Svetový trh s ropou a ropnými produktmi má za sebou turbulentný rok. Cena ropy sa na medzinárodných komoditných burzách zvýšila medziročne v priemere o 18 %, porovnateľným tempom vzrástli i ceny motorovej nafty a benzínu. Tento vývoj podľa hlavného ekonóma Slovnaftu Mareka Senkoviča ovplyvnil aj cenovú úroveň na Slovensku, nárast sa však neprejavil v plnej miere.
"Prudké zhodnotenie slovenskej koruny oproti doláru spolu s vysokým daňovým zaťažením motorových palív v konečnom dôsledku znamenali, že ceny benzínu a nafty vzrástli na čerpacích staniciach v SR medziročne v priemere približne o 7 %," pripomenul Senkovič. Rok 2006 bol podľa neho v mnohom podobný, ale v niečom aj odlišný od roku 2005. Nezmenili sa napríklad fundamentálne príčiny rastu cien na medzinárodných trhoch, a to najmä napätý vzťah medzi ponukou ropy a ropných produktov nad dopytom po nich, obmedzené spracovateľské a prepravné kapacity a nízka úroveň rezervných ťažobných kapacít vo svete. "Politické napätie sa nezmiernilo, skôr naopak. Ani investičné domy nezmenili svoje obchodné stratégie a naďalej sa zameriavali vo veľkej miere na komodity," zhodnotil Senkovič a dodal, že roky 2006 a 2005 boli podobné v tom, že v oboch boli obdobia, keď ceny ropy a ropných produktov dosahovali v nominálnom vyjadrení historické maximá. Rozdielne boli len v tom, kedy sa tak počas roka udialo. V tomto roku uvedená situácia nastala v polovici júla, v roku 2005 na prelome augusta a septembra.
Za cenu takmer 80 USD/barel ropy, v prepočte 2 084 SKK, bolo tento rok podľa Senkoviča zodpovedných viacero faktorov: pokračujúca vysoká spotreba palív vo svete, vyostrujúce sa medzinárodné napätie okolo iránskeho jadrového programu, vypuknutie vojenského konfliktu medzi Izraelom a Libanonom, ako aj neustále potenciálne hrozby hurikánov. "Hurikánová sezóna však bola v tomto roku mierna a na rozdiel od roku 2005 vývoj na ropnom trhu neovplyvnila," konštatoval.
Podobnosť oboch rokov bola podľa neho tiež v tom, že na raste celosvetovej spotreby ropy sa podieľali najmä USA, Čína a India. Denná celosvetová spotreba ropy dosiahla približne 85 miliónov barelov denne a medziročne sa zvýšila o necelé 2 %. Na tomto raste sa spomenuté krajiny podieľali vyše 50 %. "Po rekordných úrovniach prišiel pokles cien ropy a ropných produktov na jar a na jeseň. V oboch rokoch sa tak potvrdil sezónny vplyv, keď počas týchto mesiacov je dopyt po palivách o čosi slabší ako v hlavnej "benzínovej" sezóne v lete a "naftovej" sezóne v zime," poznamenal Senkovič a uviedol, že novými faktormi boli poruchy na tranzitných ropovodných cestách v USA i Rusku, rýchle znárodnenie ropného a energetického priemyslu v Latinskej Amerike, ako i vplyv zavádzania alternatívnych ekologických prísad do motorových palív. "Posledný menovaný jav prispel v USA v 1. polroku k rastu cien benzínu, nakoľko na trhoch prevládli obavy, že nebude dostatok biokomponentu ETBE (etyl terc butyl éter), ktorý mal nahradiť štandardne používaný MTBE (metyl terc butyl éter), komponent, ktorý je fosílneho pôvodu, vysvetlil analytik a pripomenul, že začatie pridávania biozložiek do palív má už za sebou aj Slovensko, kde Slovnaft už predáva naftu i benzín obohatené o zložky biologického pôvodu.
V nominálnom vyjadrení rekordne vysoké ceny ropy a ropných produktov podľa neho ani v tomto roku neznamenali výraznejšiu hrozbu pre svetovú ekonomiku. "Hospodársky rast naďalej rastie, cenová hladina sa zvýšila len mierne, menový systém nezaznamenal žiadne významné otrasy a sentiment spotrebiteľov sa nezhoršil," konštatoval Senkovič a pripomenul, že aj v SR v tomto období, napriek tomu, že ceny palív boli vysoké, ich spotreba vzrástla, pričom najmä rast spotreby motorovej nafty približne o 15 % jasne dokumentuje zdravý rozvoj ekonomiky, aktivity podnikov i rast životnej úrovne obyvateľstva.
(1 USD = 26,058 SKK)
StoryEditor