Blížiaci sa koniec roka 2023 je tradične príležitosťou zosumarizovať si uplynulých bohatých 12 mesiacov, počas ktorých nám rukami prešli opäť desiatky najrôznejších vozidiel od svetových výrobcov. Automobilky sa postupne spamätali z neľahkých predchádzajúcich rokov, na trh vypustili obrovský zástup zaujímavých noviniek, aby si ten pravý kúsok vybral snáď každý.
V redakcii HNauto sme tento rok privítali najmä poriadne výkonné modely, s ktorými sa akoby roztrhlo vrece, avšak práve tie dokonale odrážajú dnešný trend. Honba výrobcov za čoraz vyššou porciou koní je totiž viditeľná už niekoľko rokov, no v súčasnosti – vďaka výraznejšiemu presadzovaniu elektrického alebo hybridného pohonu – naberá na sile viac než kedykoľvek predtým. A to aj u modelov, u ktorých by ste pokorenie hranice 300 koní práve nečakali.
Samozrejme, miesto si v našom plánovacom kalendári našli aj praktickejší a dostupnejší zástupcovia, treba však jedným dychom dodať, že cenovky aj tých najľudovejších automobilov za poslednú dobu vystrelili nahor. Zatiaľ čo ešte pred niekoľkými rokmi bola hranica 10-tisíc okupovaná hneď niekoľkými zástupcami, dnes v tejto cenovej relácii nenájdete prakticky nikoho. Zdražovanie zasiahlo jednoducho všetky značky, viac či menej. Poďme sa však pozrieť na kúsky roka, ktoré niečím vystupovali z radu ostatných testovaných vozidiel.
Honda Civic e:HEV
Test vozidla nájdete TU.
Jeden z najlepšie jazdiach hybridov na trhu – tak vyzeral titulok redakčného testu novej generácie Hondy Civic s dodatkom e:HEV, ktorú sme počas týždňa podrobili skúške ešte v úvode roka 2023. Dôležité je, že aj po ďalších mesiacoch a príchode iných noviniek od konkurentov sa legendárny model z Japonska drží v čele.
Honda na to u nového Civicu išla trochu inak a hoci ide o takzvaný full-hybrid, model funguje primárne ako elektromobil a benzínový dvojlitrový atmosférický agregát (105 kW/186 Nm) tu slúži skôr ako generátor energie, ktorá putuje do 1,2 kWh batérie alebo priamo do elektromotora (135 kW/315 Nm). Vo výsledku to znamená, že spaľovací motor vďaka tomu pracuje v ideálnych podmienkach a do práce sa zapojí len ak zatúžite po výraznejšom výkone alebo jazdíte vo vyšších tempách.
V praxi využijete okamžité reakcie na plyn, rýchle a hladké rozjazdy, ticho na palube a dodatočným benefitom je aj nízka spotreba paliva. Pri bežnom využívaní je to hranica piatich litrov – väčšinou ide o nižšie hodnoty a pri skutočnej snahe i výrazne nižšie. Vyššie hodnoty dosiahnete len pri cestovaní po diaľničných úsekoch, kde stúpne apetít na šesť až 6,5 litra na sto kilometrov.
Okrem uhladeného, konzervatívnejšieho dizajnu nás zaujali primárne celkové jazdné vlastnosti – podvozok sa totiž podarilo vyladiť na príjemný kompromis medzi komfortom a tuhosťou pre udržanie stability v zákrutách. Civic pohotovo reaguje aj na náhle zmeny smeru, za volantom sa obracia prakticky okamžite. V našom koncoročnom zozname tak nemôže chýbať, treba sa len pripraviť na výrazne vyššiu cenu ako u predchodcu.
Zostáva vám 72% na dočítanie.