Určite ste už jazdili za autom, ktorému sa z výfuku valil hustý „dym“. A pokojne to mohlo byť aj za novým autom plniacim najprísnejšie emisné normy. Ako je to možné? Odpoveď je veľmi jednoduchá, z výfuku auta krátko po jazde totiž neprúdia len emisie z paliva, ale aj vodná para.
Je však taká neškodná, ako sa traduje? Minimálne pre auto predstavuje voda vo výfuku významný problém. Výfukové systémy dnešných áut sú stále zložitejšie a okrem pribúdania rôznych senzorov neraz bojujú aj s rôznymi tvarmi výfukového potrubia či rastúcim počtom tlmičov (napríklad agregát 1.5 TSI Evo).
Zjednodušene by sa dalo povedať, že čím zložitejší výfuk auto má, tým hustejší „dym“ z neho krátko po studenom štarte pôjde. V tomto prípade to však nie sú len emisie spáleného paliva, ale odparujúci sa vodný kondenzát nahromadený vo výfuku.
Neškodná voda? Ani náhodou
Hromadenie vody vo výfuku je prirodzený jav súvisiaci s fyzikou, nie so zhoršujúcim sa technickým stavom motora, ako si niektorí motoristi môžu myslieť. Má niekoľko príčin, tou hlavnou je však chladnutie výfuku po odstavení auta.
Jednoducho sa v ňom „vzdušná“ vlhkosť mení na kondenzát, ktorý sa najmä pri krátkych jazdách vo výfuku postupne hromadí a môže vyústiť až do stavu, že vo výfuku vozíte niekoľko litrov vody. Podotýkam, že korozívne agresívnej vody.
Takáto nahromadená voda sa z výfuku väčšinou počas jazdy dostane sama, potrebuje však dostatok času na poriadne prehriatie a odparenie. Časť vody so sebou strhne aj prúd spalín a z výfuku jednoducho vystrieka. Najmä v minulosti sa na autách objavovali aj tlmiče s malými dierkami v najnižších miestach, z ktorých kondenzát samovoľne vytekal.
V súčasnosti sú však protiemisné systémy v autách veľmi citlivé na správny protitlak a presne definovaný obsah kyslíka v spalinách, ak by ste teda do výfuku navŕtali dierku, senzory to zaznamenajú, vyhodnotia nesprávny protitlak, prípadne chudobnú zmes (zvýši sa podiel kyslíka nasatého prúdom spalín cez odtokovú dierku) a riadiaca jednotka veľmi často prejde do núdzového režimu (aj preto neviete s deravým výfukom prejsť cez Emisnú kontrolu).
Voda sa odparí, no vytvorí znova
V podstate sa dá teda povedať, že proti vode vo výfuku neviete nijako bojovať, aj keď ju totiž dlhšou jazdou z výfuku dostanete, po odstávke auta sa tam vytvorí znova. Pravdou však je, že čím viac krátkych jázd s autom robíte, tým viac kondenzátu so sebou vo výfuku vozíte. A to je problém z hľadiska životnosti výfukového potrubia.
Ono totiž nejde len o bežnú neškodnú pitnú vodu, ale o „kyslú“ vodu kontaminovanú emisiami. Jej odvrátenou stránkou je následne zvýšená chemická agresivita vyvolávajúca nechcenú koróziu. Vplyvom jej pôsobenia tak výfuky korodujú, zákerné na tom celom však je, že zvnútra.
Vizuálne tak nemáte šancu spoznať, v akom stave výfuk vlastne je. Na starších autách ako prvé „odchádzali“ priečky v poslednom tlmiči, čo ste spoľahlivo spoznali podľa iného zvuku vychádzajúceho z výfuku, pri nových autách sa už zvuk s "vypadávaním" priečok veľmi nemení (aspoň teda pri originálnych výfukoch z prvovýroby).
Čo by ste si teda z tohto článku mali odniesť? Najmä teda to, že voda vo výfuku a biely dym krátko po studenom štarte je v podstate normálna vec, s ktorou nič neurobíme a netreba kvôli nej panikáriť.
Jedným dychom však treba upozorniť na to, že ak vychádza podozrivo biely dym z výfuku neustále, už môže ísť o technický problém súvisiaci s prienikom chladiacej kvapaliny do valcov.
Ak vám teda auto podozrivo „dymí“ a zároveň vám mizne chladiaca zmes z expanznej nádobky chladiaceho systému v motorovom priestore, vyhľadajte odborný servis a treba to čo možno najrýchlejšie riešiť.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.