Sú "IN", sú obľúbené a v ponuke ich má väčšina známych výrobcov automobilov. Reč je o športovo-úžitkových vozidlách, ktoré nemusia byť výhradne v podobe mohutného mastodonta s nemotornými jazdnými vlastnosťami. Zoberme si napríklad taký Seat a jeho kompaktný model Arona. Áno, stojí na platforme s možnosťou poháňať výhradne predné kolesá a neponúka extrémne offroadové zážitky.
Na druhú stranu, koľko majiteľov súčasných SUV sa so svojím vozidlom vyberie na potulky do ťažkého terénu, alebo trebárs len na menej udržiavanú poľnú cestu? A takéto využívanie zvládne často aj bežný hatchback či takmer hocijaké iné vozidlo.
Arona teda svojou vyššou svetlou výškou a pohonom predných kolies úplne postačí na bežné využitie, kedy v meste absolvujete "výstup" na vyšší obrubník alebo počas víkendu zavítate na mierne odľahlú chatku niekde pod Tatrami.
Skvelá voľba
Podvozok je príjemne tuhý, no nie prehnane tvrdý, že by vám z úst pri jazde po slovenských cestách vybil všetky zuby. Dokáže príjemne filtrovať nerovnosti, hoci o tých väčších vám dá mierne vedieť. Nie je to žiadny extrém a tuhosť oceníte najmä pri rýchlejších prejazdoch cez zákruty. Auto sa totiž nakláňa v prijateľnej miere. Z jazdného hľadiska sa teda, povedzme správne crossover, španielskej automobilke vydaril. Ale to už nejaký ten piatok vieme, veď Arona už na slovenskom trhu nie je práve nováčik. Tá naša je však v niečom iná.
Nebude to tým, že pod kapotou pracoval litrový benzínový trojvalec s výkonom 85 kW, ktorý spolupracoval s automatickou sedemstupňovou DSG prevodovkou. Ten je totiž dostupný aj pri iných verziách, takže stretnúť ho na ulici nebude až taký problém. Ťahá veľmi dobre a z nášho pohľadu ide o zrejme najlepšiu voľbu, ktorú si môžete z ponúkaných motorizácii zvoliť.
Motor je pomerne dobre odhlučnený a do kabíny sa vo väčšej miere nedostávajú ani charakteristické vibrácie. Samozrejme, ak motor vytočíte do vysokých otáčok, svoj prejav proste nezaprie. Krútiaci moment 200 Nm dokáže s 1,2 tonovým autom príjemne zrýchliť a dych mu nedochádza ani na diaľničných úsekoch. Nemusíte sa preto obávať, že by ste boli brzdou premávky.
Spotreba sa pritom pohybovala na skvelej úrovni, keď sme počas týždňového testovania dosiahli priemer 6,5 litra na sto kilometrov. A to sme kompakt väčšinou nešetrili a dopriali si aj svižnú jazdu. V priemere sa nachádzajú diaľničné úseky, mestské poskakovanie a tiež jazda na okreskách. Motor vás teda ani v tomto ohľade nijak nesklame.
Odlíšte sa
Pomaly sa dostávame k tomu, čím je práve "naša" Arona zaujímavá. V opise jej dizajnu by sme sa už opakovali, tak to necháme na vaše oči. Tento kúsok má však na piatych dverách jeden nenápadný odznak - Beats Audio. Testovali sme totiž Seat Arona Beats, čo je limitovaná hudobná edícia tohto kompaktného SUV či crossoveru.
Niekto by však mohol namietať, že príplatkový Beats audiosystém je k dispozícii pre Aronu už dlhší čas a v cenníku disponuje cenou niečo málo cez 400 eur. Dostanete subwoofer v mieste rezervného kolesa a celkom šesť "koncertu-schopných" kvalitných reproduktorov. Zvuk je na vysokej úrovni a hlasitosť zvládajú slušne aj samotné dvere s množstvom plastov. Využiť pritom môžete aj "konfiguráciu" v podobe ekvalizéru.
Arona Beats je však aj o niečom inom. Je to štýlový balík všetko v jednom a nemusíte si už vrámci tejto výbavy doplácať v podstate za nič ďalšie. Možno za metalické lakovanie. Karosériu modelu Arona Beats dopĺňal charakteristický šedo-oranžový lak, dizajn Xcellence, 17-palcové disky, LED predné a zadné svetlomety a spomenúť môžeme i dekoračnú lištu na prahu dverí. Nechýbajú moderné asistenčné a bezpečnostné systémy.
Charakteristické prevedenie pokračuje aj v interiéri, kde nájdeme špeciálne Beats čalúnenie sedadiel v kombinácii s oranžovou farbou a označením, šesť reproduktorov a 300 kW zosilňovač so subwooferom, ambientné osvetlenie, oranžové prešívanie na palubnej doske, pohodlných sedadlách s alcantarou, ručnej brzde a voliči automatu či volante. No a bodkou sú potom špeciálne prešívané koberčeky.
Pred vodičom bol osadený digitálny prístrojový štít, ktorý je prehľadný a ponúka hneď niekoľko možností zobrazenia informácií. Na dotyky reaguje dobre stredový displej infotainmentu, ktorý však využíva z nášho pohľadu graficky trochu zastaralý dizajn. Človek sa v celom systéme však nestratí, čo je pozitívne najmä pre nových užívateľov.
Limitovaná edícia - áno či nie?
Kvalita materiálov mohla byť lepšia, avšak ide o lacnejší model, takže výčitky nie sú na mieste. Počítať musíte s množstvom tvrdých plastov, no na druhú stranu je tu dostatok miesta a to aj pre pasažierov na zadných sedadlách. K dispozícii je tiež batožinový priestor s objemom 400 litrov a pomerne nízkou nakladacou hranou.
A odpoveď na otázku, či zvoliť práve limitovanú edíciu Beats? Ak túžite len o kvalitnejšej reprodukcii hudby, tak siahnite po príplatkových reproduktoroch Beats Audio. Ak sa však chcete odlíšiť, využijete všetky "vychytávky", ktoré edícia Beats ponúka a máte radi štýlové farebné prevedenie, potom siahnite po novinke.
Tá začína na sume 17 660 eur, no v našej verzii a motorizácii s automatom až na sume 19 810 eur. Pre porovnanie, úplný základ Arony získate od 14 750 eur. Vo výbave však máte už zahrnuté všetko potrebné a tak ide z nášho pohľadu o pomerne výhodnú ponuku pre cieľovku mladších zákazníkov.