Už pri dávnejšom teste verzie dCi 160 sme sa zamysleli nad malým objemom naftového motora 1.6 dCi, ktorý svojím výkonom 118 kW (160 koní) tvoril vrchol vtedajšej naftovej ponuky. Odvtedy však ubehlo pár rokov, do platnosti vstúpila nová emisná norma (Euro 6d-temp) aj metodika merania kombinovanej spotreby (WLTP) a aby toho nebolo málo, začali sa merať emisie produkované počas reálnej jazdy (RDE).
Nieže by s nimi mali Francúzi problém, pravdou však je, že vysoké špecifické výkony skutočným emisiám neprospievajú. V Renaulte preto prehodnotili svoj postoj, po rokoch sa vrátili k objemu dva litre a predstavili nový naftový štvorvalec 2.0 Blue dCi. Práve ten sme mali možnosť vyskúšať v sedane. Test Renault Talisman Blue dCi 200 EDC sa v nasledujúcom texte preto sústredí najmä na postrehy k novému motoru M9R.
Motor, ktorý konečne budí rešpekt
Po maloobjemovom štvorvalci 1.6 dCi (R9M) sa pod kapotu vrcholnej naftovej verzie Talismanu opäť sťahuje agregát 2.0 dCi (M9R). Hoci má rovnaké kódové označenie ako starý agregát 2.0 dCi z roku 2006 (známy napr. z predchádzajúcej Laguny), ide o úplne nový motor. V tomto prípade sa návrhári konštrukčne odpichli od štvorvalca 2.3 dCi z Renaultu Master, s ktorým má novinka zhodné vŕtanie 85 milimetrov.
Pri zdvihu 88 milimetrov to znamená takmer štvorcovú konfiguráciu charakteristickú väčšou chuťou po otáčkach a vyššou kultúrou chodu. Aby bol motor tichší, konštruktéri jeho tlakový zásobník s naftou (rail) prekryli akustickým krytom. Prepracovaný je aj EGR obtok, ktorý nevedie popri bloku z vonkajšej strany, ale vnútrom hlavy.
Novinkou je taktiež vodný medzichladič stláčaného vzduchu, ktorý znižuje emisné výkyvy motora a zabezpečuje jeho lineárnejšiu odozvu pri pomalej jazde rozpáleným mestom. Teoreticky je tak motor na náročnú službu pripravený dobre, aká je teda realita?
Hlučnejší, než sme čakali
Musíme sa priznať, že nás nový motor svojím výraznejším akustickým prejavom trochu zaskočil. Nie je vyslovene hlučný, no čakali sme jemnejší voľnobeh a viac ticha pri pomalej jazde mestom. Už naštartovanie sprevádzané poriadnym zatrasením silnetblokmi prezrádza, že ide o väčší motor, jemné vibrácie však prechádzali kabínou aj pri následnom voľnobehu.
Treba zdôrazniť, že sme testovali jeho výkonnejšiu verziu naladenú na 147 kW (200 koní) a 400 Nm krútiaceho momentu, slabšia verzia bude možno jemnejšia. Súčasné motory naladené na emisnú špecifikáciu Euro 6d-temp sú všeobecne hlučnejšie (musia si za pochodu regulovať emisie oxidov dusíka, čo často robia aj uberaním predstihu), takže to zasa tak tragicky nevidíme. Navyše, počas jazdy jeho prirodzený akustický prejav zaniká a prestanete si ho všímať. Tak či tak, konkurencia dokáže ponúknuť o niečo menej hluku aj vibrácií.
Šesťstupňová dvojspojková prevodovka je odstupňovaná v duchu dnešnej módy, čo znamená „ťažšie“ prevody a nižšie prevádzkové otáčky. Motoru to však nevadí a aj odspodu sa nadychuje dobre. Páčil sa nám aj jeho lineárny záťah a veľmi silné stredné pásmo s väčším rozsahom ako pri predchádzajúcom motore.
Rýchlosť radenia je dobrá, prevodovka má však problém pri zaradení spiatočky a následnom cúvaní. Kým sa dá auto pri cúvaní do parkovacieho miesta do pohybu, trvá to dlhšie než pri nemeckej prevodovke DSG. Dobrou správou je, že pri bežnom jazdení je väčší motor úspornejší, než predchádzajúci agregát 1.6 dCi. Kým starší motor zvládol testovací okruh za rovných šesť litrov, dvojlitrovej novinke na tej istej trase stačilo 5,6 litra.
Samozrejme to nie sú laboratórne merania a hodnoty nemožno priamo porovnať, čo-to však napovedajú. Motor Blue dCi 200 prekvapil aj pri medzimestskej plynulej jazde medzi Banskou Bystricou a Revúcou (úsek dlhý 85 kilometrov), kde si vzal len 4,7 litra na sto kilometrov. Doterajší motor 1.6 dCi si tu vypýtal o 0,2 - 0,3 litra viac. Z pohľadu ekonomiky tak nie je novému motoru čo vytknúť.
Pozrite si aj starší videotest modelu Talisman v motorizácii dCi 160
Obratnejší ako Superb
Keď sme už pri Talismane, nemôžeme si odpustiť pár poznámok k jeho podvozku. Systém aktívneho natáčania všetkých kolies 4Control znova ukázal svoje prednosti a z tohto Renaultu robí suverénne najobratnejšie auto strednej neprémiovej triedy. V pomalých zákrutách skutočne cítiť protismerné stáčanie zadnej nápravy, zatiaľ čo v rýchlych oblúkoch vďaka súčasnému natáčaniu predných aj zadných kolies tento systém zvyšuje stabilitu.
Neskôr sa tak dostavuje nedotáčavosť a pri nečakanom vyhýbacom manévri ostáva Talisman príjemne stabilný. Systém (japonský Aisin) funguje presne ako má (v športovom režime mierne zmení algoritmus svojho správania) a reálne prispieva k vyššej obratnosti aj stabilite auta.
Natáčanie kolies funguje aj pri cúvaní, treba si len zvyknúť na nezvyčajné polomery otáčania pri pozdĺžnom parkovaní. Nacúvať na prvýkrát do parkovacieho miesta nám tak dalo so systémom 4Control poriadne zabrať. Chce to skrátka zvyk.
Charizmatický konkurent
S motorom Blue dCi 200 dostal Talisman konečne reprezentatívny pohon, ktorý z neho robí na európskej pôde konkurencieschopnú alternatívu. Má výkon, poriadny krútiaci moment, je úsporný a s „dlhou“ šesťstupňovou prevodovkou EDC je ako stvorený na dlhé diaľničné trasy. Na úplné zhodnotenie novinky by sme potrebovali vyskúšať aj jeho slabšiu verziu, zaujímala by nás predovšetkým jej akustika.
Už testovaná výkonová verzia Blue dCi 200 však prezradila, že Renault urobil kus dobrej práce. Nádej na dobrú životnosť dáva aj motor 2.3 dCi, z ktorého novinka vychádza. Aktuálny Renault Master totiž patrí medzi najspoľahlivejšie dodávky v segmente. Škoda len absencie pohonu všetkých kolies, veríme, že s ním by mal aktuálny Talisman ešte vyššie šance na úspech. Cena modelu je 40 360 eur.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.