"Závisí to od rozsahu cestnej siete, ktorá bude spoplatnená a výšky sadzieb mýta pre jednotlivé kategórie vozidiel. Podľa našich analýz je pre Slovensko výhodný satelitný systém. Používa štandardnú komunikačnú sieť, ktorá umožňuje napríklad správu parku vozidiel, núdzové volanie alebo sledovanie nebezpečného tovaru," tvrdí odborný pracovník ústavu Ján Mikula.
Pracovníci ústavu v riešení zdôrazňujú aj ekonomické aspekty elektronického mýta, ktoré má pokrývať náklady na infraštruktúru, údržbu a stavebné úpravy komunikácií, na prevádzku, riadenie a vyberanie samotného mýta. "Dôležité bude, na ktorých cestných komunikáciách sa bude mýto vyberať. Buď to budú len diaľnice, alebo k nim pribudnú aj vybrané úseky ciest I. triedy. Ďalší variant uvažuje o diaľniciach, všetkých cestách I. triedy a cestách pre motorové vozidlá," dodáva Mikula. Tento variant vyhovuje samosprávnym krajom. EÚ chce zaviesť mýto pre osobné autá najneskoršie do roku 2012.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) chce vypísať konkurz na dodávateľa mýtneho systému na Slovensku v júni tohto roka a v októbri by mal byť známy víťaz. "V prípade, že sa rozhodneme pre elektronické mýto, môže sa začať jeho skúšobná prevádzka v budúcom roku alebo v roku 2009," nazdáva sa riaditeľ VÚD v Žiline Ľubomír Palčák.
Elektronické mýto zohľadní napríklad vyťaženosť ciest v dopravnej špičke alebo prioritné dopravné prúdy. V Európe až 85 % tovarov sa prepravuje po cestách, ktoré sú neúmerne zaťažené. Podľa Mikulu zavádzaním elektronického mýta časť tovarov pôjde po železnici, čím sa vytvorí konkurencia. Bude treba rozhodnúť, akú technológiu na Slovensku použijeme pri elektronickom mýte. "Ak sa rozhodneme postupne rozširovať spoplatnené úseky na všetkých cestách, cenovo bude výhodný satelitný systém s palubnou jednotkou v autách. Takáto jednotka bude môcť spolupracovať so systémami v iných európskych krajinách," dodal Mikula.