StoryEditor

Ministri schválili stratégiu rozvoja CR do roku 2013

09.05.2007, 13:46
Autor:
SITASITA

Vláda v stredu schválila stratégiu rozvoja cestovného ruchu na Slovensku do roku 2013. Medzi opatreniami, ktoré by mali podporiť rozvoj cestovného ruchu na Slovensku, sa nachádza aj zavedenie systému rekreačných šekov. "Na tento účel predpokladáme vyčleniť 200 mil. Sk ročne zo štátneho rozpočtu," uviedol po rokovaní vlády minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek. Rezort hospodárstva predbežne predpokladá, že rekreačné šeky by mali mať hodnotu 10 tis. Sk. "Mohlo by ísť o 5 000 Sk na osobu od štátu a
5 000 Sk od zamestnávateľa," povedal minister. Podľa neho zatiaľ nie je jasné, či by išlo o hotovostnú pomoc od štátu alebo pomoc vo forme daňovej úľavy pre zamestnávateľov. Takéto šeky by mal rezort hospodárstva podľa materiálu zaviesť do konca roka 2009.
Najvýznamnejším nástrojom finančnej podpory cestovného ruchu (CR) budú podľa stratégie rozvoja cestovného ruchu v SR do roku 2013 štrukturálne fondy Európskej únie. "Strategickým cieľom je zvyšovanie konkurencieschopnosti CR na Slovensku pri lepšom využívaní potenciálu, so zámerom vyrovnávania regionálnych nerovností a tvorby nových pracovných príležitostí," konštatovalo Ministerstvo hospodárstva SR (MH) v stratégii, ktorú v stredu schválila vláda.
Stratégia stanovila päť špecifických cieľov, ktoré majú prispieť k rozvoju CR. Prvým z nich je posilnenie postavenia CR v národnom hospodárstve. Podľa MH treba na splnenie tejto úlohy prijať zásady štátnej politiky CR v osobitnom dokumente, mestá a obce by mali vypracovať vlastné stratégie rozvoja. "Úlohou je vytvoriť v Štatistickom úrade SR personálne predpoklady pre zintenzívnenie prác na príprave metodiky zostavovania satelitného účtu cestovného ruchu," uvádza sa v stratégii. Satelitný účet by mal poskytnúť reálny pohľad o vplyvoch CR na príjmy štátneho a miestnych rozpočtov, na tvorbu hrubého domáceho produktu (HDP) či na tvorbu nových pracovných miest.
Na splnenie druhého cieľa, ktorým je zvýšenie atraktívnosti Slovenska ako dovolenkového cieľa, treba podľa stratégie vyvinúť nový koncept značky krajiny, tzv. Country Brand. "Úlohou je aj spracovanie marketingovej stratégie Slovenskej agentúry pre cestovný ruch pre roky 2007 až 2013, ako aj otvorenie jej nových zahraničných zastúpení v Budapešti, Tokiu, Bruseli, Kyjeve, Londýne a Ríme," konštatovalo MH.
Tretím cieľom je podľa stratégie zvýšenie objemu pobytového CR, ďalším zlepšenie štruktúry zahraničných návštevníkov SR skvalitňovaním poskytovaných služieb a posledným podpora tvorby nových pracovných miest najmä v regiónoch s významným potenciálom pre CR. K piatemu cieľu by mal pomôcť systém podporných programov. MH však ďalej poukazuje aj na potrebu zvýšenia maximálnej hranice podpory zo 100 tis. eur na 150 až 200 tis. eur v rámci schémy pomoci "de minimis". Stratégia upozorňuje aj na potrebu lepšieho odmeňovania kvalifikovanej pracovnej sily v CR a prehodnotenia siete stredných odborných škôl. Počíta však aj s využitím rizikového kapitálu.
Stratégia predpokladá, že do roku 2013 by sa podiel devízových príjmov na HDP mal dostať na 4 %, z vlaňajších 3 %. Aj počet ubytovaných turistov na Slovensku by sa mal zvýšiť z minuloročných 3,6 mil. na 4,3 mil. v roku 2013. "Priemerné výdavky návštevníka by sa podľa stratégie mohli dostať na 70 USD na osobu a deň z vlaňajších 52 USD," informuje MH. Ťažiskovými formami cestovného ruchu sú podľa stratégie letná turistika a pobyty pri vode, kúpeľný a zdravotný CR, zimný CR a zimné športy, mestský, kultúrny, vidiecky CR a agroturistika.
"V CR bude potrebné zamerať pozornosť na využitie potenciálu pre rozvoj udržateľného cestovného ruchu s cieľom financovať najmä budovanie komplexných stredísk a zariadení cestovného ruchu s vyššou pridanou hodnotou," konštatuje stratégia. Zároveň sa bude podľa nej podporovať prezentácia slovenského cestovného ruchu doma i v zahraničí, vrátane rozvoja a napĺňania Národného jednotného informačného systému cestovného ruchu.
Cestovnému ruchu na Slovensku chýba podľa stratégie príslušná legislatíva, inštitucionálne usporiadanie, ako aj fungujúca organizačná štruktúra v regiónoch. "Zatiaľ neboli stanovené ani zásady štátnej politiky cestovného ruchu. Aj keď je cestovný ruch charakterizovaný ako prierezové odvetvie, jeho riadenie je roztrieštené a medzi jednotlivými rezortmi chýba koordinácia z jedného miesta. Vplyv výkonov podnikov cestovného ruchu a nadväzných odvetví na ekonomiku krajiny je zatiaľ na Slovensku nemerateľný, keďže doteraz nebol zriadený satelitný účet cestovného ruchu," dodáva stratégia.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/ekonomika-a-firmy, menuAlias = ekonomika-a-firmy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. november 2024 04:51