Rýchle hatchbacky zažívajú v poslednej dobe svoj zlatý vek, čo je v kontraste s tlakom na znižovanie emisií a nástupu elektromobilov možno až nečakane prekvapivé. Zákazníci si však môžu v tejto triede naozaj slušne vyberať a úprimne, nie je to ľahká voľba: hot-hatche sú totiž jeden lepší ako druhý. Medzi tými s pohonom predných kolies patril vždy k etalónom Ford Focus ST. Ten teraz prichádza na trh v novej generácii.
Už základné prevedenie nového Focusu jazdí výborne, podvozok je skvele vyladený, má aj nutnú dávku hravosti a ako jeden z mála moderných áut ponúka vodičovi aj nečakanú spätnú väzbu od volantu. Fordu teda stačilo vziať tento vydarený základ a "trochu" ho vylepšiť. Nebola to ľahká úloha, ale podľa skúseností z prvých stoviek kilometrov za volantom sa to podarilo na výbornú, píše iDNES.cz. Focus ST sme krotili na kopcovitých tratiach nad francúzskym Nice a naozaj si to užili.
Sila z Mustangu
Prvé, čo na novinke naozaj zaujme, je motor. Štvorvalec s objemom 2,3-litra je totiž ten, ktorý poznáme napríklad spod kapoty základného prevedenia Fordu Mustang, kde sa už mnohokrát ukázal vo výbornom svetle (bez ohľadu na to, že v Mustangu je populárnejší motor V8). Tu je naladený na 280 koní a ihneď po rozbehnutí prekvapí aj príjemným zvukovým naladením.
Pravda, tomu pomáha trochu aj elektronika, ale Fordu sa ju podarilo vyladiť tak, že to nie je otravné a pôsobí to prirodzene: je to vďaka tomu, že sa tu vývojári nesnažili zmeniť zvuk agregátu, ale naopak zvýrazňujú len niektoré jeho frekvencie a iné tlmia. Používaný je na to audiosystém vozidla, z ktorého vychádzajú určité amplitúdy zvukov tak, aby motor znel v kabíne príjemne.
V komfortnom režime teda len ľahko dáva najavo svoju silu a je slušne utlmený, v športovom potom príde ráznejší prejav, ktorý však rozhodne nie je otravný ako u niektorých iných áut. Rozdiel je tu tiež v tom, že pri ST počuje vodič ako prejav motora, tak ladený výfuk, u mnohých športových áut dneška sa pritom o zvuk stará takmer výhradne výfuk alebo tiež doladenie cez reproduktory. ST však nie je tento prípad.
Prvých pár kilometrov po diaľnici v okolí Nice tiež ukázalo, že je štvorvalec pekne kultivovaný a pružný, dovoľuje plynulú jazdu, kedy sa odvďačí nízkou spotrebou (dá sa dostať pod osem litrov). Zžili sme sa tiež so skvele fungujúcou kulisou radenia šesťstupňovej manuálnej prevodovky: rýchlosti tu zapadajú dokonale presne. ST s benzínovým motorom síce bude k dispozícii aj s automatom, ale ten je podľa nás v tomto prípade zbytočným príveskom. Manuál funguje skvele, v športových režimoch potom vie pri podraďovaní automaticky pridávať medziplyn a "hore" možno radiť bez povolenia plynového pedálu.
To už sme na okreske a prepíname do režimu Sport, kedy sa auto krásne spevní a zostrí svoje reakcie. Prvé prudké prešliapnutia plynového pedálu ukáže, že hlavnou devízou štvorvalca je jeho obrovský krútiaci moment 420 Nm: viac v triede nikto nemá, ani žiadny diesel. Motor ochotne zrýchľuje s akýmkoľvek zaradeným prevodom, pre rýchlu, ale nie úplne ostrú jazdu stačí aj na zakrútené okresky radiť trojku a štvorku. Keď chcete "ísť pílu", možno siahnuť o prevod nižšie. Rozsah použiteľných otáčok je naozaj široký, motor ťahá krásne plynulo, turboefekt je zanedbateľný a v hornom spektre výkon vädne len máličko, často nás v rozlete zastavil skôr obmedzovač .
Prudké zrýchľovanie ukáže jednu z vlastností, na ktorú si musia majitelia dnešných silných hot-hatch zvykať: ťahanie za riadenie, takzvané torque-steer. Pri silnom štvorvalci Focusu ST je vcelku výrazné, výraznejšie než napríklad v Honde Civic Type-R, Seate Leon Cupra či Hyundai i30N, ale dá sa na to zvyknúť, po pár kilometroch sme na príval sily do volantu boli vždy pripravení a vedeli si s ním bez problémov poradiť.
Istota a zábava
Ford Focus ST však nie je len rýchlou strelou v priamke. Ostatne, tu nie je zďaleka najrýchlejší, hodnota zrýchlenia z nuly na stovku za 5,7 sekundy ukazuje limity vozidiel s predným pohonom. Ale ST pôsobí rýchlejšie, než o čom vypovedá hodnota.
Najväčšou radosťou sú však zákruty. Tu Focus ST ukáže naplno svoju hravosť a istotu, ktorú ponúka zároveň s úžasnými schopnosťami. Limit prichádza pekne postupne, auto ho aj vďaka spomínanej spätnej väzbe v konaní hlási. Pískajúce pneumatiky tiež upozornia, že sa niečo deje, ale v tej chvíli je všetko ešte veľmi ďaleko od skutočných schopností auta. Zároveň už je to však taká úroveň tempa, kedy sa vodič baví, a pritom nejde nebezpečne rýchlo, v ST vôbec nie je potrebné pre zábavu na zakrútenej okreske prekračovať rýchlostné limity.
Riadenie je príjemne rýchle, a pritom nijako nervózne, auto ide za volantom presne a prepáči aj niektoré nevyberané korekcie smeru. Odľahčenie plynu v zákrute pošle zadok minimálne do náznaku šmyku, to už však chce mať nastavený režim Track, ktorý oproti verzii Sport ešte málinko pritvrdí adaptívny podvozok a na to dá aj voľnejšie "ruku" stabilizačnému systému. Ten sa mimochodom nikdy nevypne úplne, vždy tu bude strážiť nebezpečné extrémy, ale aj pri našej divokej jazde nám do ovládanie vozidla nijako prehnane nehovoril, takže sa netreba báť, že by kazil zábavu.
Auto v ňom vodičovi vlastne pomáha, či už naladením podvozku či riadenia, tak spomínanými vymoženosťami pri radení či elektronicky riadeným samosvorným diferenciálom na prednej náprave. Ten opäť funguje skvele, po pridaní plynu vás krásne vytiahne z oblúka a pomáha samozrejme krotiť aj prípadnú nedotáčavosť. Donútiť k nej ST už chce drzé zaobchádzanie, keď na to dôjde, stačí ľahko povoliť konanie, znovu nasadiť oblúk a zošliapnuť plyn: diferenciál situáciu pomôže vyriešiť. V tom je ST skvelé: menej skúseným vodičom bude akýmsi mentorom a radcom, ostrieľaných matadorov vlastne nijako neobmedzuje.
Nie je ST ako ST
Vyššie spomenuté dojmy majú však jeden háčik. Vlastne neplatia pre všetky vyhotovenia Focusu ST. Ponuka modelu je totiž vcelku zložitá a zjednodušene povedané, nie je ST ako ST. Každé prevedenie modelu má trochu odlišný charakter, hoci základ zostáva.
Okrem hatchbacku s benzínovým motorom sme si tiež krátko skúsili aj kombi s naftovým dvojlitrom s výkonom 140 kW (190 koní). To je tiež prekvapivo rýchle, ale zbesilého tempa benzínového prevedenia samozrejme nedosiahne. Diesel v kontraste s benziňákom vyžaduje trochu plynulejší prístup k ovládaniu, má oveľa obmedzenejšie využiteľný rozsah otáčok, a celkovo je to skôr auto pre rýchlych obchodných cestujúcich ako skutočných športových nadšencov.
Ale emócie budiť vie tiež, keď ho poženiete k limitu, je s ním zábava: o niečo ťažší motor vlastne dáva prednej náprave trochu väčšiu priľnavosť a vďaka karosérii kombi je hmotnosť vpredu vykompenzovaná, takže nedotáčavosť prichádza prekvapivo neskoro, pocitovo možno aj neskôr ako pri benzínovej verzii. Lenže keď na ňu dôjde, bude sa auto viac hrnúť zo zákruty a náprava chyby bude trochu zložitejšia - už aj preto, že tu chýba onen aktívny diferenciál. Ale: vďaka karosérii kombi zase vie byť toto ST divokejšie v zákrutách, zadok je ochotnejší k "predbiehaniu". Kto chytí rytmus, môže sa aj tu náramne baviť.
Zložitosti ponuky
Zjednodušene povedané, v modelovom rade Ford Focus ST nenájdeme len jedno auto, ale povedzme modelov zhruba šesť. Je to skutočne trochu zložité a komplikované, poďme do toho vniesť trochu svetla.
Za základ považujme ST v prevedení hatchback a s benzínovým motorom. Auto je k dostatiu v dvoch výbavových stupňoch (ST a ST Plus), ale tie pre naše potreby vlastne veľa neznamenajú, z jazdného hľadiska prináša ST Plus navyše len 19-palcové kolesá oproti "osemnástkam ". Dôležitý je však paket Performance, ktorý takému ST pridá spomínaný Track režim vo voliči jazdných módov a znamená tiež prepracované fungovanie adaptívneho podvozku.
Základ má len jednu charakteristiku tlmenia podvozku CCD, s Performance paketom je v normálnom móde auto mierne mäkšie ako pri verzii bez, v Sporte potom málinko tvrdšie ako štandard bez paketu. A v režime Race samozrejme ešte tvrdšie (ale stále vás nevytrasie). Hatchback s alebo bez Race paketu teda môže mať trochu odlišný charakter, my sme jazdili vo verzii s týmto paketom, takže na neho platia naše dojmy. Obdobné voľby potom prinesie hatchback s automatom, ten sa začne vyrábať až v októbri.
Tretia hatchbacková voľba je diesel - pri nej je k dispozícii len základnejšia výbava ST, nemožno zvoliť automat a chýba tu progresívne tlmenie CCD - avšak v Performance pakete ho k dieselovému hatchbacku zákazník získať môže, chýbať tu budú len systémy ako Launch control (kontrolovaný štart z miesta) a automatické medziplyny.
Tak, to by boli hatchbacky. Ešteže je Focus ST len päťdverový, keby existoval aj trojdverový, možno by to bolo ešte zložitejšie. A teraz kombi. Aj u neho možno mať benzín alebo diesel, s automatom sa opäť bude môcť spájať len benzínové prevedenie. Čo sa podvozku týka, tu je treba zabudnúť na progresívne tlmenie a adaptívne správanie v závislosti na režimoch.
Kombi má vždy klasické pružiny a tlmiče s lineárnym priebehom tlmenia. Dôvod? Priestor, vývojári nechceli zložitejším CCD riešením uberať miesto v kufri. U kombi tak vlastne chýba zmysel priplácať si za paket Performance (je tu výrazne lacnejší), pretože vlastne pridá len nejaké tie kozmetické zmeny a Race režim - ten ale len sprísni reakcie na plyn, zvuk motora, upraví riadenie, pridá medziplyny a launch control ( tieto dva len pri benzíne).
Takže. Kto chce naozaj športový hot-hatch s úžasnými schopnosťami, siahne po Focuse ST s benzínovým motorom, manuálom a paketom Performance. Kto hľadá auto skôr na dlhšie presuny a chce sa občas baviť, tomu dobre vyhovie dieselové ST kombi.
Ceny Fordu Focus ST začínajú na sume 29 990 eur, to je za hatchback v benzíne a 30 990 eur za diesel. Paket Performance pridá ďalších 1 555 eur. Za kombi sa pripláca tisíc eur. Ľahko môže váš vyladený Focus ST prekročiť hranicu 35-tisíc eur. Na druhú stranu zostávajú ceny stále veľmi konkurencieschopné. Focus ST tromfne cenou jasne Hyundai, ale inak sa javí byť nový športový Ford vcelku výhodnou voľbou. Obzvlášť, keď je teraz na prvé zvezenie jedným z najlepších.