StoryEditor

DPMK znižuje hospodársku stratu

03.11.2005, 23:00
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) vykázal za prvých deväť mesiacov stratu 12 miliónov korún, ktorá bola oproti plánu o takmer 6,3 milióna nižšia a o vyše 18,8 milióna nižšia ako strata za rovnaké obdobie minulého roka. Ten uzavrela mestská spoločnosť so stratou 51,3 milióna korún.

Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) vykázal za prvých deväť mesiacov stratu 12 miliónov korún, ktorá bola oproti plánu takmer o 6,3 milióna nižšia a o vyše 18,8 milióna nižšia ako strata za rovnaké obdobie minulého roka. Ten uzavrela mestská spoločnosť so stratou 51,3 milióna korún.
Nové vedenie, ktoré prišlo do podniku vlani v septembri, je s výsledkami spokojné. Do roku 2008 chce mať vyrovnané hospodárenie. Manažéri DPMK po roku netradične predstúpili s odpočtom svojej činnosti, čo v minulosti nebolo obvyklé. "Chceme dať verejnosti najavo, čo ľudia v dopravnom podniku urobili. Budeme v tom pokračovať. Určite ešte pretrvávajú rezervy, ale trend je dobrý," tvrdí predseda predstavenstva DPMK Ján Bendžala.
S verejným odpočtom predstupuje pred verejnosť aj Dopravný podnik mesta Žilina. Jeho riaditeľ Juraj Popluhár potvrdil, že tak robia pravidelne s výročnou správou pre mestské zastupiteľstvo alebo pri zmenách taríf či organizácie dopravy. Verejné odpočty však nie sú všade pravidlom. Napríklad Dopravný podnik Bratislava ho zatiaľ nerobí. Podľa hovorkyne bratislavského magistrátu Evy Chudinovej doteraz nebola taká požiadavka. "Keď to bude verejnosť chcieť, zástupcovia hlavného mesta v predstavenstve dopravného podniku sú ochotní takúto požiadavku kedykoľvek predniesť," konštatuje Chudinová.
Predstavenstvo DPMK dostalo pri svojom nástupe pred vyše rokom od poslancov košického zastupiteľstva tri hlavné úlohy -- udržať 15,3 milióna vozových kilometrov, nemeniť cestovné tarify do konca volebného obdobia a nájsť nového generálneho riaditeľa. "Úlohy sme splnili," hovorí člen predstavenstva Pavel Titl.
Košičania sa však musia pripraviť na zmenu tarify, zrejme už od začiatku apríla budúceho roka. Podľa Titla bude spravodlivejšia a bude zohľadňovať čas, ktorý cestujúci strávi v dopravnom prostriedku. K zmenám dôjde v súvislosti so zavedením čipových kariet a časovej tarifikácie, ale aj v dôsledku rastu cien nafty. DPMK totiž kalkuloval na rok 2005 s cenou takmer 28 korún za liter. Jednorazový cestovný lístok v košickej MHD stojí už štyri roky 12 korún, mesačný 390 korún.

Firma chce stransparentniť nákupy
Podnik má v pláne predložiť poslancom aj návrhy na obnovu autobusového parku, čo si v roku 2006 vyžiada investície za vyše 100 miliónov korún. Zavedenie novej trolejbusovej linky by malo stáť 75 miliónov. Firma chce stransparentniť procesy nákupu materiálov a verejného obstarávania. Predchádzajúce vedenie to podľa Bendžalu zanedbávalo a DPMK dostal napríklad za nákup autobusov Solaris priamo od poľského výrobcu miliónovú pokutu od Úradu pre verejné obstarávanie.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
15. november 2024 07:49