Je úžitkovou ikonou značky Volkswagen a v pomyselnom reťazci patrí medzi konkurenciou nepochybne k vôbec najobľúbenejším modelom tohto typu. Hovoríme o modeli série T, ktorá si počas dlhých šiestich generácií získala veľké množstvo priaznivcov.
Do ponuky sa pritom postupne dostali okrem výlučne úžitkového Transporteru aj prívetivejšie verzie na bežné využívanie ako Multivan, Caravelle či „hotel na kolesách“ v podobe modelu California. Portfólio nemeckej automobilky Volkswagen dopĺňa tiež model T6 Multivan PanAmericana, ale čo dokáže v konečnom dôsledku zákazníkovi ponúknuť? Oplatí sa investovať do nie práve „ľudového“ variantu?
Luxus v nenápadnom balení
Ak hľadáte dostatok priestoru, sedem miest na sedenie, pohon všetkých kolies a komfort, nemusíte siahať výhradne po prémiových SUV modeloch. Popravde, nie vždy dokážu splniť všetky menované požiadavky, a pritom sú cenovo často na vyššej úrovni. Okrem toho veľkosťou sa až veľmi nápadne približujú k „autobusu“ menom Multivan PanAmericana v krátkej verzii (jediné dostupné vyhotovenie).
Ak máme uviesť priamy príklad, na dĺžku je Multivan PanAmericana dokonca kratší než Mercedes-Benz GLS či Audi Q7, keďže meria 4,9 metra. Takže argument, že auto je prehnane veľké, nie je úplne na mieste – ani na šírku tu nie je takmer žiadny rozdiel a pokiaľ ide o výšku, problémom nebude ani vjazd do podzemných garáží. Pre niekoho môže byť však problémom menej výrazný dizajn a tiež „škatuľová“ karoséria, to je prvok, ktorý sa zmeniť jednoducho nedá.
Aj napriek tomu je vzhľad veľmi príjemný, biely lak tu dopĺňa oplastovanie, strieborné ochranno-ozdobné prvky na nárazníkoch a prahoch a čierny ochranný lak na bočných stranách auta. Čerešničkou je o dva centimetre zdvihnutá svetlá výška auta oproti bežnej verzii (prekoná aj niektoré moderné SUV) či dokonca príplatkový hliníkový kryt motora a prevodovky pre ochranu pri jazde mimo spevnených ciest.
Keď sa presunieme cez elektricky otvárateľné bočné dvere do kabíny, pre mnohých prichádza prekvapenie – toto nie je obyčajná dodávka. Predná dvojica sedadiel je pohodlná, nastupovanie je aj napriek vyššiemu sedadlu nenáročné a po usadení si nepripadáte ako v kamióne. Jazda pripomína skôr osobné autá, hoci sedadlo je v „dodávkovom“ uhle.
Pred vodičom sú klasické analógové budíky a v centre palubnej dosky následne dotykový displej infotainmentu – oba si zaslúžia modernizáciu a tá aj začiatkom marca na autosalóne v Ženeve 2019 prišla, svetu sa tu predstavil facelift modelu s označením T6.1. Palubnú dosku dotvára ešte množstvo odkladacích miest na drobnosti, ktoré nájdeme rozmiestnené viac-menej po celom interiéri, núdza o ne teda rozhodne nebude.
Sedí sa vyššie, výhľad je veľmi dobrý a k jednoduchému parkovaniu pomáha nielen celková dĺžka vozidla či parkovacia kamera, ale i veľké spätné zrkadlá s elektrickým sklápaním. Po ruke má vodič všetky dôležité tlačidlá, spracovanie je na dobrej úrovni a nechýbajú ani mnohé prvky známe z ostatných osobných modelov značky Volkswagen.
Priamo z miesta vodiča alebo spolujazdca viete cez malú uličku prejsť do zadnej časti, kde sa v našom prípade nachádzali dve samostatné otočné sedadlá, rozkladateľný stredový stolík a lavica disponujúca trojicou miest na sedenie. Priestor si tak viete ľahko prispôsobovať podľa aktuálnej potreby a z Multivanu PanAmericana mať v okamihu kanceláriu, minibus pre celkom siedmich dobrodruhov, jedáleň či dokonca spálňu. Zadná posuvná trojmiestna lavica sa dá totiž rozložiť, zatiahnutím roletiek si doprajete súkromie a pokojne tak na cestách v prípade potreby prespíte.
Je to ideál na letné bádanie miest, absolvovanie festivalov, vycestovanie na lyžovačku či príjemné prežitie dlhej cesty na dovolenku, a pritom nejde o malý karavan ako v prípade verzie California. K dispozícii je okrem množstva úložných priestorov aj dostatočný prispôsobiteľný kufor s nízkou nakladacou hranou, akurát pozor na pomerne rozmerné elektricky ovládané výklopné veko, parkovať musíte od steny trochu ďalej. Praktickú stránku podporuje hliníková podlaha, ktorá sa ľahko udržiava a v prípade potreby jednoducho umýva, či doplnkové nezávislé vykurovanie/vychladenie interiéru.
Jazdou prekvapí
Ani jazdné vlastnosti či dynamika na tom nie sú vôbec zle, hoci, samozrejme, nečakajte žiadneho atléta. O pohon všetkých kolies 4Motion, keď sa bežne využíva predná náprava a v prípade potreby sa pripája aj zadná, sa stará dvojlitrový naftový štvorvalec BiTDI s dvojicou turbodúchadiel a výkonom až 150 kW (204 koní).
Spojený bol s automatickou sedemstupňovou prevodovkou DSG, ktorá pracovala dobre a vo väčšine prípadov nijak nesklamala. Auto je dostatočne agilné, avšak oproti konkurencii môže strácať absenciou možnosti zvoliť objemnejší šesťvalec. Aj napriek tomu ponúkne skutočne dostatok síl aj pri plnom naložení, nesklame v miernom teréne a celkovo auto prekvapilo i veľmi dobrým odhlučnením, čomu pomáhal príplatkový balík Akustik so špeciálne upravenými sklami.
Rany bolo počuť jedine od podvozka a len pri prejdení niektorých výrazných nerovností. Podvozok však svoju prácu zvládal pomerne dobre a akustický komfort sa (ako je to zvykom pri tomto segmente) zvýši obsadením kabíny. Za príplatok je možné doplniť výbavu napríklad o asistenta zjazdu z kopca, príjemné vyhrievanie predných sedadiel či napríklad väčšiu palivovú nádrž, ako to bolo aj v našom prípade.
Tá mala nie 70, ale až 80 litrov a poskytla tak slušný dojazd na jedno natankovanie. Spotreba sa pritom v priemere ustálila na takmer 11 litroch nafty, čo nie je málo, no vzhľadom na škatuľový tvar, pohon všetkých kolies a výkonný dvojliter či váhu vozidla je to prijateľný údaj.
Záver
Z nášho pohľadu sa na cestovanie „do neznáma“ hodí snáď ešte viac ako model California. Áno, musíte si zaobstarať jedlo v reštauráciách a nie je to úplne hotel na kolesách, ale dá sa lepšie využiť aj v bežných dňoch, keď môže bez problémov nahradiť aj v súčasnosti veľmi populárne SUV. Rozmerovo je Multivan PanAmericana vyšší, čo však nespôsobuje v praxi žiadne problémy.
Ponúka dostatok vnútorného priestoru na rôzne využitie, skutočne výkonný naftový motor, pohodlie a vďaka vyššej svetlej výške či pohonu 4Motion sa nebojí ani jazdy mimo cesty v miernom teréne. Ak máte väčšie ambície, je už potrebné siahnuť po terénnych modeloch. Už pomerne nemoderný infotainment systém a samotný displej, prípadne bežné budíky nahrádza faceliftová verzia novými obrazovkami a riešeniami, čomu sa nepochybne tešíme. PanAmericana si to totiž zaslúži, avšak prekážkou môže byť ešte cena.
Tá za tento testovaný kúsok siahala s mnohými príplatkami až na 73-tisíc eur. Základ štartuje na sume 53-tisíc eur a ponúka naozaj bohatú výbavu – napríklad s trojzónovou automatickou klimatizáciou, antialergickým filtrom, hmlovými svetlami a ďalšími prvkami. Rozhodne však odporúčame priplatiť si aspoň za LED predné svetlomety, ktoré svietia veľmi dobre.
Volkswagen Multivan PanAmericana
Počet valcov: 4
Objem motora (cm3): 1 968
Výkon (kW): 150
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 450/1 400 – 2 400
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 10,1 s
Prevodovka: 7-stupňová, automatická DSG
Maximálna rýchlosť (km/h): 199
Prevádzková hmotnosť (kg): 2 195
Cena modelu od: 53-tisíc eur