StoryEditor

Tesco na Slovensku útočí na lídra trhu

22.01.2006, 23:00

Medzi dvomi najväčšími maloobchodnými sieťami sa zostruje boj. Šesť až sedem nových prevádzok plánuje v tomto roku na Slovensku otvoriť Tesco Stores. Potvrdil to generálny riaditeľ slovenskej vetvy britského koncernu Philip J. Clarke. Vlani spoločnosť otvorila sedem nových hypermarketov. Tento rok by navyše pod hlavičku Tesco mali pribudnúť aj štyri hypermarkety Carrefour.
Tesco Stores svojou neutíchajúcou expanziou čoraz viac konkuruje dlhodobej jednotke na trhu -- COOP Jednote a postupne sa na ňu doťahuje. Za minulý rok Tesco znížilo rozdiel v tržbách v porovnaní so sieťou COOP Jednota o dve miliardy. Kým obchodný systém COOP Jednota vlani utŕžil približne rovnako ako predvlani -- 30 miliárd korún, tržby siete Tesco Stores sa vďaka otváraniu nových hypermarketov zvýšili z 19,4 na 21 miliárd korún.

COOP Jednota rekonštruuje
COOP Jednota vlani nepostavila žiadnu novú predajňu. Snaží sa skôr modernizovať už existujúce prevádzky. Šéf reťazca Adrian Ďurček tvrdí, že dynamika rastu v zrekonštruovaných supermarketoch je vyššia ako v pôvodných predajniach. Tesco na druhej strane okrem otvárania nových hypermarketov zefektívňuje aj ich zásobovanie. Vlani firma otvorila veľké logistické centrum pri Trenčíne.
Riaditeľ analytickej spoločnosti Terno Ľubomír Drahovský pripúšťa, že nové hypermarkety pomáhajú Tescu k rastu obratu, nie je to však podľa neho jediným dôvodom expanzie na Slovensku. Odhaduje totiž, že tržby vlani rástli aj väčšine dávnejšie postavených hypermarketov a obchodných domov. Tesco v nich zvyšuje predaj vďaka tomu, že dokáže priblížiť ceny smerom k lacným diskontom s oveľa nižším počtom položiek tovaru, myslí si Drahovský.

Budúca konkurencia
Tesco a obchodný systém COOP Jednota so všetkými svojimi predajňami si môžu konkurovať dosiahnutým obratom i celkovou veľkosťou predajnej plochy prevádzok. Ďurček z COOP Jednoty však v súčasnosti nepovažuje Tesco za relevantnú konkurenciu. Odôvodňuje to tým, že Tesco prevádzkuje väčší formát predajní s iným sortimentom, ako majú supermarkety Jednota a oslovuje inú skupinu zákazníkov. "Z tohto pohľadu je pre nás konkurenciou skôr Billa," tvrdí Ďurček.
V budúcnosti by sa však pozícia hráčov na trhu a relevantná konkurencia mohla zmeniť. Tesco už stavia prevádzky s menšou predajnou plochou, čo zodpovedá jeho stratégii preniknúť aj do menších miest. Napríklad v Británii Tesco prevádzkuje aj malé predajne v bytových zástavbách, u nás známe ako "večierky". Zástupcovia koncernu označili len za otázku času, kedy sa s iným typom predajní ako s hypermarketmi predstavia aj na Slovensku.
Analytik Drahovský predpokladá, že Tesco už tento rok začne otvárať aj predajne, ktoré sa dajú považovať za väčšie supermarkety. "Tesco má dobré skúsenosti aj s prevádzkovania iných formátov obchodu zo svojej domovskej krajiny," pripomína analytik. "Môj osobný názor je, že v tom bude úspešné aj na slovenskom trhu."

Hyper- a supermarkety
Dá sa však predpokladať, že dominantným obchodným formátom značky Tesco Stores zostanú v blízkej budúcnosti stále hypermarkety. Spotrebné družstvá siete COOP Jednota sa zase po jednej zlej skúsenosti vzdali myšlienky na prevádzkovanie hypermarketu a plánujú v budúcnosti rozvíjať len formáty supermarketov a menších predajní.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
17. november 2024 01:30