Pod tieto dobré výsledky skupiny, do ktorej patria výrobné podniky SHP Harmanec, SHP Slavošovce a SHP Celex Banja Luka v Bosne a Hercegovine a štyri obchodné spoločnosti v Prahe, Budapešti, Bukurešti a slovinskom Celje, sa okrem materskej spoločnosti podpísal hlavne SHP Celex.
Harmanecké papierne na teritórium bývalej Juhoslávie prišli v roku 2002. Po dvoch rokoch obnovy zanedbaného strojového parku, získavania stratených trhových pozícií a stratového hospodárenia sa SHP Celex dostal prvý raz do zisku. Je to hlavne zásluhou vyššieho predaja papierovej hygieny na balkánskych trhoch. V tomto sortimente má SHP Group v Bosne a Hercegovine vyše 20-percentný podiel a dobre je na tom aj v susednom Chorvátsku, kde ovláda desať percent trhu.
Podľa prezidenta skupiny Ivana Fábryho SHP plánuje v investíciách na Balkáne pokračovať. Do Celexu chce skupina v tomto roku vložiť ďalších viac ako 3,3 milióna eur. Takmer polovica tejto sumy je určená na rekonštrukciu toaletnej linky č. 6 - vďaka investícii sa jej kapacita zvýši o dvetisíc ton, zlepší sa aj kvalita produkcie a balenie výrobkov. Rozsiahlou rekonštrukciou, za takmer 140-tisíc eur, prejde aj vykurovanie fabriky. Pôvodný parný systém sa zmení na teplovodný. Ostatné investície - odprašovanie na papierenskom stroji, rekonštrukcia linky na buničinu, nový sklad a protipožiarne opatrenia - prispejú k stabilizácii výroby.
Šéf SHP Group potvrdil, že do Celexu momentálne plynie najviac peňazí spomedzi všetkých výrobných závodov tejto formujúcej sa nadnárodnej skupiny. "Chceme sa etablovať okrem Českej republiky, Maďarska a Slovinska predovšetkým na Balkáne, vrátane Rumunska a Bulharska," povedal Fábry.
Na juh Európy smerujú aktivity aj iných výrobcov papiera. Eco Invest z Ružomberka, ktorý je majoritným vlastníkom SHP Group, sa zapája do viacerých tendrov, ktoré v súčasnosti vyhlasujú vlády v strednej a vo juhovýchodnej Európe.
SHP Group plánuje do roku 2015 zvyšovať trhové podiely v predaji vysokokvalitných hygienických výrobkov, predovšetkým toaletného papiera Harmony. Len v tomto roku skupina na tento účel vyčlenila vyše 2,9 milióna eur v SHP Harmanec. Viac ako polovica tejto sumy je určená na modernizáciu toaletnej linky, ktorá umožní zvýšiť jej ročnú kapacitu o 2 800 ton a umožní produkciu nových, vysoko sofistikovaných druhov toaletného papiera s dekoratívnou razbou. "Očakávame, že spotrebitelia s vyššou kvalitou prijmú aj mierne zvýšenie ceny," dodal Fábry.
V súlade s touto stratégiou stanovuje tohtoročný podnikateľský zámer SHP Group vygenerovať prevádzkový zisk takmer 2,58 milióna eur, čo je o vyše jeden milión viac ako v roku 2004.
Medziročné porovnanie výroby tovaru v SHP Group | ||
Výroba papierana papierenských strojoch | Výroba hotových produktov | |
2004 (skutočnosť) | 91 731 ton | 52 152 ton |
2005 (plán) | 95 140 ton | 56 289 ton |
Štruktúra predaja podľa druhov ( % ) | |
toaletný papier |
66,7 |
kuchynské utierky |
9,8 |
papierové vreckovky |
11,5 |
papierové obrúsky |
11,7 |
kozmetické utierky |
0,3 |
Štruktúra predaja podľa trhov ( % ) | |
Slovensko |
17,1 |
Česká republika |
29,7 |
Maďarsko |
9,7 |
Poľsko |
6,1 |
Západná Európa |
17,3 |
Chorvátsko |
10,1 |
Bosna a Hercegovina |
2,3 |
Slovinsko |
2,1 |
Rumunsko a Bulharsko |
1,1 |
Ostatné |
4,5 |
Zdroj: SHP Group, a. s. |