Od októbra minulého roka nastala pre vodičom veľká zmena v spôsobe parkovania. Schválenou novelou sa totiž upravila možnosť parkovanie vozidiel na chodníkoch – povolené to majú výhradne na riadne označených miestach, skončilo teda voľné odstavenie auta na chodníku a to aj v prípade, že by ste ponechali zákonom určenú vzdialenosť 1,5 metra miesta voľného pre pohyb chodcov.
Plošné rušenie možnosti parkovania na chodníkoch mimo riadne vyznačených parkovacích státí malo nadobudnúť platnosť ešte v marci 2022, mnohé mestá a obce sa však ohradzovali, že za tri mesiace od schválenia novely jednoducho nestíhajú vyznačiť alebo vybudovať dostatok parkovacích státí, aby nenastala „parkovacia katastrofa“ a mnohí vodiči zrazu nemali kde zaparkovať.
Poslancov Národnej rady SR preto vyzývali, aby účinnosť novely posunuli až na začiatok roka 2023 a dopriali tak kompetentným dostatok času na realizáciu nových parkovacích miest alebo ich vyznačenie na vhodných miestach na chodníkoch. Termín sa teda napokon posunul až na október 2023 a aktuálne ubehol rok od jeho platnosti.
So zavedením takzvanej chodníkovej novely, ktorá zakázala parkovať autá na chodníkoch, je po roku jej účinnosti spokojná vyše polovica Slovákov – 53 percent. Tretina ľudí (33 percent) považuje novelu za pozitívnu zmenu a ďalšia pätina (20 percent) ocenila, že chodníky sú voľnejšie pre chodcov, no ťažšie sa im hľadá parkovacie miesto. Vyplýva to z prieskumu verejnej mienky pre spoločnosť Gardeon.
Zákaz parkovania na chodníkoch zhodnotilo 19 percent respondentov ako predčasný, keďže ich samospráva nestihla zabezpečiť dostatok parkovacích miest. Osem percent opýtaných je sklamaných, že musí za parkovanie platiť a v prieskume 13 percent respondentov uviedlo, že sa ich chodníková novela vlastne nedotkla, auto totiž parkujú na svojom vlastnom pozemku.
Prieskum skúmal aj spokojnosť respondentov s dostupnosťou parkovania v ich obci a najviac opýtaných (29 percent) túto problematiku vníma neutrálne, pričom 28 percent bolo s parkovaním v svojej obci skôr spokojných. Veľmi spokojných bolo 13 percent opýtaných. Naopak, skôr nespokojná bola pätina respondentov (20 percent), veľkú nespokojnosť s možnosťami parkovania potom vyjadrilo 11 percent účastníkov prieskumu.
„Počet áut stúpa, rovnako sa zahusťuje zástavba, pre mestá a obce je preto skutočne výzvou vytvárať dostatok parkovacích miest. Tento fakt zvyšuje ceny parkovného aj dopyt po garážach,“ priblížil Marek Choleva zo spoločnosti Gardeon. Doplnil, že cena garáži v tomto roku výrazne rastie. V hlavnom meste a jeho okolí sa ceny pohybujú od 20-tisíc do 50-tisíc eur.
Väčšina účastníkov prieskumu by bola ochotná akceptovať nižšie ponuky, cena do 30-tisíc eur je stropom pre 22 percent opýtaných. Len šesť percent respondentov by za garáž bolo ochotných zaplatiť aj viac. Murované garáže sú pre štvrtinu (24 percent) oslovených v prieskume príliš drahé.
Vlastníctvo garáže v prieskume uviedlo 26 percent respondentov, dve tretiny z nich priestor využívajú na parkovanie auta a časť respondentov garáž využíva aj na skladovanie vecí či na iné účely. Reprezentatívny prieskum verejnej mienky sa uskutočnil od 24. do 29. septembra tohto roka na vzorke 1 038 respondentov starších ako 18 rokov.
Podľa znenia novely zákaz parkovania na chodníkoch platí celoplošne na celom území Slovenska, s výnimkou úsekov, na ktorých to umožňuje príslušné dopravné značenie alebo dopravné zariadenie. Neplatí, že na chodníkoch môžu neobmedzene vodiči parkovať za podmienky, že na chodníku ponechajú súvislú voľnú šírku chodníka najmenej 1,5 metra.
Parkovať však na chodníkoch môžu aj naďalej napríklad bicykle, kolobežky (aj s pomocným elektromotorčekom) a motocykle, pri ktorých ostane zachovaná spomínaná súvislá voľná šírka chodníka minimálne 1,5 metra. Pozor by si však mali dať motoristi aj na parkovanie na chodníku pred vlastným rodinným domom, ktoré je rovnako zákazané a stále viditeľné v mnohých menších obciach alebo mestách.
Polícia v tomto smere využíva najmä inštitút objektívnej zodpovednosti, keď príde pokuta majiteľovi vozidla na adresu trvalého bydliska. Výška sankcie pre previnilcov je následne pevne stanovená na 78 eur a ak ju uhradí motorista do 15 dní od jej doručenia, znižuje sa na dve tretiny sumy, teda „iba“ na 52 eur. V prípade riešenia priestupku priamo na mieste sa pokuta v blokovom konaní môže vyšplhať do výšky 50 eur a v správnom konaní na okresnom dopravnom inšpektoráte je to až sto eur.