Na trhu je množstvo výrobcov áut a rovnako aj množstvo modelov a ich rôznych verzií. Niektoré sa od seba líšia viac, niektoré menej. Ako sme už viackrát spomínali aj pri iných testoch, Hyundai si v poslednom čase pekne našliapol a ťahá sa smerom hore. Kvalita materiálov a spracovanie jednotlivých áut sú skutočne podstatne lepšie, než to bolo pred rokmi.
Dokonca sa táto kórejská značka prvýkrát pustila aj do výroby ostrých hothatchov (športových hatchbackov) a hneď prvý pokus i30 N sa podaril na jednotku s hviezdičkou. Veľkú zásluhu má na tom Albert Biermann, bývalý technický riaditeľ divízie BMW M, ktorý priniesol do kórejskej automobilky svoje znalosti a vyšperkoval tak auto k jednému z najlepších a najpredávanejších medzi hothatchmi.
No čo v prípade, ak nechcete hothatch s výkonom takmer 300 koní a naozaj agresívnym (nielen zvukovým) prejavom? Postačí vám napríklad polovičný výkon a podobný dizajn? Hyundai tu má riešenie a je ním úspešný model i30 s prívlastkom N-line. Myslíte si, že ide len o emblém na predných blatníkoch a nejaké plastové doplnky na karosérii? Tu vás musíme ihneď stopnúť a s radosťou prezradiť, že tu ide o niečo viac.
Takmer identické
Hyundai si dal na športovej výbave N-line skutočne záležať. Auto je totiž na pohľad takmer identické so svojím čistokrvným hothatchom i30 N a mnohí budú mať teda problém prekuknúť slabšieho súrodenca. Nechýbajú ani prepracované agresívnejšie nárazníky, na ktorých je však červená linka nahradená striebornou.
V zadnej časti potom dopĺňa difúzor dvojitá koncovka výfuku, namiesto dvoch kanónov v prípade modelu i30 N. Pripojiť môžeme osobný zážitok, keď sa nám dokonca počas testovacieho týždňa stalo, že sa nám zdravili oprotiidúci majitelia športových Hyundaiov i30 N netušiac, že my sa „maskujeme“ len za doplnkovú výbavu.
Priznať však musíme, že mriežky či rôzne otvory na nárazníkoch sú zaslepené, no to je známe aj pri konkurencii. Mrzí nás tiež, že dojem z pekného auta kazila absencia keyless bezkľúčového vstupu či halogénové svetlomety. Určite by sme preto odporúčali priplatiť si aspoň za tie svetlomety v LED vyhotovení, ktoré poznáme a svietia výborne.
Skutočné zmeny je vidieť aj v interiéri, keďže sem pribudla identická radiaca páka z modelu i30 N, športovo rezaný volant N (bez prídavných voličov jazdných režimov) či športové sedadlá s dobrým bočným vedením. Samozrejme, nechýba ani centrálny dotykový displej infotainmentu s prehľadným menu a dobrými reakciami na dotyk.
Miesta je tak na predných, ako aj na zadných sedadlách dostatok – rovnako ako v klasickom modeli i30. Pre štyroch dospelých nebude ani dlhé cestovanie žiadnym problémom, stredné miesto vzadu bude však skôr núdzové. K dispozícii je tiež nezmenený a ľahko prístupný batožinový priestor s dostatočným objemom 395 litrov.
Nielen estetické zmeny
Za peniaze, ktoré utratíte v prípade i30 N-line, však nedostanete len exteriérové či interiérové doplnky na štýl „N-ka“. Napríklad radiaca páka šesťstupňového manuálu má rovnako krátke a presné dráhy ako ostrý i30 N a radenie jednotlivých stupňov je teda jedna radosť. Zmenou však prešiel tiež podvozok, ktorý je teraz o čosi tuhšie naladený, no netreba sa báť.
Stále totiž ponúka dostatok komfortu, ale aj jazdnej istoty. Dobre filtruje nerovnosti a v zákrutách vás dostatočne podrží aj pri vyšších tempách, na skutočnom limite však potom prichádza na rad nedotáčavosť. Vyzerajú veľmi pekne, no komfort na palube práve nepodporia ani 18-palcové hliníkové disky kolies. P
od kapotou oproti vrcholnému „N-ku“ chýba 135 koní, keďže tu pracuje len klasická benzínová „jednaštvorka“ s výkonom 103 kW (140 koní) a krútiacim momentom na úrovni 242 Nm. Má však dostatok síl aj na rýchlejšiu jazdu a zdá sa nám, že oproti klasike tiež lepšie reakcie na stlačenie plynového pedála (možno len akýsi subjektívny dojem).
Okrem toho, celkový charakter auta dotvára spomínaná dvojitá koncovka výfuku v zadnej časti s decentným športovým zvukom – nie prehnane ostrým, ba až strieľajúcim ako pri modeli i30 N, ale len jemne bublajúcim a pritvrdeným. Vďaka tomu sa nemusíte v noci báť naštartovať pred panelákom.
Pokiaľ ide o spotrebu, tá sa v našom prípade pohybovala na úrovni 7,5 litra na diaľnici, v meste stúpla o ďalší liter a mimo mesta sa dalo apetít bez väčšej snahy stlačiť aj na hodnotu tesne nad šesť litrov. Užívali sme si však zvuk a celkový pocit z vozidla, takže priznávame, že „eko vyznávači“ by mohli jazdiť aj za menšie čísla. Ani takýto výsledok však nie je na 140-koňový benzínový automobil zlý.
Skvelý kompromis
Hyundai teda priniesol na trh pekný kokteil, ktorý mieša atraktívne krivky a prvky hothatchu i30 N a zároveň komfort a praktické využívanie obyčajnej „i-tridsiatky“. Spoločnosť vám pritom robia mnohé moderné asistenčné a bezpečnostné systémy, ako napríklad sledovanie únavy vodiča, automatické prepínanie diaľkových svetiel, udržiavanie v jazdnom pruhu, autonómne núdzové brzdenie alebo varovanie pred čelným nárazom.
Na výber je toho skutočne veľa. Ak vám teda aspoň trochu koluje športový duch v žilách, túžite po istej dávke ostrého charakteru, no nechcete si pritom odoprieť komfort pri jazde na tvrdšom podvozku či možnosť osadenia automatickej sedemstupňovej prevodovky, i30 vo verzii N-line je vynikajúci kompromis. Jeho cena štartuje na sume 18 590 eur za vyhotovenie s manuálnou prevodovkou a 20 440 eur za model s automatom.
U nás však bude pod kapotou pracovať výhradne 1,4-litrový benzínový T-GDI motor s výkonom 103 kW. Oproti klasickej verzii Comfort s rovnakým motorom je to príplatok za prevedenie N-line necelých tritisíc eur a oproti vybavenejšej verzii Family je rozdiel len zhruba 1 500 eur. Konečné rozhodnutie je na vás, nás však táto štýlovka zahriala pri srdci. Kiežby boli všetky prídavné verzie vyladené aspoň do takejto miery aj pri iných modeloch značiek.
Hyundai i30 N-line
Počet valcov: 4
Objem motora (cm3): 1 353
Výkon (kW): 103
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 242/1 500 – 3 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 8,9 s
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Maximálna rýchlosť (km/h): 210
Objem batožinového priestoru (l): 395
Objem palivovej nádrže (l): 50
Cena modelu od: 18 590