Francúzska automobilka PSA Peugeot Citroën začne v tomto roku pripravovať trnavský závod na výrobu nového modelu. Prvé vozidlá opustia brány fabriky najneskôr v roku 2010. Automobilka dnes u nás vyrába zatiaľ len malé autá triedy 207. Aké autá výrobný program v Trnave nahradia, Francúzi zatiaľ neoznámili.
Šéf závodu Alain Baldeyrou vyčíslil, že automobilka v Trnave do príprav v tomto a budúcom roku investuje zhruba 100 miliónov eur, čo je v prepočte asi 33,5 miliardy korún. Úprava súčasných výrobných zariadení a montáž nových technológií sa začne už v auguste. Pôjde o veľmi rozsiahle práce, pre ktoré závod na celý mesiac preruší výrobu. Zamestnanci si počas dvoch týždňov budú čerpať dovolenky, zvyšné dni si nahradia počas sobôt.
Kapacita zostane
Nový model skupiny PSA sa bude vyrábať výlučne na Slovensku. Je to výrazný rozdiel oproti Peugeotu 207, ktorý koncern produkoval paralelne aj vo svojom závode vo Francúzsku. Baldeyrou informoval, že v súvislosti s týmto projektom nebudú zvyšovať kapacitu výroby. Tá zostane zachovaná na pôvodnej úrovni 300-tisíc vozidiel ročne. Predpokladanú výšku investícií, ktoré budú spojené so zavádzaním nového modelu, zatiaľ odmietol zverejniť.
Podľa riaditeľa plánujú len minimálny nábor nových pracovných síl. Uskutoční sa však už v budúcom roku, keď sa naplno rozbehnú práce na príprave novej výroby. Ku koncu minulého roka pracovalo pre závod francúzskej automobilky v Trnave 3 333 zamestnancov v dvoch zmenách.
Problémy s infraštruktúrou
Hoci je slovenský závod PSA už plne funkčný a prebieha v ňom sériová výroba, dosiaľ má problémy so základnou infraštruktúrou. Do areálu závodu vedie totiž jediný vstup.
Druhý zatiaľ nemožno používať, pretože k nemu neexistuje prístupová komunikácia. Cesta mala byť podľa zmluvy medzi pôvodnou vládou a investorom dokončená do konca decembra minulého roku. Doteraz sa s jej výstavbou vôbec nezačalo, údajne pre problémy s majetkovým vyrovnaním pozemkov.
760 áut denne
Z výrobných pásov trnavského závodu včera zišlo stotisíce vozidlo Peugeot 207. Sériová výroba tohto modelového radu sa začala vlani v júni, pričom do konca decembra expedovali takmer 52-tisíc áut. Baldeyrou informoval, že v priebehu tohto roku plánujú vyrobiť 180-tisíc vozidiel, čo je trojnásobok minuloročnej produkcie.
Z hľadiska dopytu dominovali 5-dverové modely, pričom podiel benzínových a naftových motorov bol približne vyrovnaný. "Momentálne vyrábame 760 vozidiel denne. Toto číslo by sa malo v priebehu leta zvýšiť na 830 áut, čo je maximálne naplnenie výrobných kapacít v dvojzmennej prevádzke," tvrdí riaditeľ.