Do konca júla mali podniky SAD podpísať so samosprávnymi krajmi nové zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme. Už sme informovali, že v niektorých krajoch sa tak zatiaľ nestalo. Aká je situácia?
-- Zatiaľ sú zmluvy podpísané v štyroch krajoch, v ďalších štyroch to má byť najneskôr do konca augusta. Podmieňuje to tvorba budúcoročného rozpočtu, z ktorého budú vychádzať pri financovaní autobusovej dopravy. Toto je nultý rok pre reformu regionálnej dopravy, kde sa dolaďuje aj systém fungovanie autobusovej dopravy. Ide o to, aby sa na začiatku budúceho roka mohli zmluvy bez ťažkostí podpísať.
V niektorých samosprávnych krajoch uvažovali aj o tom, že zmluvy podpíšu so súkromnými dopravcami. Môžu vám konkurovať?
-- Nie sme proti konkurencii, ale musí byť férová. Nepoznám jedného súkromného dopravcu, ktorý robí ucelené výkony. Zaujímajú ho len vyťažené týždenné spoje, ale už nie soboty a nedele, prípadne večerné spoje, kde je menej cestujúcich. Potom môže byť lacnejší ako SAD. Treba však obnoviť vozidlový park, autobusy musia spĺňať naše i európske normy na prepravu cestujúcich. Toto všetko stojí peniaze, do čoho musia podniky SAD investovať.
Nehrozí, že v druhom polroku budú dopravcovia obmedzovať niektoré spoje, prípadne linky?
-- Nie, pretože nám ide o zachovanie terajšieho rozsahu autobusovej dopravy. Veď napríklad prímestské linky využíva viac ako polovica občanov Slovenska, v niektorých regiónoch je to dokonca až 80 percent, a ďalšie obmedzovanie spojov alebo rušenie liniek by prekročilo únosnú hranicu. V podnikoch SAD už dávnejšie pristúpili na redukciu málo využívaných spojov alebo tých, ktoré sa prekrývali so železnicou.
Ceny cestovného už v tomto roku určovali regióny. Žiaľ, nedohodli sa a spejeme k tomu, že v rámci Slovenska budú rôzne.
-- Základné cestovné je rovnaké vo všetkých krajoch, rozdiely sú len v zľavách pre študentov a dôchodcov nad 70 rokov. Platí to aj o platbách za invalidné vozíky. Podľa dohody, ktorú župy podpísali na jar, dôchodcovia mali mať polovičné lístky. Takéto cenníky vydali Žilinský, Trenčiansky, Trnavský a Bratislavský vyšší územný celok. Dva východoslovenské kraje a Banskobystrický kraj si zvolili vlastnú cestu. Zväz autobusovej dopravy je toho názoru, aby na celom Slovensku boli jednotné zľavy. V rámci transformácii dopravy má však každá župa právo určovať zľavy podľa vlastného uváženia.
Nič sa nezmení ani v druhom polroku, pretože budú voľby do VÚC a župani si to nechcú rozhádzať s voličmi.
-- Určite je v tom aj politika. Uvidíme však, ako to budú župy riešiť v budúcom roku.
Najväčší problém pre dopravcov je stále zvyšujúca sa cena nafty. Premieta sa do nákladov. Aké vidíte riešenie?
-- Buď župy nájdu peniaze a zaplatia. Veď majú finančné rezervy alebo mimoriadne príjmy napríklad pri šetrení prevádzkových nákladov. Len sa treba správne rozhodnúť, kam tie peniaze dať. Druhé riešenie je, že župy pokryjú prepravcom náklady v cenách vlaňajšieho roka a zvyšok uhradí štát jednorazovou dotáciou. Opäť zdôrazňujem, že to nebudeme riešiť na úkor cestujúcich. Každý však musí uznať, že donekonečna nemôžeme kryť prevádzkové náklady na úkor obnovy vozového parku.
Aká je teda ekonomická situácia podnikov SAD po ich privatizácii?
-- Kúpili sme ich, aby sme mali z toho aj primeraný zisk, ale vidíme to v dlhšom časovom horizonte. Zatiaľ sme v podnikoch investovali predovšetkým do nových autobusov, pretože 90 percent z nich bolo v zlom technickom stave. Po privatizácii podniky SAD kúpili vyše 500 autobusov, v tomto roku vzhľadom na cenu nafty a nezaplatené dlhy to bolo veľmi málo. Cieľom Zväzu autobusovej dopravy je, aby do dvoch rokov bol priemerný vek autobusov nižší ako desať rokov.
StoryEditor
Podniky SAD nechcú škrtať spoje
Do konca júla mali podniky SAD podpísať so samosprávnymi krajmi nové zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme. Aká je situácia, o tom hovorí Splnomocnený zástupca Zväzu autobusovej dopravy pre dopravnú reformu George Trabelssie.