Na začiatok vysvetlíme okolnosti: K autu sme sa dostali spoločne s redakciou tradičného magazínu Automobil. Pre vozidlo sme si prišli do európskej centrály značky v Mníchove, kam sme ho po dvoch tisícoch najazdených kilometroch vrátili. Vždy sme išli po vlastnej osi. Preto aj tie rozpaky. Na diaľkové svižné presuny sa totiž nehodí žiadny elektromobil dneška.
Vo všetkých ostatných disciplínach však elektrický Číňan Aiways U5 milo prekvapil. To treba zdôrazniť. Je to vozidlo absolútne ctiace európske štandardy, predpisy, požiadavky a vôbec nie je zlé. Len potrebuje uvedomelého elektromobilistu, ktorý je na život s autom do zásuvky pripravený a je oboznámený so špecifikami.
Možno tento trochu kŕčovito tvarovaný model nie je tak sofistikovaný a vycibrený po jazdnej stránke ako špičkové európske elektromobily, tiež stojí menej, no svoju elektrickú prácu odvedie. Pre menej zbehlých v automobilovej latinčine to môžeme pripodobniť k rozdielu medzi značkovým mixérom a tým, čo kúpite v supermarkete s logom privátnej značky predajcu. Obaja fungujú, ten za dvojnásobok je snáď vychytanejší, ale dvakrát toľko nie.
Aiwaysy sú zatiaľ k dispozícii na desiatich trhoch Európy, v Česku a ani na Slovensku sa napríklad kúpiť nedajú. A nie sú ani v Nórsku, ktoré je inak do elektromobility pobláznené. Na jednotlivých trhoch ich predávajú pobočky veľkých multibrandových reťazcov. Veľmi zaujímavú stratégiu zvolili v Nemecku, kde sa s klasickým dílerom, ktorý chcel vysokú maržu, nedohodli.
Nakoniec sa autá Aiways predávajú online a cez sieť predajní spotrebnej elektroniky Euronics, ktoré sú po celej krajine. V päťdesiatich vybraných sú autá dostupné na skúšobné jazdy. Servis obstaráva 560 dielní známej siete ATU.
Veľa miesta v peknej obývačke
Zatiaľ je Aiways značkou jediného modelu, ktorý je veľký asi ako Škoda Enyaq alebo Hyundai Ioniq 5 (dĺžka 4,7 metra a karoséria SUV). Nech zostaneme v elektrickom svete... Oproti škodovke je auto pocitovo oveľa priestrannejšie. Päť ľudí ubytuje skoro s nadbytkom miesta. Vďaka absolútne plochej podlahe (sú v nej uložené akumulátory, čo je pri moderných elektroautách klas...
Zostáva vám 85% na dočítanie.