Kompletne dokončený bude tento úsek v októbri 2008.
Dôvodom oneskorovania výstavby bol nedostatok finančných prostriedkov. Ako konštatoval pri otvorení nového úseku minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Ľubomír Vážny, "ak sa v budúcnosti rozhodneme stavať diaľnicu, musíme ju postaviť v čase, termíne a v rozpočtovom náklade, ktorý bol zazmluvnený".
Súčasťou 12,225 km úseku Važec - Mengusovce je aj najkratší diaľničný tunel na Slovensku. Dvojrúrový, hĺbený tunel Lučivná má dĺžku len 250 metrov a ako zdôraznil minister Vážny, je to biokoridor, ktorý je príkladom pozitívneho vzťahu k prírode.
Stavba diaľničného úseku Važec - Mengusovce odštartovala v roku 1998, krátko nato však bola pozastavená vzhľadom na podhodnotený plán výstavby diaľnic. Práce sa intenzívnejšie opäť rozbehli až v roku 2005. Aktuálna cena stavby dosahuje 4,2 milióna Sk.
Členitý terén si vyžiadal postaviť 22 mostov, 1 podjazd, 3 mimoúrovňové križovatky a 2 protihlukové clony. Medzi unikátne stavebné riešenia sa radí podjazd pri obci Lučivná, na mieste, kde sa diaľnica kríži s biokoridorom využívaným divou zverou. Pri Lučivnej je aj lávka pre peších, od ktorej Inžinierske stavby vybudujú chodník k neďalekému detskému sanatóriu. Objekt má bezbariérové prístupy.
Na úseku diaľnice D1 Važec Mengusovce sa nachádza aj najvyššie položený bod diaľničnej siete Slovenska. Susedný úsek D1 Mengusovce Jánovce, ktorý je v súčasnosti vo výstavbe, sprístupní Vysoké Tatry po diaľnici aj z východnej strany. Má dĺžku 25,85 km, jeho výstavba je rozdelená na 3 etapy. Dve majú byť ukončené v lete budúceho roka, posledná osemkilometrová od Mengusoviec po okraj Popradu v apríli o rok neskôr. Jej súčasťou je aj bezmála kilometer dlhý tunel Bôrik, ktorý po 19 mesiacoch od začiatku prác dnes slávnostne prerazili.
StoryEditor
Motoristi dostali ďalších 12,2 km diaľničnej siete
Motoristi dnes dostali ďalších 12,2 kilometra (km) diaľnice. Dlho očakávaný úsek Važec - Mengusovce, ktorý začali budovať pred takmer 10 rokmi, dnes slávnostne otvorili. V plnom profile bude zatiaľ slúžiť len necelých 5 km, ďalšie len v polovičnom.