V týždňovom redakčnom teste sme mali možnosť vyskúšať si Seat Leon v obľúbenej hatchback verzii. A to navyše v tom najluxusnejšom vyhotovení Xcellence, ktoré ponúka množstvo chrómových prvkov a vyzerá naozaj exkluzívnejšie.
Súčasná generácia pôsobí na trhu už od roku 2013, avšak vlani prišiel vydarený facelift, vďaka ktorému Leon dokáže zaujať široké masy. A podarilo sa mu to aj s nami.
Poteší vzhľadom
Do rúk sa nám dostal Leon v najvyššej konfigurácii, pričom karosériu okrem čiernej strechy a spätných zrkadiel z balíka Sport Line dopĺňali aj príplatkové 17-palcové disky z ľahkých zliatin. V prednej časti nájdeme Full LED svetlomety s denným LED svietením, ktoré v tme svietia veľmi dobre a nemáme im čo vyčítať.
Zadné svetlá taktiež disponujú technológiou LED a zaujme aj dvojitá koncovka výfuku. Karoséria sa s príchodom modernizácie viac priblížila dizajnu modelu Ateca.
Celkovo pôsobí Leon dospelo, elegantne a v podobnom duchu nasleduje exteriér aj kabína. Ide už o viac-menej známe prostredie, v ktorom hlavným novým prvkom je napríklad elektronická parkovacia brzda.
V strede palubnej dosky nájdeme osempalcový displej infotainmentu s trojicou tlačidiel. Jedno slúži na zobrazenie menu ponuky, druhé zastáva funkciu aplikácie FullLink a nechýba tu ani otočný ovládač hlasitosti.
Na jednej strane je dobré, že tu výrobca ponechal aspoň tieto tlačidlá, na druhej strane však musíte všetko okrem napríklad klimatizácie ovládať priamo cez dotykový displej.
Nechýba ambientné osvetlenie a nedostatok vidíme pri nešťastnom umiestnení USB portu. Radosť mnohým spraví prémiový audio systém Seat Sound s 10 reproduktormi a so subwooferom v kufri.
Niektorých možno prekvapí absencia tlačidla na obmedzenie funkcie ESP. Popravde, nechýba tu a väčšina by ho zrejme ani nevyužila. Auto nie je primárne určené na trhanie asfaltu a dynamické jazdy. I keď mu ani tieto disciplíny nie sú úplne cudzie.
Niektorí vodiči môžu mať trochu menej miesta za volantom, kabína nie je práve obrovská, avšak nečakajte žiadne extrémy. Na bežnú potrebu je miesta naozaj dostatok, rovnako ako aj na zadných sedadlách.
K dispozícii je pritom množstvo úložných priestorov a kufor so slušným objemom 380 litrov.
Jazdí aj na dva valce
Od motora nečakajte aj napriek 150 konským silám veľkú razanciu. Benzínový agregát 1,4 TSI je síce pomerne tichý, no trošku krajšieho „vrčania“ by určite nebolo na škodu, ak by to malo znamenať aj lepšiu ostrú jazdu.
Do bežnej mestskej premávky alebo na diaľnicu však benzínová „jednaštvorka“ s veľkým prehľadom stačí. Agregát je spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, voči ktorej nemáme žiadne výhrady. Radí príjemne a pritom dobre padne do ruky.
Pohonná jednotka dokonca disponuje systémom ACT. Ten je schopný pri jazde deaktivovať druhý a tretí valec motora. Odpájajú sa v prípade, že autu stačí menej výkonu – napríklad pri ustálenej rýchlosti alebo pri veľmi vlažnom rozjazde. Odpojenie valcov prebieha automaticky a v podstate si to vodič ani nevšimne. Teda ak neuvidí upozornenie na displeji medzi budíkmi.
Platí, že ak sa valce deaktivujú, zmení sa jemne zvuk motora a na displeji sa zobrazí nápis dvojvalcový režim. Odpájanie však funguje v rôznych rýchlostiach a neraz sa môže stať, že sa nápis s dvojvalcovým režimom objaví netradične aj na diaľnici.
Samotné vypínanie „polovice motora“ celkovo nepôsobí vôbec obmedzujúco či rušivo. Ak chce vodič náhle zrýchliť a zošliapne plyn, auto hneď zapne všetky valce a vyrazí vpred.
Španielsky hatchback aj preto jazdí pomerne úsporne. Pri bežnej jazde v Bratislave sa nám podarilo bez väčšej snahy jazdiť za necelých sedem litrov na sto kilometrov. Mimo mesta nie je problém dosiahnuť spotrebu pod šesť litrov a na diaľnici následne stúpne na priemerne 7,5 litra.
Pokiaľ ide o komfort, Leon stavil na pevný, no dostatočne pohodlne naladený podvozok. Väčšie nerovnosti síce cítite, avšak auto vám ich predloží pomerne elegantne. Vodič tak má k dispozícii príjemnú jazdu, ale taktiež dostatočne čitateľný a tuhý podvozok aj na trochu razantnejšie rezanie zákrut. Dodať však treba, že Leon sa cíti najlepšie skôr pri pokojnej plynulej plavbe.
Ide s dobou
Samozrejme, vo výbave nechýbali prvky bezpečnostných a asistenčných systémov. Spomenúť môžeme napríklad príplatkový balík so systémom na udržiavanie v jazdnom pruhu či automatickým prepínaním diaľkových svetiel.
S cenou testovaného kusa 22 418 eur ide o vydarený model, ktorý ponúka za pomerne málo peňazí dostatok muziky. Ohroziť môže aj koncernového súrodenca, legendárny Volkswagen Golf. Ponúkne totiž pre niekoho zaujímavejší a trochu sviežejší vzhľad, dobrú výbavovú ponuku, skvelé jazdné vlastnosti a dobré spracovanie interiéru.
Leon za ním teda výrazne nezaostáva. A to ani po výkonnostnej stránke. Motor 1,4 je kultivovaný a ponúkne dostatok dynamiky na bežné, možno aj trošku športovejšie jazdenie. Poteší pritom slušnou spotrebou a „tajným“ odpájaním dvojice valcov.
Model je teda dobrou voľbou pre mladý pár, menšie rodiny či mladších zákazníkov, ktorí nechcú siahať výhradne po hatchbacku s logom VW na kapote a doprajú si menej konzervatívny dizajn. Novinka by si určite zaslúžila viac pozornosti, ako je jej v súčasnosti dopriate.
Seat Leon 1,4 TSI ACT Xcellence
Počet valcov: 4
Zdvihový objem valcov v cm3: 1 395
Maximálny výkon (kW/ot. min.): 110/5 000 – 6 000
Maximálny krútiaci moment (Nm/ot. min): 250/1 500 – 3 500
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Pohon: predné kolesá
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): 8
Maximálna rýchlosť (km/h): 215
Batožinový priestor (l): 380
Cena: od 19 620 eur