Pred nadchádzajúcimi voľbami, ktoré Chorvátsko čakajú v novembri tohto roka, sa tamojšia politická scéna zobúdza do predvolebného boja. Politici začali svoje ťaženie, a to priamo na internete. K tomu im poslúžil a pravdepodobne aj naďalej dobre poslúži videoportál YouTube. Práve tento server sa stal pre Chorvátov akýmsi virtuálnym bojiskom. S vymoženosťami však prichádzajú aj problémy -- pre chorvátskych politikov o to väčšie, že ich prešľapy, kiksy a nechcené výroky doplnené o skvelú réžiu nádejných filmárov častokrát prerastajú až do extrémov.
Dve strany a jedna stránka
Celý predvolebný konflikt spočíva v doťahovaní sa medzi politickými subjektami HDZ a Sociálnymi demokratmi. Prvé reakcie dotknutých politikov nedali na seba dlho čakať. Po prešľapoch, ktorých sa dopustil premiér Ivo Sanader a jeho administratíva, začal minister vnútra Ivica Kirin v celej veci rázne konať. Na adresu zverejnených videoklipov vyhlásil, že je to práca politických nepriateľov a nevzdelaných občanov.
K samotnému prešľapu prispel Kirin aj sám, keď v jednej politickej show nazval YouTube ako YuBito. Samozrejme, že tento omyl sa stal miestnym hitom, ktorý využili nielen nádejní filmári, ale aj šikovní obchodníci. Pokiaľ by ste si chceli zadovážiť tričko s nápisom YuBito, zaiste by to nebol problém. Minister vnútra pohrozil, že voči týmto obchodníkom podnikne právne kroky.
Podobnému osudu sa nevyhol ani Zoran Milanovic, líder Sociálnych demokratov. Na YouTube sa objavili videá parodujúce jeho výrok "Neviem!". Autorstvo výroku získal po niekoľkých politických talkshow, v ktorých nedokázal odpovedať na množstvo otázok inak ako "Neviem!".
Napriek tomu, že Kirin považuje videá za dielo politických nepriateľov a nevzdelaných občanov, isté náznaky rovnakosti medzi zverejnenými videami vidieť na domovskej stránke HDZ a internetovej stránke YouTube. Z toho možno usudzovať, že autormi diel môžu byť aj obyčajní rádoví, ale veľmi dobre pripravení a vyzbrojení politici -- hlavne čo sa týka marketingovej komunikácie.
Takýto druh, respektíve typ marketingu sa odborne nazýva virálnym marketingom. Princíp je jednoduchý -- niečo zaujímavé pošle jeden druhému, ten potom ďalším dvom, tí dvaja opäť ďalším dvom, atď. Náklady na distribúciu sú pritom zanedbateľné.
Virálny marketing
Názov virálny marketing je odvodený od anglického slova -- vírový. V podstate ale nejde o žiadne nakazenie, ale o využitie internetu pre rýchle šírenie správ, ktoré funguje podobne ako počítačové vírusy. Virálny marketing predpokladá, že medzi jednotlivými užívateľmi existuje vzťah, prostredníctvom ktorého sa správa šíri nepredstaviteľnou rýchlosťou. Postačí k tomu len malý impulz -- v prípade chorvátskych politikov jedno video a niekoľko nadšencov služby YouTube. [FORET, 2006, s. 337]
Zdroje
http://www.marketingvox.com/archives/2007/06/12/youtube-makes-warfield-for-croatian-politicos/
http://www.reuters.com/article/internetNews/idUSL1283882220070612
FORET, M., Marketingová komunikace, Brno: Computer Press, 2006, s. 337
StoryEditor
Chorvátski politici vs. YouTube
Svetové médiá sa opäť zamerali na internetovú stránku YouTube. Nie nie ... tento krát to nie je ani detská pornografia, ani samovražedné klipy, alebo videoklipy známych hviezd, ktoré nemali nikdy uzrieť svetlo sveta (minimálne nie v predstihu). Ich pozornosť totižto zaujal predvolebný boj chorvátskych politikov odohrávajúci sa na práve YouTube ...