Úplne nový Ford Focus som vyskúšal na kľukatých cestách pod Nízkymi Tatrami. Opäť sa potvrdilo, že úlohu etalónu jazdných vlastností sebavedomo obhajuje, ale za ten čas má veru oproti konkurencii aj čo doháňať. Toto je prvý párhodinový kontakt s novinkou od Fordu.
Do nového Fordu Focus som sadal s dvoma najsilnejšími pocitmi - očakávaniami. Ako sa zachová trojvalec, ktorý mi na prezentácii „vyžrebovali" - 1,0 EcoBoost 92 kW/125 koní? A ako sa prejaví podvozok?
Pritom som si, samozrejme, všímal aj celkom bohatú výbavu Titanium, doplnenú o viacsmerovo nastaviteľné sedadlá vodiča a spolujazdca, head-up displej, adaptívny tempomat a navigačný systém s hlasovo ovládaným systémom SYNC3.
Všetko povinné prvky voliteľnej výbavy, ak chce nový Focus reálne súperiť s rozvinutou konkurenciou. Azda okrem hlasového ovládania mi všetko zapasovalo, no celkom mi chýbala napríklad zadná parkovacia kamera, za ktorú si treba priplatiť vo všetkých verziách.
Čo som nevyskúšal je Pre-Collision Assist, ktorý pomáha pri sledovaní bezpečnej vzdialenosti a brzdení pred nárazom do vozidla, chodca alebo cyklistu a je zahrnutý vo všetkých výbavách - rovnako ako systém varovania pri neúmyselnom opustení jazdného pruhu.
Mnohými cenami ohodnotené motory EcoBoost si svoje medaily určite zaslúžili za maskovanie nepárneho počtu valcov aj za húževnatosť, s ktorou prekonávajú objemový handicap. Liter objemu sofistikovane prepĺňaný turbom však dokáže vyvinúť len 170 Nm krútiaceho momentu. Dalo by sa určite aj viac, no podpísalo by sa to na trvácnosti, ktorú už teraz mnohí spochybňujú.
Výkon teda nevrcholí nejakou extázou, ale ťah je celkom rovnomerne rozložený v rozsahu približne 1500 až 4500 otáčok. Z dvoch možných kombinácii (osemstupňový automat/šesťstupňový manuál) som vyskúšal práve druhý spomínaný variant, s ktorým Focus dokáže uháňať aj 200-kilometrovou rýchlosťou. To som, logicky, nevyskúšal.
Urobil sme však praktický test – so štvorčlennou chlapskou posádkou som išiel vytrvalo po diaľnici mojich obľúbených 140 kilometrov za hodinu podľa tachometra (reálne priemerne 133 km/h), a po 150 kilometroch rovnomernej jazdy bola priemerná spotreba 6,4 litra.
Dovolím si zodpovedne tvrdiť, že toto je maximálna spotreba pri normálnej dovolenkovej svižnej jazde s naloženým Focusom – a určite nie viac. A je to aj presne v zhode s vrchným údajom rozsahu kombinovanej spotreby podľa novej metodiky merania WLTP.
Kompletný prvý dojem z jazdy nájdete vo videu nižšie:
Inak keď som sa v plne naloženom Focuse viezol niekoľko desiatok kilometrov ako pasažier, priznávam, že nedostatok výkonu som nijako mimoriadne nevnímal, a skôr som sa tešil z veľmi príjemnej zvukovej kulisy – azda okrem aerodynamického šumu pri diaľničnom tempe, stále sme v triede kompaktov, aj keď Focus jej hranice jednou nohou prekročil.
Horšie to bolo s vlečnou zadnou nápravou, ktorú si Focus požičal od Fiesty ST. Pod ctenými zadkami mojich kolegov sem tam akosi unavene vzdychla, a to sme mali na palube odhadom ani nie 500 kilogramov tiel a nákladu (na problém sme upozornili aj zastúpenie značky a záťažový test budeme ešte spoločne opakovať).
K úžitkovým vlastnostiam pripojme ešte údaj o batožinovom priestore, ktorý opäť narástol, hoci ani 375 litrov nie je stále rekordných, ale je to len o 5 litrov menej, ako má povedzme konkurenčný Volkswagen Golf.
Ak si nájdete niekoľko minút aj na naše video vyššie, snáď vás presvedčím, že najviac na celom aute ma zaujal podvozok. Iste, jazdil som sám, ale aj na dosť veľkých nerovnostiach sa správal veľmi zodpovedne a krásne držal stopu. Takéto auto si naozaj v mojom svete zaslúži aspoň 150 koní, takže ak už benzín – a keď inak nie, hoc aj trojvalec – tak určite by som skúsil 1,5 EcoBooost.
Tabuľka WLTP sľubuje veľmi podobné spotreby, rád jej verím, a 70 Nm krútiaceho momentu k dobru by za tých 1 400 eur určite stálo. A to už nehovorím o verzii kombi, ktorá určite nejakú tú výkonovú rezervu potrebuje. V tom prípade by som už o naftovom motore asi ani nezapochyboval.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.