StoryEditor

Telefónica O2 Slovakia chce prispieť k rozvoju konkurencie

02.08.2006, 17:53
Autor:
SITASITA

Pre spoločnosť Telefónica predstavuje víťazstvo v tendri na tretieho mobilného operátora v SR prostredníctvom spoločnosti Telefónica 02 Slovakia prirodzenú expanziu na susediace Slovensko, kde chce využiť regionálne výhody v spolupráci s operátorom Telefónica O2 Czech Republic. "Spoločnosť Telefónica O2 Slovakia v súčasnosti dolaďuje svoje plány úspešného vstupu na slovenský trh, ktoré zahŕňajú inovatívny marketing, značku a technológie. Cieľom Telefónica O2 Slovakia je prispieť k rozvoju konkurenčného prostredia slovenského telekomunikačného trhu, poskytnúť výhody svojím zákazníkom, a taktiež zvýšiť hodnotu akcionárom skupiny Telefónica," povedal v stanovisku firmy Telefónica hovorca Telefónica O2 Czech Republic Martin Žabka. Podľa neho potvrdzuje rozhodnutie komisie silu skupiny Telefónica a jej rastúci význam v regióne.
Telefónica zároveň potvrdila ponúknutú sumu za licenciu vo výške 150 mil. Sk. Požadovaná suma za jednorazovú úhradu bola pritom stanovená Telekomunikačným úradom SR na minimálne 100 mil. Sk. Rakúsky mobilkom austria, ktorý sa v tendri umiestnil ako druhý v poradí pred spoločnosťou B Four, uviedol v ponuke podľa zdroja blízkeho výberovej komisii sumu 250 mil. Sk. Spoločnosť B Four ponúkla podľa potvrdených informácií 400 mil. Sk. Úhrada za licenciu má však podľa oficiálnych informácií Telekomunikačného úradu SR (TÚ) len 5-percentnú váhu pri hodnotení ponúk.
Ako pre agentúru SITA uviedol hovorca Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Marián Jánošík, ministerstvo víta vstup tretieho mobilného operátora na slovenský trh. "Ďalší mobilný operátor na trhu prispeje k zvýšeniu konkurencie na trhu a pravdepodobne k skvalitneniu služieb a zníženiu cien pre zákazníka," povedal Jánošík. Predseda Asociácie telekomunikačných operátorov Vladimír Ondrovič víta hlavne fakt, že sa o treťom operátorovi rozhodlo. "Pre slovenský trh bude tretí operátor prínosom, potrebovali sme ho," povedal pre SITA Ondrovič. Penetrácia mobilných telefónov ku koncu roka 2005 stúpla v SR medziročne o 4,6 percentuálneho bodu na 84,1 %. K 31. decembru minulého roka evidovali mobilní operátori Orange Slovensko a T-Mobile Slovensko spolu 4 540 374 zákazníkov, obe firmy však používajú odlišnú metodiku ich evidencie.
O poradí záujemcov o licenciu rozhodla 2. augusta tohto roka deväťčlenná výberová komisia. Rozhodnutie o pridelení frekvencií, ktoré získa víťaz tendra do štyroch týždňov, zahŕňa práva na používanie frekvencií GSM 900 MHz, GSM 1800 MHz, UMTS a FS 29 GHz po dobu 20 rokov pre účely poskytovania telekomunikačných služieb v SR. O vydaní povolenia a konkrétnych podmienkach, ku ktorým sa víťaz zaviazal, bude úrad informovať podľa jeho hovorcu Romana Vavra až po nadobudnutí právoplatnosti povolenia.
Firma Telefónica O2 Slovakia s.r.o. Bratislava vznikla v novembri 2002 pod názvom Czech Telecom Slovakia, pričom súčasné obchodné meno používa od 27. júna tohto roka. Jediným spoločníkom firmy Telefónica O2 Slovakia je česká spoločnosť Telefónica 02 Czech Republic, ktorá vznikla 1. júla 2006 spojením poskytovateľa pevných liniek, Českého Telecomu a mobilného operátora Eurotel Praha do jednej telekomunikačnej spoločnosti. Spoločnosť Telefónica 02 Czech Republic eviduje v súčasnosti takmer 8 mil. mobilných a pevných liniek. Koncom júna evidoval operátor 4,8 mil. zákazníkov mobilných služieb, čo predstavuje medziročný nárast o 7,9 %. Za prvý polrok tvoril čistý prírastok zákazníckej bázy 94,2 tis. ľudí. Španielska telekomunikačná skupina Telefónica v júni minulého roka sprivatizovala 51,1-percentný podiel v Českom Telecome za 82,6 mld. CZK.
Celkové tržby spoločnosti Telefónica O2 Czech Republic dosiahli v prvom polroku 1,049 mld. eur, čo predstavuje 1,4-percentný medziročný nárast. Prevádzkový zisk pred odpismi a amortizáciou (OIBDA) sa zvýšil na 509 mil. eur z úrovne 456,7 mil. eur pred rokom. Príjmy z mobilných služieb českej firmy dosiahli za polrok 536,5 mil. eur, čo predstavuje nárast o 5 %. Tržby z pevných liniek tvorili 534,2 mil. eur.
Španielska spoločnosť Telefónica pôsobí v 19 krajinách na troch kontinentoch, a to v Európe, Afrike a Latinskej Amerike. Celkový počet klientov operátora stúpol k 30. júnu tohto roka o 32,6 % na 191,7 mil. ľudí, viac ako polovica z nich pritom žije v latinskej Amerike. Celkovo evidovala ku koncu júna Telefónica 134,6 mil. zákazníkov mobilných služieb, čo predstavuje 48-percentný medziročný nárast. Internetový prístup firmy využívalo 6,8 mil. ľudí. Podľa počtu pripojení je Telefónica tretím najväčším operátorom na svete po spoločnostiach China Mobile a China Telecom.
Telefónica zaznamenala v prvom polroku medziročný nárast tržieb až o 46,4 % na 25,16 mld. eur, čím prekonala očakávanie analytikov na úrovni 25,03 mld. eur. Tržby rástli vďaka akvizíciám, ako aj nárastu počtu klientov. Čistý polročný zisk zaznamenal nárast až o 40,3 % na 2,57 mld. eur, kým prevádzkový zisk pred odpismi a amortizáciou (OIBDA) sa zvýšil o 40,9 % na 9,24 mld. eur. Výsledky firmy zahŕňajú akvizície skupiny Telefónica O2 Europe, ktorú Telefónica konsolidovala v prvom kvartáli, ako aj v apríli kúpený podiel v spoločnosti Colombia Telecom, či akvizíciu českého operátora Český Telecom.

(1 EUR = 38,097 SKK)
(1 CZK = 1,338 SKK)

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/ekonomika-a-firmy, menuAlias = ekonomika-a-firmy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. november 2024 08:19