Zaspomínajte alebo sa spýtajte starších: kedysi (a platilo to aj na Západe) si vystačili rodiny s jedným autom. Zmestili sa do toho, čo mali, prispôsobili sa. Dnes kupujeme väčšie či vhodnejšie vozidlo zakaždým, keď sa nám raz za sezónu nezmestí batožina na dovolenku. A stále máme málo miesta. Existuje však auto, u ktorého to ľudia neriešia, píše iDNES.cz.
Dacia Sandero síce patrí medzi malé autá, na dĺžku má 401 centimetrov, ale veľmi to tak nikto nevníma. Proste je to auto. Nové, primerane moderné, nekazí sa, jazdí. Funguje. A viac vlastne nikto nečaká. A nestojí veľa - ceny novej generácie síce ešte nepoznáme, ale tá doterajšia štartovala na necelých osemtisíc eur.
Daciu pred 20 rokmi obrodil vtedajší šéf Renaultu Louis Schweitzer s tým, že má konkurovať jazdenkám, na ktoré sa chudobný ľud v bývalom východnom bloku zmohol v tých lepších prípadoch, keď nedojazdieval do smrti favority a žiguláky. A funguje to tak dodnes. U ojazdených áut sa totiž hodnotia inakšie disciplíny - krása, emócie, super jazdné vlastnosti a výkony odsúvajú na druhú koľaj spoľahlivosť, spotrebu a náklady na údržbu. A v tom bude nová Dacia vždy lepšia ako 10 ročné Mondeo.
Takže niet divu, že Sandero je európskou jednotkou v predajoch súkromným klientom. To sú autá, ktoré ľudia kupujú za svoje, nie je to nabitá služobná Octavia na operatívny lízing, u ktorej používateľ často ani netuší, koľko vlastne stojí. Na predvádzanie je super, ale keby ju mal kupovať...
Táto racionalita a šetrnosť nie je vlastná len Slovákom a Čechom, platí to aj v Nemecku alebo vo Francúzsku, kde sa pôvodne nemali Dacie vôbec predávať. Nakoniec sa ich za 15 rokov od uvedenia prvého Loganu predalo sedem miliónov, z toho modelu Sandero cez dva milióny. Tomu sa hovorí planetárny úspech.
Do skrutky nová
Prešli sme tri verzie najnovšej Dacie Sandero - slabšiu benzínovú so základnou výbavou, nabitý oplastovaný Stepway s automatickou prevodovkou a toho istého "outdoorového" oranžového borca, ktorý jazdí aj na propán-bután LPG. To je mimochodom tiež veľká špecialita Dacie - prakticky všetky ostatné automobilky buď na plyn zanevreli úplne, alebo presedlali na ten zemný, CNG. Ten má síce väčšie emisné výhody, ale pre vodičov naopak toľko benefitov nemá - čerpaček je rádovo menej, zatiaľ čo LPG je doslova na každom rohu.
Dizajn a technika novej generácie sa zmenili na nepoznanie, a rozhodne na prospech auta. Hoci vonkajšie rozmery zostali takmer rovnaké, stačilo preštylizovať svetlá zjednodušene povedané z vysokých zvislých na široké a vodorovné - a "zázrak" v podobe široko ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.