Písal sa rok 1999 a česká automobilka Škoda predstavila svetu na frankfurtskom autosalóne vôbec prvú generáciu modelu Fabia. O rok neskôr nasledovala premiéra aj praktickejšej verzie Combi.
Vozidlo si rýchlo získalo množstvo priaznivcov a len z prvej generácie sa predalo takmer 1,8 milióna kusov. V súčasnosti stojíme v areáli bývalého uholného mlynu v českých Libšiciach nad Vltavou a pozeráme sa už na v poradí tretiu generáciu, ktorá si po štyroch rokoch od svojho uvedenia na trh v roku 2014 zaslúžila modernizáciu.
Z poslednej predfaceliftovej podoby modelu bolo pritom zákazníkom dodaných už viac ako 688-tisíc vozidiel a práve mierne úpravy majú hodnoty predaja do budúcnosti ešte viac podporiť na rast. Je nepochybné, že Fabia je stálicou nielen na českom a slovenskom trhu, ale aj vo svete.
Za celú existenciu sa jej predalo už viac ako štyri milióny kusov a súčasná novinka má byť vôbec najlepšia v histórii. Je to skutočne tak? Rozhodli sme sa to preveriť na prvých jazdách.
Krajší dizajn
Pri pohľade na „novú“ Fabiu je pomerne ťažké postrehnúť väčšie zmeny. Najvýraznejšie je však prepracovanie prednej časti, ktorej dominuje dynamickejšie pôsobiaca maska chladiča, na ktorú nadväzujú užšie hlavné svetlomety. Tie sú už sériovo vybavené LED denným svietením a možnosťou priplatiť si za Full LED vyhotovenie.
Ako svetlá a ich automatické prepínanie do diaľky fungujú v reálnej premávke, sme si, bohužiaľ, nemohli vyskúšať, prvé jazdy sme totiž absolvovali počas dňa. Rovnako diódové vyhotovenie môžu mať aj koncové svetlá, štandardne však len pri modeli Škoda Fabia Monte Carlo. Práve tento, ešte o čosi dynamickejšie dizajnovaný model v praktickej verzii kombi, sme vyskúšali neďaleko Prahy.
Prepracované nárazníky, ktoré model s modernizáciou získal, dostali tiež čierne agresívne pôsobiace doplnky a nechýbali ani štýlové 17-palcové hliníkové disky.
Facelift Fabie priniesol, mimochodom, vôbec prvýkrát aj možnosť zvoliť si až 18-palcové disky pri verzii hatchback (pri Fabii Combi nie sú dostupné). Jeden vystavený kus nimi disponoval aj na prezentácii, avšak komfort sme zatiaľ nemohli overiť v praxi.
Obávame sa však, že novinka bude na veľkých kolesách menej pohodlná, no naše predpoklady overíme až v domácom teste.
Stále lídrom v triede
Pokiaľ ide o rozmery, zmien sa v tejto oblasti Fabia a ani Fabia Combi nedočkala. Stále platí, že na dĺžku meria 4 262 milimetrov a vo svojom vnútri ponúkne dostatok priestoru pre štyri, v núdzi aj pre päť osôb. Sedeli sme v pohodlných a športovo tvarovaných látkových sedadlách s kontrastným červeným prešívaním.
To nájdeme potom aj na ďalších častiach kabíny. Zamrzí však fakt, že sa tu stále nachádza vo veľkej časti vyhotovenie v podaní tvrdých plastov. Potešil nás, naopak, športovo ladený volant a stále nadpriemerne veľký batožinový priestor.
Ten totiž v prípade hatchbacku disponuje objemom 330 litrov a vo verzii kombi až 530 litrov. Novinkou je pri praktickej Škode Fabia Combi aj malá vyberateľná lampa v kufri, ktorá sa dá tiež jednoducho uchytiť pomocou magnetu na karosériu – to sa vám zíde napríklad pri výmene defektu.
Zo zlepšených simply clever riešení môžeme spomenúť aj obojstranný koberec v kufri (látka/guma), držiak tabletu pre cestujúcich na zadných sedadlách, škrabku na ľad so zabudovanou mierkou dezénu či dvojicu USB konektorov pre pasažierov vzadu.
Tí pritom nebudú mať ani napriek výške 180 centimetrov výrazný problém s priestorom. Stále však platí, že ide o auto kompaktnejších rozmerov a pohodlne sa ním odvezú najmä štyri osoby.
Samozrejmosťou je aj konektivita, ktorú zaisťuje infotainment systém Swing Plus s novým 6,5-palcovým dotykovým displejom v strede palubnej dosky. Grafické spracovanie je pomerne dobré, no reakcia na dotyk mohla byť o niečo lepšia.
Zákazníkovi je sú k dispozícii vylepšené budíky, bluetooth rozhranie, USB port či slot na SD kartu. Okrem toho sa môžete s vozidlom spojiť na diaľku vďaka bezplatnej aplikácii Škoda Connect. Túto funkciu mal aj napríklad model Karoq a viete si tak jednoducho skontrolovať uzamknutie vozidla, prípadne koľko paliva máte v nádrži a mnoho ďalšieho.
Jedine trojvalec
S modernizáciou sa ponuka motorizácií ustálila výhradne pri benzínových trojvalcových pohonných jednotkách. Množstvo ľudí, vrátane nás, sa teda obávalo o dynamiku vozidla. Prispel k tomu aj fakt, že sa kvôli prísnejším emisným limitom museli pri turbomotoroch TSI osadiť aj filtre pevných častíc. Fabiu tak môžete získať s dvoma atmosférickými motormi MPI s objemom jedného litra a výkonom 44 kW či 55 KW.
Turbom prepĺňané motory TSI potom ponúknu výkon 70 kW alebo 81 kW. Práve túto dvojicu sme vyskúšali a môžeme skonštatovať, že prítomnosť filtrov sa na vlastnostiach v žiadnej miere neprejavila. Bežný vodič tak nemá šancu postrehnúť, že došlo k istým zmenám a prejaviť by sa to nemalo ani na rôznych servisných intervaloch.
Slabší agregát bol kombinovaný s päťstupňovou manuálnou prevodovkou a silnejší so šesťstupňovým manuálom. Radenie je stále veľmi dobré a za príplatok môžete získať dokonca 81 kW verziu taktiež so sedemstupňovým DSG automatom.
Fabia teraz dostala aj podstatne prémiovejšie prvky bezpečnostnej a asistenčnej výbavy. Okrem iného tu totiž nájdeme adaptívny tempomat, cúvaciu kameru, parkovacie senzory vpredu a vzadu, rozpoznávanie únavy a svetelný či dažďový senzor.
Najväčšími novinkami sú tu však systémy ako sledovanie mŕtveho uhla, automatické prepínanie diaľkových svetiel a systém automatického brzdenia v prípade prichádzajúceho auta z bočnej strany pri cúvaní. Títo pomocníci boli pritom doteraz výsadou skôr vyšších tried. Poteší aj nové automatické sťahovanie/vyťahovanie okien dlhším podržaním tlačidla.
Počas krátkych testovacích jázd sme namerali pri silnejšej motorizácii osadenej vo Fabii Combi Monte Carlo spotrebu približne päť litrov na sto kilometrov na okresných cestách a pri ostrejšej jazde stúpla na necelých osem litrov. Oba motory majú dostatok dynamiky na bezproblémové predbiehanie auta pred vami, avšak rozhodne nečakajte žiadnu športovú jazdu.
Tej vlastne nenahráva ani podvozok auta, ktorý je naladený skôr na komfortnú jazdu. Dobre tlmí väčšinu nerovnosti a mierne sa, pravdepodobne len z nášho subjektívneho pohľadu, zlepšilo tiež odhlučnenie. Automobilka však neinformovala, že by v tomto ohľade podnikla kroky na väčšie ticho na palube. Pri rýchlych prejazdoch zákrut je potom nutné počítať s nedotáčavosťou a tiež nakláňaním karosérie.
Fabia je jednoducho rodinný ideál, alebo aspoň auto „do pohody“. Športovú jazdu je preto aj napriek „dynamickej verzii“ Monte Carlo potrebné prenechať iným modelom z ponuky. Zaujme však nadštandardom v prípade objemu batožinového priestoru a celkovým miestom v kabíne, množstvom úložných priestorov a „simply clever vychytávok“ či dostatkom výkonu na bežnú jazdu.
Podvozok si poradí s rozbitými cestami a príjemný je tiež zlepšený dizajn karosérie. Fabia tak pôsobí trochu agresívnejšie, sviežo a aj vďaka pokročilým systémom ju môžeme označiť za vôbec najlepšiu Fabiu v histórii.
Slovenské ceny zatiaľ nepoznáme, ich zverejnenie spolu s rozbehnutím predaja by malo prísť začiatkom septembra. „Staršia“ základná Fabia je momentálne v cenníku od 10 240 eur a s príchodom faceliftu sa očakáva len mierne zvýšenie ceny, no s ňou prichádza aj širšia základná výbava.