Žijeme v dobe SUV. Kým v minulosti sa na tieto modely pozeralo zvrchu, dnes tvoria kľúčovú ponuku. Ich výkon či dokonca jazdné vlastnosti a možnosti dobehli obyčajné malé autá. Okrem toho do karát hrá ich univerzálnosť plniť rôzne úlohy auta pre rodinu či pocit bezpečia. Ak zabudneme na všetky obyčajné autá a pozrieme sa len na to najlepšie, tak jedným z top SUV, ktoré si môžete dnes na trhu kúpiť, je Porsche Macan.
Jednoducho, je to auto, ktoré jazdí špičkovo a ponúka väčšinu užitočných vlastností SUV. Viackrát sme si to mohli overiť, a to aj vo verzii Turbo. Aj Porsche Cayenne, Audi SQ7 alebo aj BMW X5 sú fajn, ale nejazdia tak dobre, aby vedeli konkurovať o niečo menším SUV.
Takmer ako Ferrari
Mercedes nás však zavolal do Stuttgartu, aby nám ukázal niečo zaujímavejšie. V krásnej a trošku upršanej krajinke na juhozápade Nemecka sme našli zaparkované SUV, ktoré môže položiť na lopatky aj Porsche. Ešte počas sychravého rána sme podpísali protokol, ktorý nás oboznámil s tým, že nemáme jazdiť ako „zvieratá“ (maximálne podľa limitov) a dostali do rúk kľúč od výnimočného auta. Jeho celý názov je extrémne dlhý – Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ Coupé.
A je aj extrémne výnimočné. Ako jediné má vo svojej kategórii pod kapotou osemvalec. Od AMG. Čiže stále platí jeden motor – jeden človek. Biturbo s výkonom 510 koní a zrýchlením, ktoré pred pár rokmi dokázalo len Ferrari alebo iné superšporty.
Mercedes prekonal hranice triedy a toto na pohľad obyčajné auto je také výnimočné, že sa môže zaradiť k najlepším SUV na svete. Vyrába sa vo verzii kupé, ale aj s klasickým strihom obyčajného GLC. Mimochodom, GLC je jedným z najobľúbenejších Mercedesov na Slovensku
Dve autá v jednom
Ale späť do Nemecka a za volant. Čo môžeme skritizovať, je extrémne krátky čas v aute. Mali sme na zoznámenie niečo okolo sto kilometrov. Ako negatívum hodnotíme ešte vysokú spotrebu a malý kufor... Žartujeme. Toto je AMG, tu vám stačí naštartovať a viete, ktorá bije.
Najlepšie na týchto autách je, že dnes majú schizofrenickú povahu. Stačí vám auto nechať v komforte, zatvorené výfukové klapky a jazdíte v úplne obyčajnom aute. Nič vám za hlavou „nereve“, idete pokojným tempom a aj údaje palubného počítača sa viac zhodujú s tým, čo napísal výrobca do svojich tabuliek.
Ak však máte chuť sa vyblázniť, stačia vám tri kliknutia a ste akoby v úplne inom aute. Športový režim, otvorené klapky a vypnutá stabilizácia. Toto je AMG, tu si môžete dovoliť oddeliť ESC a iné systémy od vášho šoférskeho zážitku. Hoci pojem elektronika v aute je už dnes takmer ako nadávka, vďaka nej môže ostré SUV, ktoré sa nemusíte hanbiť zobrať na pretekársky okruh, viesť dvojitý život. A tak to mnohým majiteľom aj vyhovuje.
Monštrum na kolesách
Zrýchlenie auta z nuly na sto kilometrov za hodinu je cez 9-stupňovú športovú AMG prevodovku v ideálnom prípade 3,8 sekundy. Je to niečo, čo prekoná BMW M5 v minulej generácii alebo aj novú Audi RS5. Navyše toto SUV nie je ani obludné, má nižšie ťažisko a komunikuje s vodičom. V norme týchto áut.
Štvorkolka inteligentne posúva výkon tam, kde treba, no ideálne vás dopredu tlačí zadná náprava. Hoci sme nemali na zoznamovanie ani jeden celý deň, GLC v špičkovej verzii nás oslovilo. A to tak, že pokojne sa môže porovnávať s Porsche.
Mercedesu sa podaril husársky kúsok. Toto je totiž automobilka, ktorá vyrába najlepšie autá na svete. No mala svoje hranice. Napríklad ak niekto chce porovnávať Porsche 911 s AMG GT, tu má stále navrch Porsche. Ale pri SUV mu pokojne tento „grál“ môže ukradnúť Mercedes. Macan je už starší model, GLC je nové a špičkovo postavené. Navyše má osemvalec pod kapotou. Po prvej jazde prehodnocujeme rebríček a za najlepšie jazdiace SUV vyhlasujeme toto monštrum.
Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ Coupé
Motor: Osemvalec, 3 982 cm3
Výkon: 375 kW, 510 kW
Krútiaci moment: 700 Nm
Zrýchlenie z 0 na 100: 3,8 sekundy
Prevodovka: 9 st. športový automat
Spotreba: 10,7 l, kombinovaná
Cena: od 96-tisíc eur