Tak verejný deficit a verejný dlh, ako aj infláciu a dlhodobé úroky sa darí našim západným susedom držať na takej úrovni, ktorá už teraz spĺňa kritériá pre uchádzanie sa o euromenu. "To, že už dnes spĺňame kritériá, to nikto nečakal," podotkol Tůma. Naproti tomu Slovensko spĺňa zatiaľ zo štyroch kategórií iba dve, a to verejný dlh a dlhodobé úroky. Guvernér Národnej banky Slovenska Ivan Šramko je však optimistický a presvedčený, že v súčasnosti nastáva pre Slovensko ten najlepší čas.
Inflácia by sa podľa prognózovania NBS v roku 2007 mala dostať na 1,8 percenta. Pri splnení menového programu NBS je podľa Šramka len minimálna pravdepodobnosť nesplnenia tohto kritéria. Dobrú perspektívu prognózuje aj rozpočtu. Koruna je podľa neho dostatočne stabilná a úroky plní Slovensko už teraz s veľkou rezervou. Štruktúra slovenskej ekonomiky sa oproti roku 1995 výrazne priblížila štruktúre ekonomiky eurozóny. Ako ďalej uviedol, veľká otvorenosť slovenskej ekonomiky dáva priestor tomu, že už dnes sa väčšina obchodu na slovenskom trhu uskutočňuje v eurách. To na jednej strane berie priestor centrálnej národnej banke, pretože veľká časť slovenskej ekonomiky je už závislá od eura a na druhej strane je už veľa podnikov ovplyvňovaných viac rozhodnutiami Európskej centrálnej banky než rozhodnutiami Národnej banky Slovenska.
Z kritérií nastavených pre krajiny uchádzajúce sa o euro sa obaja guvernéri kriticky vyjadrili najmä o inflačnom kritériu, ktoré je podľa nich nastavené zle a neadekvátne.
"Určitá miera odlišností v štrukturálnych charakteristikách a vo vývoji medzi českou ekonomikou a krajinami eurozóny bude pretrvávať aj po vstupe do Európskej menovej únie. Vstupom do EMÚ a prijatím eura sa vzdáme nástrojov autonómnej menovej a kurzovej politiky," poznamenal Tůma s tým, že vstup do eurozóny je predovšetkým rozhodnutím, ktoré musia urobiť v prvom rade politici. Úlohou centrálnej banky pri tomto procese je poskytovať vláde expertízy.
"Ak je krajina pripravená plniť kritériá, je pre ňu výhodné vstúpiť do EMÚ. Slovenská vláda sa dlhodobo usiluje o vstup do eurozóny a od začiatku to bolo jej jednoznačnou prioritou. K tomu sa prispôsobovalo aj správanie sa NBS," poznamenal Šramko.
V4 a Maastricht | ||||
Slovensko | ČR | Maďarsko | Poľsko | |
Verejný deficit (HDP) | 3,10% | 3,00% | 5,40% | 3,90% |
Verejný dlh (HDP) | 42,50% | 36,80% | 57,40% | 43,60% |
Inflácia | 3,60% | 1,80% | 4,40% | 3,20% |
Dlhodobé úroky | 4,00% | 3,90% | 7,10% | 5,70% |
Stabilita kurzu | Mimo ERM II | Mimo ERM II | Mimo ERM II | Mimo ERM II |
Údaje sú za august 2005, respektíve rok 2004 pri dlhu a deficite. | ||||
Zdroj Eurostat, Európska komisia, Ministerstvo financií SR |