Miliardovým sanačným programom a štátnou kontrolou chce Moskva vdýchnuť život ruskému automobilovému priemyslu. Tomu má ostatne slúžiť aj tohtotýždňová výmena členov dozornej rady najväčšieho automobilového výrobcu v krajine, Avtovaz, medzi ktorého najznámejšie produkty patrí Lada. Najnovšie až sedem z dvanástich členov nominuje vláda.
Vláda zamýšľa prebudovať podnik na štátny koncern, ktorého stratégiu bude mať na starosti Boris Aľošin ako šéf štátneho priemyselného úradu. Významná úloha pripadne aj zbrojnej obchodnej spoločnosti Rosoboronexport, ktorá sa pri výrobe Lád angažuje aj doteraz. Spoločne mienia čeliť neustále klesajúcemu odbytu Lád investíciami až piatich miliárd dolárov do vývoja nových motorov i modelov.
Štát tak ďalej rozširuje svoj vplyv na rozhodujúce odvetvia priemyslu. Už skôr prevzala napríklad kontrolu nad veľkými energetickými koncernmi Rosnefť, Gazprom a Sibnefť. Podiel vlády na ťažbe ropy sa zvýšil z desatiny až na tretinu celkovej produkcie. Okrem toho by sa pod jednu organizačnú strechu mali dostať aj všetci výrobcovia leteckej techniky, kým výrobca nákladných áut Kamaz sa takisto stal "štátnym koncernom", ktorý nemožno privatizovať.
Teraz je na rade najväčší výrobca osobných automobilov, ktorý sa už niekoľko rokov zmieta v kríze. V priebehu niekoľkých týždňov štát získal väčšinu akcií a pomôcť má aj orientácia na zbrojnú výrobu. Lada inak v poslednom desaťročí neustále stráca podiely na trhu. Ak v 90. rokoch predaj Lád tvoril asi 70 percent celkového počtu predaných osobných automobilov, v súčasnosti klesol už na 46 percent. Niektorí ruskí odborníci sa domnievajú, že do roku 2010 sa tento podiel ešte zmenší len na 32 percent.
V tomto roku sa však počet vyrobených áut v Autovaze podľa Stanelyho Roota z konzultačnej a audítorskej firmy PricewaterhouseCoopers zrejme zvýši asi o sedem percent na 1,7 milióna kusov. Hodnota vyrobených áut však vzrastie až o 21 percent na 22 miliárd dolárov. Súčasne stúpa počet dovážaných automobilov do Ruska. Nových sa v tomto roku doviezlo odhadom 410-tisíc, ojazdených asi 320-tisíc.
Prezident Vladimir Putin pôvodne prišiel s inou formou ozdravenia ruského automobilového priemyslu. Pomôcť malo značné zvýšenie dovozného cla na automobily a uľahčenie licenčnej výroby západných automobiliek priamo v Rusku. Avšak skutočnosťou sa tieto plány stali iba v prípade menšieho výrobného závodu Toyoty, ostatných investorov odrádza zdĺhavý administratívny proces, s ktorým už roky zápasia Volkswagen a DaimlerChrysler. (hn/gaf)
StoryEditor