Cesty nielen na Slovensku, ale prakticky v celej Európe, v uplynulých rokoch zaplavili crossovery a športovo-úžitkové vozidlá. Ide o horúci trend, v každom roku so stúpajúcou krivkou, ktorý spolu s výraznou elektrifikáciou „pochoval“ nejedno roky známe auto iného segmentu.
Príkladom z mnohých ďalších je Renault Megane, ktorý v najnovšej generácii vystupuje už iba ako crossover s dodatkom E-Tech Electric a výhradne elektrickým pohonom. Klasické sedany, kombíky, hatchbacky alebo malé mestské vozidlá sú teda pomerne v ohrození a postupne vymierajú. Za prvých deväť mesiacov tohto roku bolo dokonca každé druhé predané auto na Slovensku SUV alebo crossover.
Vlastníte niektorý z malých modelov doma aj vy? Tieto patria medzi TOP 10 najpredávanejších:
Za postupné zmenšovanie ponuky v oblasti malých áut môže aj prístup bruselských úradníkov, ktorí tlačia na čoraz prísnejšie limity emisných noriem. Už avizovaná emisná norma Euro 7 by mohla vo výraznej miere nepriaznivo ovplyvniť ponuku malých automobilov, ešte viac zvýšiť ich cenu alebo priniesť pre mnohých úplnú stopku.
Pre zákazníkov i značky by jednoducho ich produkcia (vysoké náklady) alebo kúpa (vysoká cena) nebola výhodná. Malé autá totiž bez implementácie drahších a komplikovanejších technológií nebudú schopné splniť nároky na emisie. Už teraz sú rozdiely u áut priam astronomické, ak porovnáme cenovky z vlaňajšieho či predchádzajúcich rokov a súčasné cenníky. A to naprieč segmentmi, dokonca aj u spomínaných malých áut, kde sú zákazníci na zdražovanie najháklivejší.
Už v prvej polovici roka sme sa zamerali na porovnanie najdostupnejších vozidiel a ich porovnanie so staršou cenovkou. V mnohých prípadoch bol nárasť aj niekoľko tisíc eur a, bohužiaľ, od tej doby sa ceny ešte o minimálne stovky eur zvýšili. V praxi dnes už nekúpite nové auto pod 10-tisíc eur, ešte nedávno ste si pritom mohli vyberať z kompaktov, kombíkov či tiež SUV.
Napríklad Hyundai i10, typické mestské vozidlo ešte v marci s cenovkou pod 10-tisíc eur (ako jedno z posledných) už dnes kúpite za minimálne 12-tisíc eur. Podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu SR sa za prvých deväť mesiacov tohto roka predalo len menej než 10-tisíc kusov vozidiel z kategórie malých a mini áut.
Za obdobie január až september 2022 sa pritom celkovo registrovalo 58 106 nových áut, čo predstavuje medziročne stagnáciu, v porovnaní s predkoronovým rokom 2019 je to však približne štvrtinový pokles. Pozrite si v galérii vyššie zoznam ZAP SR najpredávanejších malých áut na Slovensku za deväť mesiacov roka 2022, ktorých cena bude zrejme už len stúpať a ponuka klesať. Ak po niektorom túžite, radšej sa poponáhľajte – v opačnom prípade ho buď preplatíte, ale možno už vôbec nekúpite.