Široká ponuka verzií a vcelku pekný dizajn, asi takto by sme mohli charakterizovať aktuálny rad i30 kórejskej automobilky Hyundai.
Tej sa v poslednom čase darí čoraz viac a dôkazom je aj naozaj vydarená novinka v podobe štýlového liftbacku. Ten dopĺňa súčasné verzie ako hatchback, praktický kombík či ostrý model i30 N, ktorým značka mnohých milo prekvapila. Rovnako aj nás.
Koncom minulého roka teda doplnil početnú rodinu ďalší člen, a to Hyundai i30 Fastback. Ten má zákazníkom ponúknuť ešte príťažlivejší dizajn a tiež o čosi lepšie jazdné vlastnosti. Podarilo sa mu to? To sme sa rozhodli zistiť v týždňovom redakčnom teste.
Pekné krivky
Nezmenila sa len zadná časť, ale isté úpravy môžeme nájsť prakticky všade pri pohľade zvonka. Prepracovaný je napríklad predný športovejšie pôsobiaci nárazník s otvorom pre prívod vzduchu v celej jeho šírke.
Odlišné je aj umiestnenie denných LED svetiel, koncové svetlá sú taktiež nové, znížená je typická kaskádová maska chladiča a, samozrejme, najviditeľnejšou zmenou je klesajúca strecha smerom k zadnej časti.
Tá je následne ukončená „vlnkou“ a pri pohľade z profilu má auto naozaj veľmi peknú siluetu. Pokiaľ ide o rozmery, tak na dĺžku meria Fastback 4 455 milimetrov, na šírku 1 795 milimetrov, na výšku 1 425 milimetrov a rázvor náprav má 2 650 milimetrov.
K dispozícii je batožinový priestor so slušným objemom 450 litrov, ktorý si sklopením zadných sedadiel rozšírite až na 1 351 litrov. Oceníte aj praktické otváranie kufra v štýle liftback – čiže s vekom putuje hore aj celé zadné okno.
Štýlové ústupky
V interiéri je zmien menej. Nájdeme tu pohodlné elektricky nastaviteľné kožené sedadlá s vyhrievaním a ventiláciou, ktoré disponujú aj funkciou takzvaného komfortného nastupovania. To znamená, že pred vystúpením z vozidla sa sedadlo mierne odsunie smerom od volantu a opäť pri nastupovaní sa po zatvorení dverí prisunie späť k palubnej doske.
V jej strede je následne osadený dotykový displej infotainmentu, ktorého reakcie na dotyky sú v poriadku, rovnako ako skôr priemerné grafické spracovanie.
Oceniť však musíme ešte stále niekoľko hardvérových tlačidiel tak na displeji infotainmentu, ktoré uľahčujú prezeranie menu či ovládanie hlasitosti, ako aj v prípade nastavení niektorých funkcií pri páke automatickej prevodovky – ako napríklad vypnutie štart/stop systému a podobne.
Ako sa vraví – kvôli kráse sa občas trpí. Nebojte sa, nejde o žiadny extrém. V každom prípade je však potrebné poznamenať, že pasažieri na zadných sedadlách sa budú musieť trošku uskromniť. Za následok to má štýlová klesajúca strecha smerom k zadnej časti, ktorá uberá isté miesto na hlavu.
Pomerne vysokí ľudia teda môžu mať menšie problémy, rovnako ako s miestom na nohy. Vodič zas môže mať mierne obmedzený rozhľad cez zadné okno, v ktorom vidí zväčša len evidenčné číslo auta za ním. Jednoducho, je potrebné rátať s istými ústupkami. No nie sú veľké.
Dostatok výkonu a agility
Vyskúšať sme si mohli oba varianty prevodoviek s totožným motorom. Manuál je teda klasika, ktorá viac-menej nesklame. Kulisa je dobrá a radenie je vcelku bezproblémové. Avšak pokiaľ chcete väčšiu mieru komfortu, odporúčame túto automatickú sedemstupňovú prevodovku DCT.
Občas síce zaváha – najmä pri rozjazdoch či predbiehaní – vyriešiť to môže jednoduché zvolenie športového režimu. Následne auto podrží otáčky o čosi vyššie a vy máte k dispozícii výkon v podstate ihneď.
Pod kapotou sa ukrýval v oboch prípadoch 1,4-litrový benzínový štvorvalec T-GDI s výkonom 103 kW (140 koní). Krútiaci moment je v tomto prípade 242 Nm v rozsahu 1 500 až 3 200 otáčok za minútu.
Spotreba sa pri verzii s manuálnou prevodovkou dostala na úroveň zhruba sedem litrov na sto kilometrov, pri automate stúpla ešte o tri deci hore. Mimo mesta však nie je výrazný problém priblížiť sa k hranici šesť litrov na sto kilometrov, a to v oboch prípadoch.
Odhlučnenie agregátu a podvozku je na veľmi dobrej úrovni a s modelom i30 Fastback došlo aj k miernemu zníženiu svetlej výšky. Aj napriek osadeným 18-palcovým diskom kolies je auto dostatočne komfortné, no zároveň tiež dobre ovládateľné v zákrutách a celkovo pri dynamickej jazde.
Na slovenské cesty by sa však (síce na úkor dizajnu) hodili kolesá s menším rozmerom, keďže pri prejazde veľkých priečnych nerovností sa do interiéru už hluk dostáva o čosi výraznejšie.
Dokáže zaujať
Samozrejme, vo výbave nechýbali najrôznejšie moderné bezpečnostné a asistenčné systémy. Spomenúť môžeme napríklad adaptívny tempomat, ktorý však udržiava dosť veľký odstup od áut aj napriek zvoleniu najmenšej možnej vzdialenosti.
Ďalej sa tu nachádza aj asistent pre jazdu v pruhu, asistent upozornenia na auto v mŕtvom uhle, čítanie dopravných značiek a mnoho ďalšieho. K dispozícii sú celkovo tri stupne výbavy – Comfort+, Family a Style.
Zaujímavé však je, že veľké množstvo „vychytávok“ dostane už spolu so základnou výbavou. V prípade najvyššej nami testovanej výbavy Style sa dá následne priplatiť len za niekoľko doplnkov, medzi ktoré môžeme zaradiť aj našu automatickú prevodovku (dostupná len s motorom 1,4 TGDI) či predné ventilované sedadlá.
Aj napriek tomu dokáže model i30 Fastback určite zaujať nielen skvelým dizajnom či jazdnými vlastnosťami, ale aj cenou. Tá sa totiž začína na sume 15 890 eur a náš kúsok vo výbave Style štartuje tesne pod hranicou 20-tisíc eur.
To už je naozaj konkurencieschopná cena, najmä pri pohľade na auto. Podľa nášho názoru sa totiž vzhľad novinky, ako aj jazdné vlastnosti, naozaj podarili.
Hyundai i30 Fastback
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora: 1 353 cm3
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Pohon: predná náprava
Výkon (kW/ot.): 103/6000 ot./min.
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 242/1500-3200 ot./min.
Objem batožinového priestoru (l): 400
Objem palivovej nádrže (l): 50
Cena modelu: od 15 890 eur