Od tohtoročného mája budú zákazníci kupovať na Slovensku i v ďalších krajinách EÚ pneumatiky s podstatne rozšírenými informáciami. Do platnosti totiž vstúpia už minulý rok avizované nové štítky pneumatík, ktoré poskytnú spotrebiteľom pri kúpe viac údajov o vybraných vlastnostiach konkrétnych plášťov.
Na nových štítkoch sa zmení štruktúra uvádzania tried valivého odporu a účinnosti brzdenia na mokrej vozovke, hlučnosť sa bude uvádzať ako množstvo decibelov. To však nie je všetko, motoristi od mája získajú i prístup k doplňujúcim informáciám o konkrétnej pneumatike a to v praktickej databáze EÚ po načítaní QR kódu na štítku. Uviedla to spoločnosť Continental.
QR kód je dvojrozmerný jedinečný kód, ktorý v drobných štvorčekoch môže ukrývať najrôznejšie informácie. Na ich prečítanie je nutná čítačka, ktorá dokáže plochu skenovaného kódu previesť na bežné znaky - dnes už je to väčšina moderných smartfónov, prípadne sú to i dostupné aplikácie (QR Scanner, QR Reader, QR čítačka ...).
Netreba však zabúdať, že na presmerovania cez QR kód na webový portál je nutné mať internetové pripojenie. V tomto prípade sa cez QR kód dostanete do databázy EPREL (European Product Registry for Energy Labelling = Európska databáza výrobkov s energetickým označením), ktorá obsahuje kompletný informačný list výrobku. Ten uvádza všetky hodnoty označujúce pneumatiku a rovnako tak aj začiatok a koniec výroby daného modelu.
Nový štítok pre pneumatiky v Európe je navrhnutý tak, aby pomohol spotrebiteľovi vybrať si obutie s vyššou úsporou paliva a zároveň mu poskytol informácie o brzdných vzdialenostiach. Voľba pneumatík s nižším valivým odporom u spotrebiteľov a komerčných prevádzkovateľov môže viesť k zásadným úsporám palivových nákladov a tiež k nižším emisiám.
Prehľadné informácie o priľnavosti na mokrej vozovke by následne mali zvýšiť bezpečnosť prevádzky automobilu, zatiaľ čo informácie o hluku pri jazde môžu pomôcť znižovať hladiny hluku spôsobované cestnou premávkou.
Ďalšia zmena sa potom týka pneumatík pre osobné vozidlá, u ktorých sa môžu vyskytnúť dva nové piktogramy. Prvý z nich informuje o zábere pneumatiky na snehovom povrchu, pričom v niektorých krajinách EÚ je už toto označenie u zimných pneumatík povinné.
Druhý piktogram je určený predovšetkým pre škandinávske krajiny a definuje záber pneumatík na ľadovom povrchu. Toto označenie by mali mať predovšetkým pneumatiky s mäkkou zmesou, ktoré sa v strednej Európe vzhľadom na podmienky nepoužívajú.
Od mája sa informácie na štítku pneumatiky v EÚ stanú dostupné aj na pneumatikách určených pre ťažké úžitkové vozidlá. U obutia pre osobné a dodávkové vozidlá už nebude trieda D nevyužitá, ako tomu bolo doteraz, ale presunú sa do nej pneumatiky, ktoré patrili do triedy E.
Na starej verzii EÚ štítku výrobca známkoval spotrebu paliva a brzdnú dráhu na mokrom povrchu hodnotami A (najlepšia) až G (najhoršia), teda šiestimi triedami, D bolo vynechané. Na novej verzii etikety je škála medzi písmenami A až E, teda iba päť tried. Pneumatiky s vlastnosťami na úrovni tried F a G sa v štítkovaní novo posunuli do triedy E.