Automobilový priemysel v západnej Európe čakajú podľa analytikov ťažké časy, keďže výrobcovia presúvajú produkciu do krajín s nižšími nákladmi, ako napríklad Česká republika či Slovensko. Šesť z ôsmich automobilových tovární, ktoré očakávajú v blízkej budúcnosti ukončenie prevádzky, sa nachádza vo Veľkej Británii, kde sú výrobné náklady vysoké, pravidlá podnikania však flexibilné. "Spoločnosti zatvárajú továrne vo Veľkej Británii, pretože je to jednoduché a veľa ich to nestojí," uviedol Andrew Dodgshon, hovorca britskej odborovej organizácie TGWU. Podľa analytikov však škrty v nákladoch automobilových spoločností čakajú aj ďalšie krajiny západnej Európy.
Výrobu na východ presúvajú francúzska automobilka PSA Peugeot Citroën, ktorá plánuje uzavrieť závod v anglickom meste Ryton, nemecký Volkswagen, ktorý chce začať vyrábať v Rusku, či ázijskí výrobcovia. Podľa analytikov presunúť výrobu zo svojich západoeurópskych tovární do krajín východnej Európy sa chystá aj americká automobilka General Motors (GM). Očakáva sa, že GM zavrie svoje závody v britskom Ellesmere Port a v portugalskom meste Azambuja.
Najzraniteľnejšie krajiny sú okrem Veľkej Británie najmä Španielsko a Portugalsko, ktoré koncom osemdesiatych a začiatkom deväťdesiatych rokov minulého storočia lákali investície automobilových spoločností vďaka svojej lacnej pracovnej sile. V súčasnosti sa firmy chcú sťahovať za lacnou pracovnou silou na východ.
Automobilový priemysel zamestnáva v rámci EÚ viac ako dva milióny ľudí. V Nemecku každé siedme pracovné miesto závisí od automobiliek, uviedla asociácia výrobcov automobilov VDA. Továrne v Nemecku, Taliansku, či Francúzsku sú zatiaľ podľa analytikov relatívne chránené proti prepúšťaniu a zatváraniu vďaka prísnym zákonom regulujúcim podnikateľský sektor, avšak ani tu sa zamestnanci automobiliek nemôžu cítiť bezpečne. Okrem prepúšťania hrozí pracovníkom v automobilovom priemysle aj zníženie platov, ako napríklad v továrni Volkswagenu v španielskej Pamplone.
Zatvárať továrne však nie je jednoduché, prízvukujú analytici, pričom lacná pracovná sila nie je jedinou príčinou. Okrem legislatívnych a politických bariér sú tu aj iné faktory, ktoré vplývajú na lokalizáciu výroby, napríklad lepší predaj domácich značiek na trhu, infraštruktúra, geografické podmienky, dodávateľská sieť. Prezident Toyota Motor Europe Šiniči Sasaki minulý mesiac vyhlásil, že aj keď Toyota stavia nové závody vo východnej Európe, výrobu na západe kontinentu plánuje nielen udržať, ale dokonca zvýšiť.
StoryEditor
Automobilový priemysel v západnej Európe čakajú ťažké časy
Šesť z ôsmich automobilových tovární, ktoré očakávajú v blízkej budúcnosti ukončenie prevádzky, sa nachádza vo Veľkej Británii, kde sú výrobné náklady vysoké, pravidlá podnikania však flexibilné.