Týždeň s BMW radu 5 bol trošku iný, nestáva sa totiž často, že nám automobilka poskytne auto s pomerne nízkou cenou a takpovediac skoro „v základe“. Nejde totiž o auto za vyše stotisíc eur so špičkovou športovou karosériou, burácajúcim veľkoobjemovým motorom či špičkovou výbavou.
Aj napriek tomu nás novinka s dieselovým štvorvalcom zaujala a celý priebeh testovania sme si naozaj užívali. Popri tom aj veľmi priaznivú spotrebu, reč je totiž o úspornejšom variante Efficent Dynamics.
Výnimočnosť aj napriek šetreniu
Hoci je auto takmer v základe, vďaka prémiovému charakteru značky môžeme stále hovoriť o nadštandarde. Karosériu zdobilo vkusné biele lakovanie, označenie 520d na zadnom veku batožinového priestoru a špeciálne 17-palcové dvojfarebné disky, ktoré však v našom prípade nahradili čierne 18-palcové kolesá z ľahkých zliatin.
Pochváliť musíme adaptívne LED príplatkové svetlomety s funkciou vyrezávania, ktoré fungovali naozaj veľmi dobre. V rámci výbavy boli v našom aute ako súčasť balíku Safety.
Zadnú časť dokonca zdobili dve koncovky výfukového systému a človek by ani nepovedal, že pod kapotou pracuje najslabší dieselový štvorvalec. Oku teda lahodí aj základnejšia verzia a podobne je to aj v interiéri.
Krémová farba rozplývajúca sa po celej kabíne pôsobí príjemne, avšak pozor na koberčeky, ktoré si dokážete naozaj veľmi rýchlo zašpiniť. Najmä cez zimu či v zlom počasí. Áno, nesedíte momentálne v špičkových masážnych sedadlách, avšak ani v tomto prípade sa nemôžeme sťažovať. Kožené sedadlá sú komfortné a všetko spolu pekne ladí.
Človeku absolútne neprekáža, že sem pribudli niektoré lacnejšie materiály. Prístrojový štít svoju úlohu zvláda aj napriek tomu, že nie je plne digitálny. S prepínaním jazdných režimov sa mierne mení zobrazenie, no vodič podstatné informácie dostane tak či onak.
Priestoru je tu dostatok, rovnako ako odkladacích priehradiek, avšak pohodlnú cestu zvládnu najmä štyria cestujúci. V päťmiestnom obsadení by to už mohlo byť na zadných sedadlách trošku obmedzujúce. Problém môžu mať vyšší ľudia hlavne v priestore nad hlavou, ktorý im už veľmi nezostane. Naopak, poteší dostatočne veľký batožinový priestor s objemom 530 litrov.
Výkon a úspora?
Pod označením 520d sa teraz naozaj ukrýva dvojlitrový naftový štvorvalec, čo už v súčasnosti nebýva pravidlom. Motor dosahuje výkon 140 kW (190 koní) a jeho krútiaci moment je slušných 400 Nm. V našom prípade sme jazdili s verziou Efficient Dynamics a agregát bol teda spojený výhradne s pohonom zadnej nápravy a osemstupňovou automatickou prevodovkou.
Maximálna rýchlosť je stanovená na 235 kilometrov za hodinu a „základná päťka“ zvládne zrýchliť z nuly na sto kilometrov za hodinu už za 7,5 sekundy. To sú slušné údaje, najmä, keď zoberieme do úvahy spotrebu.
Najlepšou voľbou pre čo najväčšie šetrenie je štandardný jazdný režim EcoPro. Auto reaguje na stlačenie plynu pozvoľna, prevodovka radí stupne rýchlo (občas až príliš rýchlo a motor tak mierne duní) a vodič si veľa zábavy neužije.
V športovom režime sa však charakter auta mierne zmení, reakcie sú ostrejšie a model začne ukazovať, že ani dynamickejšie jazdy mu nie sú úplne proti gustu.
No rozhodne nečakajte od takmer dvojtonového auta žiadne veľké „trhanie asfaltu“. Kultivovanosť agregátu je veľmi dobrá a do kabíny sa takmer žiadne vibrácie či hluk a rany od kolies nedostávajú.
Dobrá spotreba a slabší podvozok
Vďaka verzii Efficient Dynamics je vodič informovaný, ako správne jazdiť pre ušetrenie čo najväčšieho množstva paliva. Upozorňuje napríklad na blížiace sa zníženie povolenej rýchlosti či vstup do obce a šofér tak vie doplachtiť a ušetriť.
U nás priemerná spotreba počas celého testu dosiahla hodnotu 5,5 litra na sto kilometrov a do výrobcom udávaných hodnôt neprekračujúcich päť litrov sme sa dokázali zmestiť jedine pri jazde mimo mesta. Na diaľnici totiž spotreba stúpne na zhruba šesť litrov a v meste k tomuto apetítu pridajte ešte ďalší pol liter.
Auto je však skvelý hltač kilometrov, o to viac, ak ide po dokonalom asfalte. V opačnom prípade nedokáže model bez vzduchového podvozka až tak kvalitne filtrovať nerovnosti.
Rozhodne tu nie je reč o žiadnom extrémnom diskomforte, avšak chcelo by to mierne lepšie tlmenie rôznych výmoľov na cestách. Na druhú stranu tak model dobre drží stopu a vodič si môže dovoliť aj ostrejšie prejazdy s dostatkom sebavedomia.
Dokonalý „kľuďas“
Hoci aj tento model má možno pár drobných chybičiek, ide o vydarené BMW radu 5 s úsporným motorom – najmä so systémom Efficient Dynamics. Vodič sa vie naučiť jazdiť efektívne a šetrne, no ak si chce užiť trochu zábavy, stačí mu prepnúť jazdný režim.
Hovorili sme o takmer základnej verzii, no aj napriek tomu sú tu veci za príplatok, ktoré zdvihli štandardnú cenu za klasický model 52 200 eur až na zhruba 62-tisíc eur. A to sme stále v „spodnej časti cenníka“.
Pribudlo nám sem však kožené čalúnenie Dakota Canberrabeige, balíky Safety či ConnectedDrive, vyhrievanie predných sedadiel či niektoré ďalšie drobnosti. Euro k euru a výsledná suma už nemusí byť až taká priaznivá.
Zákazník však stále dostane luxusný sedan, s ktorým dlhodobo ušetrí množstvo litrov, pohodlne môže hltať diaľničné kilometre „za šesť na sto“ a k dispozícii má aj dostatok dynamiky. Zdá sa, že diesle ešte majú čo povedať, pričom BMW 520d Efficient Dynamics je toho jasným dôkazom a od nás dostáva zaslúženú pochvalu.
BMW 520d Efficient Dynamics
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora: 1 995 cm3
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava: zadná
Výkon (kW/ot.): 140/4 000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1750 – 2500
Objem batožinového priestoru (l): 530
Objem palivovej nádrže (l): 62
Maximálna rýchlosť (km/h): 235
Cena modelu: od 52 200 eur