihne vyrobiť tento rok. Testovacia výroba by mala trvať do konca novembra. "Hromadnú výrobu áut začneme v decembri. Je však možné, že to bude aj skôr. Plánovanú tristotisícovú ročnú výrobu dosiahneme o dva až tri roky," avizuje Dvořák.
Kórejčania začnú v Žiline výrobou menšieho auta, ktoré ešte nie je verejnosti známe. "Model ED je auto nižšej triedy, podobne ako VW Golf alebo Peugeot 307. Je špeciálne navrhnutý pre európsky trh a bude predstavený na jesennom autosalóne v Ženeve," tvrdí Dvořák. Automobilka v budúcom roku rozšíri výrobu o športové úžitkové auto Sportage. Rozsah výroby obidvoch modelov bude závisieť od vývoja dopytu na európskom trhu.
Závodu chýbajú IT špecialisti
V žilinskom závode Kia Motors už pracuje tisíc ľudí, o dvesto menej, ako automobilka pôvodne prijala. "Teraz končíme s náborom na prvú zmenu. Od mája budeme prijímať ľudí na druhú zmenu, aby sme koncom roka mali dvetisíc zamestnancov. Všetci kandidáti musia absolvovať psychologické testy a výrobní zamestnanci sú testovaní v manuálnej zručnosti. Potrebujeme absolventov stredných odborných učilíšť, stredných odborných škôl aj univerzít, najmä technického zamerania," hlási žilinský závod. "Nemáme dosť odborníkov na informačné technológie."
Diaľnica chýba, železnica je neefektívna
Minister dopravy Pavol Prokopovič pripustil, že Slovensko nestihne dokončiť celý úsek diaľnice z Bratislavy do Žiliny. "Najviac našich dodávateľov je na hornom Považí. Zatiaľ nám ministerstvo dopravy neposkytlo konečné riešenie, najmä ako to bude vyzerať s kamiónovou dopravou cez Považskú Bystricu," spochybňuje komunikáciu s ministerstvom Dvořák.
Automobilka tvrdí, že voziť dielce do závodu po železnici je pre ňu neefektívne. Navrhuje, aby ministerstvo zabezpečilo systém riadenia dopravy na kritickom úseku. Pokiaľ ide o odvoz vyrobených áut z automobilky, asi 70 percent pôjde po železnici, zvyšok kamiónmi po cestách a diaľniciach.