Slovenské firmy zvyšujú výdavky na reklamu. Zatiaľ čo v roku 2005 desať najväčších zadávateľov minulo na oslovenie zákazníkov 8,7 miliardy, vlani to podľa monitoringu prieskumnej spoločnosti TNS-SK bolo viac ako 10,9 miliardy korún. Firmy z vrcholu rebríčka si tak zaknihovali medziročný rast reklamných výdavkov o štvrtinu.
Telekomunikácie na vrchole
Jednotkou z hľadiska peňazí plynúcich do reklamy zostal v roku 2006 mobilný operátor T-Mobile, hoci na reklamu minul 1,85 miliardy korún, čo je približne o 200 miliónov menej ako rok predtým. O takmer 300 miliónov na skoro 1,85 miliardy stúpli oproti roku 2005 reklamné výdavky konkurenčného Orangea. Tretiu priečku, s monitorovaným objemom reklamy v hodnote takmer 1,5 miliardy a nárastom asi 500 miliónov obsadil producent drogérie Procter & Gamble.
Na štvrtom mieste skončil Slovak Telekom, s reklamným rozpočtom 1,24 miliardy korún, čo predstavuje v medziročnom porovnaní nárast o štvrť miliardy korún. Päticu firiem, ktorých reklamy sme mohli vidieť v médiách najčastejšie, uzatvára producent kozmetiky a pracích práškov Henkel, s objemom reklamy na úrovni 829 miliónov korún. Na šiestom až desiatom mieste sa umiestnili spoločnosti Unilever, Nestlé, L´Oreal, Reckitt Benckiser a Coca-Cola.
Podľa riaditeľa mediálnej agentúry Unimedia Rastislava Kaňucha bude mierny rast investícií do reklamy vzhľadom na rast ekonomiky, zlepšujúcu sa kúpnu silu obyvateľstva, vstup nových hráčov na trh a zvyšujúcu sa konkurenciu pokračovať aj v tomto roku. Vysoký rast reklamných výdavkov možno očakávať najmä v telekomunikáciách, za ktorými budú nasledovať z dôvodu pritiahnutia nových zákazníkov financie, maloobchod a výrobcovia potravín.
Klienti televízií
Najzaujímavejším médiom na umiestnenie reklamy je pre desať najväčších investorov do reklamy stále televízia, za ktorou nasleduje tlač. Tretím najatraktívnejším typom média je vonkajšia reklama, nasledovaná rádiami, internetom a kinoreklamou.
Podľa hovorcu T-Mobile Andreja Garguláka bude hrať čoraz dôležitejšiu úlohu pri zadávaní reklamy v médiách segmentácia a jej lepšie cielenie.
"Z hľadiska kombinácie médií používaných na reklamu očakávame v tomto roku najmä u niektorých veľkých a stredných klientov mierne posilnenie televízie. Ostatné typy médií si viac-menej udržia, alebo mierne stratia, avšak veľmi vysoký bude rast výdavkov do internetovej reklamy, vzhľadom na rastúcu penetráciu internetu a jeho zvyšujúcu sa významnosť ako média," dodáva Kaňuch.
Rast investícií do internetovej reklamy pre HN potvrdila aj hovorkyňa Slovak Telekomu Jana Burdová.
Top 10 zadávateľov reklamy v roku 2006 (v mil. Sk) | ||||||
Firma |
Televízia |
Tlač |
Rádiá |
Vonkajšia reklama |
Kinoreklama |
Výdavky spolu |
T-Mobile | 1 609 | 127 | 72 | 44 | 0 | 1 853 |
Orange | 1 616 | 134 | 31 | 61 | 0 | 1 846 |
Procter & Gamble | 1 458 | 19 | 1 | 0 | 3 | 1 478 |
Slovak Telekom | 1 101 | 66 | 34 | 33 | 0 | 1 237 |
Henkel | 823 | 4 | 0 | 2 | 2 | 829 |
Unilever | 748 | 35 | 2 | 4 | 0 | 790 |
Nestlé | 756 | 19 | 12 | 3 | 1 | 790 |
L´Oreal | 735 | 43 | 1 | 1 | 0 | 779 |
Reckitt Benckiser | 761 | 1 | 0 | 1 | 0 | 763 |
Coca-Cola | 476 | 2 | 5 | 4 | 0 | 487 |
Poznámka: V tabuľke sú uvedené monitorované výdavky do reklamy. | ||||||
Zdroj: TNS-SK |