Európska komisia chce dosiahnuť, aby doprava menej poškodzovala životné prostredie. Po letných prázdninách preto odštartuje verejné konzultácie o doprave a opatreniach na zníženie emisií oxidu uhličitého (CO2) vypúšťaných autami, píše v najnovšom vydaní týždenník European Voice.
Tzv. zelená kniha, ktorej zverejnenie sa očakáva 12. septembra, sa bude zaoberať problematikou verejnej a súkromnej dopravy v mestách, vrátane dopravných zápch, ako aj environmentálnych otázok. V decembri by malo nasledovať predloženie návrhu legislatívy.
Cestná doprava sa podieľa 1/5 na celkovom objeme emisií CO2 v Európskej únii, pričom asi 12 % emisií pochádza z osobných áut. Podľa júlového prieskumu Eurobarometer uviedlo osem z desiatich občanov EÚ, že v ich domácnosti sa nachádza automobil, takmer polovica z opýtaných však nie je ochotná platiť viac s cieľom prispieť k zníženiu znečisťovania ovzdušia autami. Len 1 osoba z 10 by akceptovala nárast cien o vyše 10 % za dopravu priateľskejšiu voči životnému prostrediu.
Komisár pre životné prostredie Stavros Dimas začiatkom roka navrhol stanovenie záväzného cieľa pre zníženie emisií vypúšťaných autami. Komisár požaduje do roku 2012 ich zníženie na 120 g/km. Nemeckí výrobcovia áut ako aj niektorí členovia Európskeho parlamentu presadzujú, aby sa tento cieľ posunul na rok 2015. Komisár zodpovedný za priemysel a podnikanie Günter Verheugen sa postavil na stranu nemeckých výrobcov veľkých automobilov, ktorí zdôrazňujú, že by nemali znášať najväčšiu záťaž v boji za zníženie emisií a požadujú väčšie limity.
Zatiaľ čo ochranárske organizácie tvrdia, že o zníženie emisií v doprave by sa mali pričiniť výrobcovia, podľa automobilového priemyslu by sa efektívnejšie zmeny dosiahli rýchlejšie prostredníctvom širšieho spektra opatrení vrátane nových návykov vodičov, či používania biopalív, uzatvára European Voice.
StoryEditor