Slovenskí vodiči si na chvíľu vydýchli, no už v najbližších dňoch ich opäť potrápi saharský prach. Jeho množstvo nad krajinou vyvrcholí najmä v utorok, no častice sa môžu s dažďom spojiť už noci z pondelka na utorok. Koncentrácia prachu by mala dosiahnuť hodnotu nad 20 ugr/m³, pričom jav, kedy sa nasúvaný saharský prach dostáva nad naše územie a zmieša sa s dažďovými zrážkami, sa nazýva aj ako „krvavý dážď“.
Správny postup pri umývaní áut pokrytých saharským prachom. Je to jednoduché a vyhnete sa možným škrabancom:
„Nie je to meteorologický ani vedecký pojem, ale hovorový výraz pre stav, keď sa častice prachu zmiešajú s dažďom,“ informuje portál iMeteo. Ide primárne o jeho farbu, ktorá môže po dopade a usadení na povrchoch pôsobiť žltým, oražovým alebo až červeným dojmom. Žiadny hororový scenár teda netreba očakávať, hoci na horor sa môžu pretaviť jeho následky.
Saharský prach podľa odborníkov všeobecne nebezpečný nie je, znižuje však viditeľnosť a môže spôsobiť zhoršené dýchanie ľuďom s respiračnými ťažkosťami. Znížená viditeľnosť dokáže na cestách potrápiť aj vodičov, no ďalším pridruženým problémom môže byť samotné usádzanie prachu na vozidlách. Následná očista by mala prebiehať správnym spôsobom, inak hrozí poškodenie karosérie – vznik škrabancov.
„Tento jav vzniká pri búrkach nad Saharou, pri ktorých sa zdvihne veľké množstvo piesku do vzduchu. Vďaka sile vetra sa potom piesočný prach opakovane dostáva až do Európy či okolitých afrických štátov. Sahara uvoľňuje približne 60 až dvesto miliónov ton minerálneho prachu ročne,“ uvádza iMeteo.
Podmienky nad severnou Saharou a aktuálna tlaková situácia prispievajú k tomu, že v práve v týchto dňoch nad Európu, vrátane Slovenska, postupne preniká saharský prach a po ustátí zrážok na mnohých povrchoch zanechá povlak špiny. Ten v sebe obsahuje aj väčšie či menšie čiastočky piesku, ktoré dokážu pri nesprávnom čistení (nielen vozidiel) poškriabať povrchy.
Dôležité je preto aj pri umývaní parapetov na domoch používať najskôr dostatočné množstvo vody pre opláchnutie najväčších čiastočiek a následne pristúpiť ku kontaktnému umývaniu handrou alebo hubkou. Najnáchylnejšie na poškodenia sú potom tmavé povrchy, na ktorých budú škrabance viditeľné najviac. Podobné je to potom aj pri umývaní vozidiel.
Kľúčové pre zamedzenie poškodenia karosérie je zvoliť bezkontaktné umývanie a už na začiatku celého procesu použiť veľké množstvo vody, ktorá z povrchu karosérie zmyje vrstvu s najväčšími čiastočkami a najhrubšiu špinu. Až následne by sme mali pristupovať k používaniu autošampónu/aktívnej peny a priamemu kontaktu s karosériou špeciálnymi pomôckami.
Odporúčame vyhnúť sa automatickým umývacím boxom, ktoré by mohli úvodný proces vynechať a spôsobiť nepekné škrabancové obrazce na karosérii. Výsledkom je znížená hodnota auta i znížená vizuálna atraktivity, návrat do pôvodného stavu je následne možný iba odborným preleštením karosérie, ktorá nie je finančne práve najlacnejšou službou.
„Pondelok bude posledným stabilným a teplým dňom a od utorka už treba v našej oblasti počítať s premenlivým počasím a častými zrážkami, ktoré prinesú toľko vytúženú vlahu, ale aj dážď so saharským prachom,“ uzatvárajú odborníci z iMeteo.