Výhodná štruktúra podpory
Ako povedal premiér Mikuláš Dzurinda, napriek vysokým finančným požiadavkám francúzskeho investora sa podarilo nakoniec dohodnúť prijateľné podmienky. PSA dostane priamu a nepriamu podporu 53,6 milióna eur, teda 2,06 miliardy korún (príspevky na vzdelávanie sa do nej nezaratúvajú). Viac ako polovica tejto podpory však bude mať formu daňových úľav, ktoré podľa slov ministra financií Ivana Mikloša nemajú priamy vplyv na štátny rozpočet. Priame náklady na jedno pracovné miesto budú 580-tisíc korún, čo je v porovnaní s podobnými investíciami malá suma. Francúzsky investor pritom pôvodne žiadal o dve tretiny viac.
Nové malé autá
PSA plánuje vo svojom druhom trnavskom závode ročne vyrobiť 150-tisíc áut. O aký typ pôjde, zatiaľ nie je známe. Dzurinda to odmietol zverejniť, pretože takéto informácie sú obchodným tajomstvom. Podľa Juraja Caránka z agentúry Interel, ktorá zastupuje PSA na Slovensku, to budú napriek odlišnému dizajnérskemu konceptu vozidlá vyrábané na platforme B. Pôjde teda o malé autá, ako napríklad Peugeot 206 alebo Citroën C3, ktoré sa objavia na trhu až v roku 2010.
Podľa sektorového analytika VÚB Martina Lenka táto investícia potiahne rast hrubého domáceho produktu o niekoľko desatín percenta. "Spolu s ďalšími závodmi Kia a PSA sa tak zrýchli jeho rast v budúcich rokoch o vyše jedného percenta," tvrdí. Lenko takisto počíta s tým, že druhá fabrika francúzskej automobilky si pritiahne nových subdodávateľov. Rovnako by sa mala zlepšiť obchodná výmena, pretože už v minulom roku sa automobilový sektor podieľal na zahraničnom obchode 30 percentami. Či však bude mať toto odvetvie o päť rokov nadpolovičný podiel, nevedel spresniť.
Štruktúra štátnej pomoci pre PSA (v mil. Sk) | |
Príspevok na zamestnancov | 177,8 |
Finančná dotácia | 654,3 |
Príspevok na vzdelávanie | 174 |
Daňová úľava | 1195,1 |
Zdroj: Ministerstvo hospodárstva |