Ešte koncom minulého roka sme mohli vidieť slávnostné odhalenie očakávaného nástupcu modelu Rapid s označením Scala. Pôjde o konkurenta pre obľúbený Golf či Focus a novinka tiež určuje vylepšený dizajnový smer značky do budúcnosti.
Má sa viac zamerať na emócie, priniesť väčší luxus a tiež nové riešenie interiéru. Náhrada je teda predstavená a už čoskoro príde aj na Slovensko, v týchto dňoch pritom Škoda informuje, že záujemcovia o končiaci model Rapid majú poslednú možnosť na jeho kúpu.
My sme sa nedávno rozhodli odchádzajúci model otestovať a to v prevedení liftback (k dispozícii aj Spaceback) s litrovým TSI benzínovým motorom s výkonom 81 kW. Ako teda dopadol rozlúčkový redakčný test?
Kozmetické zmeny
Škoda Rapid prešla posledným faceliftom ešte v roku 2017 (na trhu od roku 2012), pričom išlo skôr o akési kozmetické úpravy, než o zásadné zmeny v dizajne či technike. Vzhľad teraz môžu obohacovať nové predné i zadné svetlomety, predné dokonca v bixenónovom prevedení.
Zmenou si prešlo aj denné svietenie, ktoré bolo umiestnené priamo do svetlometov v podobe LED pásu a v prípade halogónových svetiel (náš prípad) je len skutočne malá LED linka pod diaľkovými svetlami. Koncové svetlá dostali následne mierne zatmavenie.
Interiér je v podstate rovnaký, malé zmeny je možné postrehnúť len v rámci dodatočného čalúnenia prvkov. Stále sú tu klasické budíky s centrálnym displejom a dotyková obrazovka infotainmentu s hardvérovými tlačidlami.
Sedadlá sú dostatočne pohodlné, hoci s len skutočne nevýrazným bočným vedením. Poteší však dostatok odkladacích plôch na drobnosti a dostatok miesta vpredu i vzadu. Bez väčších problémov si za seba dokáže sadnúť 180-centimetrový človek, no stále platí, že pre pohodlnú jazdu by vo vozidle nemali byť viac než štyri osoby. Stredné sedadlo vzadu je totiž pomerne nekomfortné.
Pochvala smeruje aj na riešenie veka batožinového priestoru, ktoré sa otvára na štýl liftback (veko sa otvára spolu so zadným sklom) a vy tak máte skutočne množstvo miesta na manévrovanie s batožinou. K dispozícii je pritom objem na úrovni až 550 litrov, respektíve 1 490 litrov po sklopení zadných sedadiel. Kufor je dostatočne hlboký, no chýbajú tu "Simply Clever" háčiky a nájdeme tu aj vyššiu nakladaciu hranu.
Ideálna voľba
V našom prípade pracoval pod kapotou najvýkonnejší litrový benzínový agregát TSI s výkonom 81 kW (110 koní), ktorý bol spojený s automatickou sedemstupňovou prevodovkou DSG. Tá radí až príliš rýchlo a "na spotrebu", takže športové ambície od vozidla rozhodne nečakajte. Radenie stupňov je však príjemné a vo väčšine prípadov prevodovka nesklamala.
Pre komfortnú a pokojnú jazdu je to ideálna voľba. Priemerná spotreba sa v našom teste ustálila počas týždňa na úrovni 7,4 litra na sto kilometrov. Jazdili sme pritom veľkú časť v meste, ale absolvovali tiež diaľničné presuny a jazdy mimo mesto. Hlučnosť trojvalca je evidentná najmä pri rozjazde či skutočne vysokých otáčkach, inak sa do kabíny vo väčšej miere nedostáva.
Rovnako sú ideálne 16-palcové disky, ktoré boli na aute aj v našom prípade. Vyšší rozmer by už zrejme uberal z komfortu na palube, takto bola zaistená dostatočne pohodlná jazda. Okrem toho, väčšie disky by tiež zvýšili vašu spotrebu a zhoršili dynamiku.
Do veľkej miery za komfort, samozrejme, môže podvozok naladený práve na takýto charakter. Dobre odfiltroval väčšinu nerovností a v zákrutách sa auto nakláňalo v prijateľnej miere. Serpentínový pretekár to rozhodne nebude, no spolu s 81 kW motorom má auto dostatok síl a nesklame ani pri predbiehaní.
Škoda Rapid už má však svoj osud určený, čoskoro zmizne z trhu a pritom nešlo o zlé auto. Veď Rapid bol jeden z najobľúbenejších modelov na Slovensku vôbec. V poslednej dobe sa však predaje znižujú a každý kúpi zrejme menšiu Fabiu alebo väčšiu Octaviu.
Rapid tak pomaly strácal zmysel v portfóliu, i keď išlo o zaujímavý kompromis. Nástupca udal nový dizajnový smer, príde v jedinom variante, s Rapidom (Spaceback) má spoločný prvok v podobe predĺženého zadného okna a prináša mnohé vymoženosti, ktoré zákazníci nemohli mať pri žiadnych iných modeloch.
Posledná šanca
Pre mnohých vynikajúci rodinný model či firemný hltač kilometrov je najmä v prevedení s 81 kW agregátom dostatočne výkonný a poteší tiež spotrebou. Teraz, ako rozlúčkovú akciu, prináša Škoda tiež výrazné zľavy na posledné modely. Automobilka už ukončuje výrobu oboch karosárskych prevedení modelu Rapid, liftbackový variant je možné konfigurovať a objednať už len približne mesiac.
Kompaktnejší Spaceback je možné zakúpiť ešte ako skladové vozidlo. Česká značka sa lúči štedro a pre zákazníkov pripravila akčné modely ŠKODA Team, v rámci ktorých ponúka Rapid s množstvom atraktívnej výbavy a skvelou cenovou výhodou až 1 900 eur.
Do akčnej výbavy zaradila množstvo užitočných a komfortných prvkov, ktoré spríjemnia každú jazdu. Výbava Team zahŕňa napríklad 16-palcové disky ALORE, automatickú klimatizáciu so senzorom vlhkosti, elektrické ovládanie okien vpredu a vzadu, bi-xenónové svetlomety s LED denným svietením, navigačný systém AMUNDSEN s 6,5-palcovým dotykovým displejom, zadné parkovacie senzory, tempomat, vyhrievanie predných sedadiel či svetelný a dažďový senzor.
Táto skvelá výbava je dostupná už od 13 290 eur. Úplný základ s výbavou Active a 70 kW litrovým TSI motorom je v cenníku so sumou 12 440 eur, spolu s manuálnou päťstupňovou prevodovkou.