Hothatch, to je špeciálny druh automobilových "chuligánov". Sú to nadupané verzie hatchbackov, ktoré inak poznáme ako obyčajné autá, ktorými mamičky vozia deti do školy a seba do práce. Lenže za tie roky sa to všetko nejako zamotalo.
Prvé hothatche začali brúsiť okresky niekedy v polovici 70. rokov, Volkswagen Golf GTI s Renaultom 5 Alpine mali vtedy okolo stov koní (Golf 110, Alpina 92). Lenže za tie desiatky rokov ich potomkovia nabrali na sile, kilách a centimetroch. A tak majú ich dnešní pokračovatelia trojnásobok výkonu, ktorý dokážete naplno "predať" len na okruhu. Lenže na ten sa každému nechce a 300 koní v sofistikovanom drahom aute je nad jeho možnosti.
Sto koní, dĺžku medzi tromi a pol až štyrmi metrami, hmotnosť okolo tony a z nej plynúca hravá ovládateľnosť - také parametre dnes musíte hľadať o dve poschodia nižšie. Namosúrená mestská kabelka nakoniec vie predviesť nečakaný elán. Takéto auto si užijete aj na normálnej okresnej ceste, žmýkať z neho môžete výkon v rámci tolerancie strážcov poriadku a v pondelok ráno s ním manželka bez hundrania nad ostrou spojkou a smädom motora odvezie deti do škôlky.
Picanto samozrejme nie je hothatch tak, ako ho chápeme. Ale ak ctíte heslo, že kôň je tak dobrý, ako udatného má jazdca, dokážete sa s Picanto pekne pobaviť. Navyše nevyzerá infantilne (to sa občas týmto miniatúram stáva) a keď si oblečie outdoorové doplnky, je z neho noazaj fešák.
Malý mestský šprintér
Autá stále rastú, aj keď to často nie je potrebné. Pri vreckových mestských orieškoch sú centimetre navyše skôr na obtiaž. Za posledných 10 rokov priemerné auto kategórie Kia Picanto narástlo o dva centimetre, takže je stále okolo tri a pol metra dlhé.
Picanto je aj v novej generácii svojím formátom typické mestské auto. U neho je teda dôležité, aby bolo naozaj malé. Takže stále meria 3 595 milimetrov, rovnako ako predchodca.
Nová generácia Picanta dorazila v minulom roku. Verzia X-Line pribudla na jeseň a okrem 15 milimetrov svetlej výšky navyše (po novom 156 milimetrov), prišli ešte aj plastové doplnky okolo celej karosérie. Na blúdenie parkoviskami je teda táto miniatúra pripravená veľmi dobre. Svojimi rozmermi je síce X-Line malý, avšak jazdnými vlastnosťami a príjemným dojmom zo skvele odhlučneného interiéru je to úplne dospelé auto. Jedno z najlepších v tejto kategórii.
Na zvyčajnosti kategórie je v niektorých ohľadoch naozaj "honosné". A na niekoho môže pôsobiť aj dotiahnutejším dojmom než napríklad model Rio, ktorý je v ponuke Kie o kategóriu a pol metra dĺžky vyššie. Ilustruje to drobnosť: zadné okná sa sťahujú do dverí kompletne, vyššie výbavy Picanta majú elektrické sťahovanie v základnej výbave.
Áno, je to drobnosť, ale v čase keď niektorí výrobcovia radšej vymýšľajú výhovorky pre to, že nemajú okná v zadných dverách sťahované vôbec, to vlastne vysvetľuje filozofiu, s ktorou dnes kórejské značky stavajú autá - idú na to tak trochu po starom, so "staromódnou "poctivosťou.
Že ide o moderné auto potvrdzujú aj materiály použité pri výrobe. Picanto schudlo medzigeneračne z 930 na 902 kilogramov. Napríklad aj vďaka tomu, že namiesto pôvodných 22 má teraz skelet 44 percent použitej vysokopevnostnej ocele, to ušetrilo na karosérii sedem kilogramov.
Ten kórejský trpaslík má vždy päťdverovú karosériu, dvoch dospelých a dve deti do neho poskladáte bez problémov. Kabína je až nečakane veľká, dáva dojem auta o kategóriu vyššie, z áut z kategórie najmenších dáva pocit asi najväčšej dospelosti. Prístrojovka je vyslovene pekná a z dobrých materiálov. Potešia veľké logicky usporiadané ovládače s múdro tvarovaným panelom nastavenia klimatizácie, ktorý zbytočne neodhaľuje veľa hladkého plastu a jeho veľké ovládače nahmatáte aj poslepiačky.
Dobré sú tiež sedadlá; môžu byť vyhrievané rovnako ako volant. Sedí sa možno trochu vyššie, to tak u malých áut býva, konštruktéri tak posádke vnútia "stoličkový" posed s nohami dole, takže ušetria centimetre na dĺžku. Picanto má len výškovo nastaviteľný volant, za to však má napríklad výškovo nastaviteľné horné úchyty predných bezpečnostných pásov.
Predné kreslá sú odsunuté od dverí (pre lepšiu ochranu pri bočnom náraze), takže majú vodič so spolujazdcom k sebe lakte veľmi blízko. Užší než ostatné autá Picanto nie je, hrubé dvere a poloha sedadiel vo veľmi obstavanom interiéri však ten pocit dávajú.
Na 2,4-metrovom rázvore zostalo aj miesto na slušný 255-litrový batožinový priestor. Je hlboký s vysokou nakladacou hranou, kočík sa tam zmestí, ale bude to drina, pretože ho musíte dvíhať veľmi vysoko (vyslobodzovanie je ešte náročnejšie). Boky kufra má Picato zakryté, nie je tam len chúlostivý lakovaný plech ako napríklad pri bratislavských trojčatách Seat Mii, VW Up! a Škoda Citigo.
Trojvalcový turboliter
Picanto sa v "terénnej" verzii X-Line (a tiež športovej GT Line) chváli preplňovaným trojvalcovým litrovým motorom, ten do obyčajnejších prevedení nekúpite. Auto so stovkou koní pod kapotou jazdí s neuveriteľným elánom. Šprinty zo semaforov sú parádnou disciplínou a na nemeckej diaľnici sa dokáže dostať až na rýchlosť 180 kilometrov za hodinu. To potom však zo svojej 35 litrovej nádrže odpije osem litrov. Keď jazdíte podľa predpisov, dostanete sa pod päť litrov.
Motor má typický trojvalcový zvuk, hrkotavý ostrý hlas sa ozve pri výraznejšom záťahu, v meste to neobťažuje a na diaľnici ho prehluší aerodynamika. Aby sa turbo roztočilo, potrebuje motor aspoň 1 400 otáčok, potom ťahá s nečakaným elánom, ten poľaví okolo 4 000 otáčok. V tomto rozmedzí je motor pružný a rozbehne Picanto na stovku za asi 10 sekúnd.
Aj pri vysokých rýchlostiach je dokonale stabilný. V tiahlom oblúku sa zaprie o rozkročené kolesá umiestnené až v rohoch karosérie. Zážitok pri jazde na okreske podporuje stabilizačný systém, ktorý pribrzďuje vnútorné koleso, takže sa auto ochotnejšie stáča do zákruty. Vodič pochváli rýchle a pevné riadenie, na ktorého pokyny malé auto čiperne reaguje.
Podvozok je na najväčších 16-palcových diskoch, ktoré Picanto môže dostať, stále obstojne komfortné. Veľké retardéry prepláva s jemným zhupnutím. Picanto však nemá rado klasické priečne prahy, na nich sa od prednej nápravy ozve rana. K jazdnému prejavu snáď len jedna výhrada: moderné vozidlá majú starostlivo minimalizované jazdné odpory - zložíte nohu z plynu a auto spomaľuje len pozvoľna, také plachtenie ale Picantu práve veľmi nejde.
V Českej republike viete model získať v prepočte za necelých 13-tisíc eur, na Slovensku však zatiaľ v ponuke nie je.