Nie je to tak dávno, čo ohlásená zmena na čerpacích staniciach – prechod z benzínu E5 na benzín E10 s vyšším podielom biozložky – vyvolala vlnu nevôle naprieč automobilovou obcou. Najviac proti boli v roku 2020 samotní majitelia áut, primárne starších ročníkov, ktorí sa obávali vplyvu odlišného zloženia na ich motory. Tie totiž neboli konštrukčne pripravené na využívanie paliva s vyšším obsahom biozložiek, približne o tri percentá voči dovtedajšiemu palivo E5.
Hlavná výhoda paliva E10 je v ekologickom smere, keďže auto s ním spaľuje nižšie emisie a je tým pádom tiež šetrnejšie k životnému prostrediu. Niektoré staršie autá však nie sú na nový druh paliva pripravené a v dlhodobom horizonte môže uškodiť ich motoru. A nehovoríme o vyslovene historických modeloch s vekom prevyšujúcim hranicu troch či štyroch desaťročí.
Zoznam vydaný Európskym združením automobilových výrobcov ACEA napríklad hovorí o modeloch Mercedes-Benz CLK 200 CGI (C209) z rokov 2002 až 2005, Ford Mondeo 1.8 SCI z rokov 2003 – 2007 či Opel Vectra / Signum / Zafira s 2,2-litrovým benzínovým motorom s priamym vstrekovaním Z22YH a mnoho ďalších.
Nájdu sa teda aj novšie vozidlá, ktoré sa museli obrátiť na prémiové palivá alebo riskovať poškodenie. Vo všeobecnosti sa od roku 2005 už začínali výrobcovia pripravovať na takýto benzín a od roku 2009 musia byť na benzín E10 prispôsobené už prakticky všetky motory.
Vyšší podiel biologických zložiek spôsobuje zvýšenú schopnosť paliva absorbovať vlhkosť zo vzduchu. Do paliva sa teda môže dostať vyššie percento vody a s tým súvisí aj zvýšené riziko korózie palivového systému v aute. Problémom môžu byť aj gumené materiály / tesnenia, pri dlhodobom pôsobení etanolu sa totiž môže stať, že sa u „nedimenzovaných“ motorov rozleptajú.
Teraz prichádza správa, že podiel biozložky v motorových palivách by sa mal do roku 2030 postupne zvýšiť zo súčasných 8,2 percent až na 11,4 percent ich energetickej hodnoty. Vyplýva to z novely zákona o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysokoúčinnej kombinovanej výroby, ktorú minulý týždeň „potichu“ schválila vláda.
Majitelia staršich modelov už budú mať smolu – opäť jedine tankovať prémiové palivá alebo autá jednoducho vymeniť či riskovať, pôjde pritom aj o novšie modely. Aktuálne platný zákon ráta s obsahom biopalív vo výške maximálne 8,2 percenta aj v nasledujúcich rokoch, avšak novela prináša množstvo ďalších zmien a vychádza zo smernice Európskeho parlamentu a rady EÚ.
"Cieľom návrhu zákona je transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady EÚ 2018/2001 z 11. decembra 2018 o podpore využívania energie z obnoviteľných zdrojov," uviedol rezort hospodárstva v predkladacej správe k schválenému materiálu. S pridávaním udržateľných pohonných látok zákon ráta aj pri využívaní stlačeného zemného plynu (CNG) a skvapalneného zemného plynu (LNG).
Od budúceho roka by sa mal ich energetický podiel na týchto pohonných látkach zvýšiť na dve percentá a postupne má narastať až na 14 percent v roku 2030. V súvislosti s transpozíciou uvedenej smernice ustanovuje novela pre palivá z biomasy používané v odvetví výroby elektriny a vykurovania kritériá udržateľnosti a požadované úspory emisií skleníkových plynov.
Zvyšuje sa tiež minimálny prah úspor emisií skleníkových plynov pre biopalivá, biokvapaliny a bioplyn v doprave, vyrábané v nových zariadeniach. Navrhovaný zákon mení i právo na prednostné pripojenie do distribučnej sústavy.
Podľa súčasného znenia má každý výrobca elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a výroby vysokoúčinnou kombinovanou výrobou právo na prednostné pripojenie do distribučnej sústavy, prístup, prenos, distribúciu a dodávku elektriny.
Táto podpora sa po novom už nemá týkať zariadení s inštalovaným výkonom nad 400 kW a od roku 2026 nad 200 kW. Rezort hospodárstva zavádza v schválenej novele nový právny rámec vydávania záruk pôvodu pre plyn z obnoviteľných zdrojov. Má sa tak vytvoriť jednotný prostriedok preukázania pôvodu plynu z obnoviteľných zdrojov koncovým odberateľom a uľahčiť cezhraničný obchod s takýmto plynom.
Súčasne sa umožní vydávanie záruky pôvodu aj pre iný plyn ako biometán. Tým môže byť napríklad vodík, skládkový plyn, plyn z čističiek odpadových vôd či syntetický plyn. Podpora výroby obnoviteľných plynov má byť prednostnou distribúciou biometánu, vydaním záruky pôvodu pre obnoviteľný plyn či vydaním potvrdenia o množstve biometánu.